13.04.2016 RTÜK Başkanı Prof. Dr. İlhan Yerlikaya, Reklamda Yeni Düzenlemeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Çalıştayı’na katıldı.
İstanbul Ticaret Üniversitesi’nin 15. kuruluş yıl dönümü etkinlikleri kapsamında Sütlüce Yerleşkesi'nde düzenlenen “Reklamda Yeni Düzenlemeler Sorunlar ve Çözüm Önerileri Çalıştayı”na Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) Başkanı Prof. Dr. İlhan Yerlikaya, Üst Kurul Başkan Vekili Esat Çıplak, Üst Kurul Üyeleri Arif Fırtına, Nurullah Öztürk, Süleyman Demirkan, Taha Yücel ve Doç.Dr. Hamit Ersoy katıldı.
Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci’nin açış konuşmasını yaptığı Çalıştay’da değerlendirmeler yapan RTÜK Başkanı Yerlikaya, reklam sürelerinin uzunluğunun önemli bir sorun olduğuna dikkati çekti. Yerlikaya, sözlerine şöyle devam etti:
"İzleyiciyi bezdirdiğinizde o zaman reklam da yapamıyorsunuz. Hele hele dizilerin uzun olmasının bir sebebi de reklam süresini uzun tutmaktır. Normalde 1 saatte 12 dakika reklam süresi… Şimdi 1 saatlik veya 1,5 saatlik bir yayın olduğunda üç tane 12,12,12 dakikalık reklamı sığdırmak için 2 saate yaklaştırıyoruz diziyi. Dolayısıyla dizi uzayınca onun izlenmesinde de reklamın izlenmesinde de sıkıntılar oluyor. Bu durum başka sorunları da beraberinde getiriyor. Bunları da ben RTÜK Başkanı olarak dile getirmek isterim."
RTÜK'ün sadece radyo ve televizyonların denetimini yaptığını hatırlatan Yerlikaya, reklamcılık sektöründe özdenetimin önemine dikkati çekti ve sektörün gelişimini başarılı bulduğunu söyledi.
Reklamcılık sektörünü değerlendiren Yerlikaya, "Gelinen noktada reklamcılık öylesine gelişti ki bazen marka, ürünün de önüne geçiyor. Bu da reklamcılığın öneminin göstergesidir." dedi.
Reklam mecralarının doğru seçiminin önemine işaret eden Yerlikaya, "Nereye reklam verdiğiniz önemli, mecra da önemli. Şirketler hangi programların arasına reklam verdiğini de dikkatle incelemeli. İçerisinde 2 dakikada bir küfür olan, çocukları rencide eden, kadınlarımızı rencide eden programlara verdiğiniz reklamlar sizin de prestijinizi düşürecektir. Reklamcılarla reklam verenleri burada bulmuşken ifade edeyim, bunları da düşürmek lazım." diye konuştu.
RTÜK'ün ticari iletişim alanındaki çalışmalarını anlatan Yerlikaya, haksız rekabeti önlemek için özen gösterdiklerini söyledi.
Kurulun 6112 sayılı Kanun’a göre 2011'den itibaren ticari iletişim yayınlarına ilişkin ihlaller nedeniyle 4 bin 526 adet idari para cezası uyguladığını aktaran Yerlikaya, şöyle konuştu:
"Cezaların bin 496 tanesi de gizli ticari iletişim yapıldığı için uygulandı. Aynı şekilde 2 bin 429 adet para cezası bitkisel ürünlerin satışından kaynaklanmış. Burada bitkisel ürünlerin satışına da değinmişken Sağlık Bakanlığı'nı da biz zaman zaman bilgilendiriyoruz. İnsan sağlığına zararlı bitkilerin, ürünlerin reklamlarına ceza verme hakkı var. Çünkü merdiven altı, fason üretimler insan sağlığına çok zarar veriyor. Onun için RTÜK'ün yanında Sağlık Bakanlığı'nın, bazı konularda Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın da çok aktif olarak devreye girmesi lazım."
"Ürün yerleştirme 6112 sayılı yasayla reklam hayatımıza girmiş bir reklam biçimi" diyen Yerlikaya, ürünlerin bariz bir şekilde görünmemesi gerektiğini söyledi. Yerlikaya, "Sanki ürün programın bir parçasıymış gibi yerleştirmenin yapılması gerekiyor. Kör gözüne sokar gibi ürün yerleştirme de yapılmaması lazım" ifadelerini kullandı.
Çocuklara yönelik gıda içeren yayınlara ilişkin düzenleme için bir çalışma yürüttüklerini anlatan Yerlikaya, "Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın birtakım gıdalar içinde çocuklara zararlı ürünlerin tespitine ilişkin çalışmaları var. Bunların bize bildirilmesi söz konusu, biz de bir çalışma yapıyoruz. Bunlarla ilgili neler yapabiliriz, önümüzdeki günlerde bunların çalışmalarını da yapacağız. Obezitenin yaygınlaşmaması için ne gerekiyorsa yapacağız." ifadelerini kullandı.
RTÜK Başkanı Prof. Dr. İlhan Yerlikaya, 2011 tarihinden itibaren yapılan düzenlemelerle radyo ve televizyon yayıncılığını ve bu konudaki tanımları Avrupa Birliği standartlarına uygun hale getirdiklerini de sözlerine ekledi.
Çalıştay kapsamında İstanbul Ticaret Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nazım Ekren ile İstanbul Ticaret Odası Yönetim Kurulu Üyesi İlhan Soylu da birer konuşma yaptılar. 13.04.2016, İstanbul