17.08.2012 Üst Kurul, African Mango reklamları nedeniyle 12 kuruluşa ceza verdi
Bazı basın ve yayın organlarında yer alan, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Başkanı Prof. Dr. Davut Dursun’un, African Mango adlı ürünü “zararsız” bulduğuna ilişkin haberler üzerine aşağıdaki hususların açıklanmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, 2012 yılında African Mango adlı ürünü, Sağlık Bakanlığı ile Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının tüm uyarılarına rağmen endikasyon belirterek tanıtan ve aralarında NTV Radyo, Best FM, Radyo Klas, Alem FM, Kral FM, ART Radyo, Lig Radyo, Hilal Yıldız Radyo, Radyo 34, Yaşam Radyo, Radyo Kordelya ve İmbat FM’in bulunduğu 12 kuruluşa ceza vermiştir. Üst Kurul söz konusu ürünün reklamlarını, 6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanunun, ticari iletişim hizmetlerinin yanıltıcı olmaması ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemesi gerektiğine ilişkin 9/6/c maddesine aykırı bulmuştur.
Anılan Üst Kurul kararlarından sadece ilki oy çokluğuyla alınmış, diğer müeyyide kararları Üst Kurul Başkan ve Üyelerinin oy birliğiyle alınmıştır. Oy çokluğuyla alınan ilk müeyyide kararında Üst Kurul Başkanı Prof. Dr. Davut Dursun, “söz konusu ürünün risk grubunda olduğuna dair elde herhangi bir veri bulunmadığı” gerekçesiyle karşı oy kullanmıştır. Üst Kurul Başkanlığı tarafından Sağlık Bakanlığı ve Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile kurulan temaslar sonucunda, söz konusu ürünlerle ilgili veri ve tespitlerin Üst Kurulla paylaşılması sağlanmıştır. Bunun sonucunda bazı gıda takviyelerinin, haricen uygulanan jel, krem, maske, şampuan ve losyonlar ile çeşitli tıbbi cihazların, kilo verdirici, cinsel performans artırıcı, sigara bıraktırıcı, hastalıkları önleyici, tedavi edici, iyileştirici etkileri olduğu iddiasıyla radyo ve televizyon yayınlarında tanıtılmasının önlenmesine yönelik önemli adımlar atılmıştır.
Bu kapsamda 6112 Sayılı Yasanın 9/6/c maddesini ihlal eden çeşitli yayın kuruluşları hakkında 172 müeyyide kararı verilmiştir. Yasanın gizli reklamla ilgili 9/3 maddesi kapsamında da Üst Kurulca 216 müeyyide kararı uygulanmıştır. Ayrıca, Üst Kurul tarafından kamuoyuna ve yayın kuruluşlarına yönelik olarak yapılan açıklamalarda, ilgili bakanlıkların yazıları ve yönlendirmeleri çerçevesinde, markaları ilan edilen ürünlerle sınırlı kalınmaksızın endikasyon belirtilerek yapılan tüm ürün reklam ve tanıtımlarıyla ilgili olarak yasal işlemler tesis edileceği ısrarla vurgulanmıştır.
İlgililerin dikkatine sunulur.
Basın Bildirisi
Tarih:17 Ağustos 2012
Sayı:B.02.6.RTÜ.0.63.621.02/291/8125