Media Summit 2016 İstanbul’da gerçekleşti
Üst Kurul Başkanı Prof. Dr. İlhan Yerlikaya; “Medya, sahip olduğu içerik ve görsel çekiciliği ile günümüz eğitim sistemlerinin en önemli rakibi konumuna gelmiştir.”
Reklamverenler Derneği ve Reklamcılar Vakfı işbirliği ile düzenlenen Media Summit 2016 etkinliğinde konuşan Üst Kurul Başkanı Prof. Dr. İlhan Yerlikaya medyanın sahip olduğu içerik ve görsel çekicilikle günümüz eğitim sistemlerinin en önemli rakibi konumuna geldiğini belirterek, medyanın bireysel ve toplumsal yaşama, özellikle de çocuklara etkileri üzerinde önemle durulması gerektiğini söyledi.
2-3 Haziran 2016 tarihlerinde İstanbul Zorlu Performans Sanatları Merkezi’nde düzenlenen etkinlikte “Medya Okuryazarlığı Dersi Gelişimi Süreci ve Felsefesi” konulu konuşma yapan Üst Kurul Başkanı Prof. Dr. İlhan Yerlikaya konuşmasında sağlıklı toplumsal yapılar oluşturma sürecinin en önemli unsurlarından birinin medya içeriklerine eleştirel bakabilen ve analiz etme yetisi gelişmiş bireyler yetiştirmek olduğuna dikkat çekerek; gelişmiş ülkelerin, medyanın birey ve toplum üzerindeki olumsuz etkisini azaltmak ve medyayı daha verimli kullanmak için farklı yöntemler geliştirdiğini söyledi.
Medya Okuryazarlığı Eğitimi, Akıllı İşaretler Sembol Sistemi, İzleyici Temsilciliği, Sinema Filmlerini Sınıflandırma Sistemi ve çocuk televizyonlarına reklam almamak gibi önleyici yaklaşımlar üzerinde önemle durulduğuna vurgu yapan Prof. Dr. Yerlikaya konuşmasına şöyle devam etti;
“Ülkemizin televizyon izleme oranı bakımından dünyada 2. sırada yer alıyor olması, sorunun önemini ve önceliğini göstermektedir. Yapılan araştırmalarda Türkiye, dünyada okuma oranı düşük ancak her yaştan çocuğun günde 2-4 saat gibi uzun sürelerde televizyon izledikleri bir ülke olarak dikkat çekmektedir. Yılın yaklaşık 900 saatini okulda geçiren buna karşın yaklaşık 2300 saat televizyon ekranı karşısında zaman harcayan çocukların okul öğrenmelerinde bozucu etkiler yaşamaları kaçınılmazdır. Günün her saatinde, diledikleri programları denetimsiz olarak izleyen çocukların, televizyon ve internet ortamında sunulan olumsuz içeriklere maruz kaldıkları bilinmektedir. Bu sürede karşılaşılan şiddet, cinsellik, ayırımcılık ve aşağılayıcı medya içerikleri çocukların biyolojik-psikolojik-sosyal gelişimlerini derinden etkilemektedir.
Bu tür problemlerle baş etmenin en etkili yolu eğitimdir. Medya içeriklerinden yararlanmak/korunmak; çağdaş anlamda bireyin bilinç düzeyini yükseltecek ve değerlendirme yapabilme gücünü geliştirecek olan Medya Okuryazarlığı Eğitiminden geçmektedir.”
Yerlikaya konuşmasında Türkiye’nin medya eğitimi alanında geç kaldığına ve televizyon izleme alışkanlıkları dikkate alındığında, yapılacak çalışmaların önemli olduğuna dikkat çekerek; Üst Kurulun 2006 yılında Milli Eğitim Bakanlığı ile yaptığı protokolle Medya Okuryazarlığı dersinin önce ilköğretim okullarının 6-7 ve 8. sınıflarında, şimdi ise ortaokulların 7 veya 8. sınıfların birinde seçmeli ders olarak okutulduğunu söyledi.
Türkiye’nin medya okuryazarlığı alanında yaptığı çalışmalar, ürettiği materyaller ve öğretim programlarıyla önemli ve özgün bir sürece doğru yol aldığını belirten Prof. Dr. Yerlikaya “Medya okuryazarlığı dersinin yaygınlaşması, toplumsal farkındalığın geliştirilmesi ve öğretmen eğitimlerinin gerçekleştirilmesi bu çabanın en kritik aşaması olarak görülmektedir. Artan ekran bağımlılığı karşısında, çocukların ve gençlerin yüksek yararını dikkate alan çalışmalara öncelik verilmesi önem arz etmektedir. Her yaşta çocuk ve gençlerin medya karşısında savunmasız konumda olmaları nedeniyle, onları ve yakın çevrelerini kuşatan medya içerikleri konusunda bilinçlendirmek izlenecek en etkili yaklaşımdır.” dedi.
Türkiye’nin hem Medya Okuryazarlığı Dersi için ürettiği materyallerle hem de bu dersi toplumsallaştırma becerisi bakımından kısa sürede birçok gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeye model olabilecek konuma geldiğine vurgu yapan İlhan Yerlikaya, elde edilen sonuçların, medyanın ve toplumun konuya ilgisini çekecek yeni çalışmalarla, Medya Okuryazarlığı Dersinin yetişkinler dâhil daha çok insanın erişimine açık hale getirilebileceğini işaret ettiğini söyledi.
Medya Okuryazarlığı Dersine yönelik yükselen toplumsal beklentiyi karşılamak amacı ile Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun yeni çalışmalar yaptığını, bu bağlamda medya kültürü edinmede öğrencileri, öğretmenleri, medya çalışanlarını ve diğer yetişkinleri sürece katabilmek için www.medyaokuryazarligi.org.tr adresinden ulaşılabilen bir internet sitesinin hizmete sunulduğunu ve 2015 yılında 81 ilden 79 öğretmenin katılımı ile Medya Okuryazarlığı Hizmetiçi Eğitiminin verildiğini ve 2013 yılında 1.Türkiye Çocuk ve Medya kongresinin düzenlendiğini söyledi.
Medya planlama ve satın alma ajansları, reklam verenler, medya kuruluşları ve akademi dünyasının ev sahipliği yaptığı Media Summit 2016’da yerli ve yabancı konuşmacıların farklı bakış açıları ile marka ve marka dünyasının kesişimindeki konular ele alındı. (03.06.2016)