“Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması 2018”in Sonuçlarının Paylaşıldığı Toplantıda Yayın Kuruluşları Güncellenen “Görsel-İşitsel Yayıncılık Etik İlkeleri”ne İmza Attılar

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu tarafından 11 Aralık Çarşamba günü Bilkent Otel’de düzenlenen programla “Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması 2018”in sonuçları kamuoyuyla paylaşıldı. Aynı program kapsamında güncellenen “Görsel-İşitsel Yayıncılık Etik İlkeleri” medya hizmet sağlayıcılar tarafından imzalanarak kabul edildi. Düzenlenen törene Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, RTÜK Başkanı Prof. Dr. İlhan Yerlikaya, Üst Kurul Üyeleri Arif Fırtına, Ebubekir Şahin, Esat Çıplak, Doç. Dr. Hamit Ersoy, İlhan Taşcı, İsmet Demirdöğen, Nurullah Öztürk, Taha Yücel, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu, Rekabet Kurumu Başkanı Prof. Dr. Ömer Torlak, Türk Dil Kurumu Başkanı Gürer Gülsevin, TRT Genel Müdürü İbrahim Eren ile medya hizmet sağlayıcı kuruluşların temsilcileri, farklı üniversitelerden akademisyenler, kamu kurum ve kuruluşlarının yöneticileri ve Üst Kurul çalışanları katıldı.

“RTÜK’ün çalışmaları yayıncılık sektörünün yol haritasını oluşturacak”

RTÜK tarafından yürütülen ve toplantının konusunu oluşturan çalışmaların yayıncılık sektörü için yol haritası niteliğinde olacağına inandığını ifade eden Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, teknolojinin özellikle televizyonun toplum yapısını ve ilişkileri şekillendirme gücüne sahip olduğuna işaret ederek bu anlamda televizyon ekranlarında neyin, ne kadar ve nasıl yer alacağının hayati önem taşıdığını vurguladı. Bakan Ersoy, RTÜK'ün yaklaşık 24 yıldır yayın hizmetleri sektörünü düzenleme ve denetleme görevini yürüttüğünü, kuruluşundan itibaren izleyici ve dinleyici kitlesinin beklentileri ile sektörün ihtiyaçları doğrultusunda çalıştığını aktararak Üst Kurulun "Koruyucu Semboller", "RTÜK İletişim Merkezi", "İyi Uykular Çocuklar", "Medya Okuryazarlığı", "İzleyici Temsilciliği" ve "Kamu Spotu Yayınları" gibi koruyucu ve önleyici tedbir içeren birçok projeyi hayata geçirdiğini anımsattı.

“Etik ilkeler yayıncılıkta öz denetim açısından belirleyici olacak”

Bakan Ersoy, yayıncılar tarafından imzalanan etik ilkelerin de "öz denetim" açısından belirleyici ve sınırlayıcı olacağına inandığını belirterek, "Özellikle çocuk izleyicilerin televizyon yayınlarından olumsuz etkilenmemesi, dolayısıyla Türk toplum yapısının korunmasında bu etik ilkelerinin öneminin farkında olduğunuzu da biliyorum." değerlendirmesinde bulundu.

“Kamuoyu çalışmalarımız yayıncılar ve akademisyenler için önemli bir bilgi kaynağı”

Türkiye’de ve dünyada kamu ve özel yayıncılığın gelişimini anlatan video gösteriminin ardından konuşmasını yapmak üzere kürsüye çıkan Başkan Yerlikaya, 2006 yılından bu yana değişik konularda Üst Kurulun kamuoyu araştırmaları gerçekleştirdiğini ve araştırmaların bulgularını yayıncılarla ve kamuoyuyla paylaştığını söyledi. Kamuoyunun belli konulardaki düşüncelerini, kanaatlerini ve değerlendirmelerini öğrenmek amacıyla gerçekleştirilen bu çalışmaların sektörde faaliyet gösteren yayıncılar ve akademisyenler için önemli bilgi kaynağı oluşturduğunu ifade eden Yerlikaya, sözlerini şöyle sürdürdü:

“ 2006, 2009 ve 2012 yıllarında gerçekleştirdiğimiz TV izleme eğilimleri araştırmalarından sonra bugün yayıncılık sektörüne dair izleyici eğilim ve tercihlerini bize sunan “Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması – 2018”in sonuçlarını paylaşacağız. Araştırma sonuçlarının yayıncılık alanındaki paydaşlarımızın program içeriklerini geliştirmeleri açısından, iletişim alanında çalışan bilim adamı ve araştırmacılar için de akademik bakımdan faydalı olacağı kanaatindeyiz. Kurul olarak hedefimiz; tarafsız, saygın, güvenilir, toplumsal sorumluluk anlayışı çerçevesinde, iletişim özgürlüklerine saygılı, yenilikçi ve çeşitliliği sağlayan medya hizmetlerinin sunulmasına düzenleyici ve denetleyici kamu otoritesi olarak rehber olmaktır.”

Günlük ortalama 3 saat 34 dakika televizyon seyrediliyor

Araştırmanın çarpıcı sonuçlarını katılımcılarla paylaşan Yerlikaya, günlük ortalama televizyon izleme süresinin 3 saat 34 dakika olarak tespit edildiğini belirtti. Başkan Yerlikaya, araştırma sonuçlarının, geçmiş araştırma bulguları ile kıyaslandığında izleyicinin televizyon programlarını televizyondan izleme süresinin azaldığını, yayınları yeni medya araçlarından izleme eğilimlerinin arttığını ve özellikle gençlerde yeni medya araçları ile televizyon izleme eğiliminin daha yüksek olarak görüldüğünü ortaya koyduğunu söyledi.

 “Medya kuruluşlarının haber ve programlarını hazırlarken vicdanlarının sesine de kulak vermesini istiyoruz”

Medya hizmet sağlayıcıların, toplumun haber alma hakkının teminatı olan ve demokrasilerde dördüncü güç olarak tanımlanmış kamusal kuruluş olduğunu vurgulayan Yerlikaya, “Medya hizmet sağlayıcıların bu vasfı, onlara kamusal sorumluluk bilinciyle hareket etme vazifesini de yüklemektedir. Medyanın kendi özdenetimlerini yapmaları arzulanan bir durumdur. Medya kuruluşlarından ricamız haber ve programlarını hazırlarken vicdanlarının sesine de kulak vermeleridir. Bugün burada imza altına alacağınız etik ilkelere uyacağınıza bütün kalbimle inanıyor ve göstereceğiniz hassasiyet için hepinize teşekkür ediyorum.” dedi.

 Medya hizmet sağlayıcılar güncellenen etik ilkelere imza attı

"Türkçe'nin doğru, güzel ve anlaşılır şekilde kullanılması”, "Milli iradeye saygılı olma", "Toplumun inanç, değer ve hassasiyetlerini gözetme”, "Ailenin bütünlüğünü ve sürekliliğini destekleme", "Kadını istismar eden içeriklere yer vermeme" ve "Terör örgütlerinin amaçlarına hizmet etmeme" maddelerinin yeni eklendiği etik ilkeler; TRT, A Haber, ATV, Akit TV, Doğuş Yayın Grubu, NTV, Kanal D, FOX TV, Habertürk, Beyaz TV, Bloomberg, CNN Türk, D Smart, Digitürk, Halk TV, Kanal 7, Ülke TV, Show TV, Star TV, TGRT, TV Net, TV8, TV5, 24 TV, 360 TV, Ulusal Kanal ile Anadolu Yayıncılar Derneği, Radyo ve Televizyon Yayıncıları Meslek Birliği, Televizyon Yayıncıları Derneği, Güç Telekom, Reklam Verenler Derneği, Türksat, Turkcell, Vodafone, Türk Telekom, Tivibu, Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği temsilcileri tarafından imzalandı. Medya hizmet sağlayıcıların "yayıncılığın toplumsal sorumluluk gerektirdiği bilinciyle izlenme/dinlenmeyi 'tek ölçüt' kabul etmeden yayınlarında uymayı taahhüt ettiğinin" belirtildiği etik ilkeler 20 maddeden oluşuyor.    

 “Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması 2018”in sonuçları paylaşıldı

2018’in Nisan-Mayıs döneminde 26 ilde 15 yaş ve üzeri 2600 kişi ile yüz yüze anket yöntemi ile gerçekleştirilen “Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması 2018”in sonuçları Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi Başkanı Şemsettin Gürpınar tarafından gerçekleştirilen sunumla detaylı biçimde katılımcılarla paylaşıldı.

 

Yayın Tarihi : 14 Aralık 2018