İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 06.12.2017 tarih ve 1142 sayılı yazısına konu YEK logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 05.12.2017 tarihinde saat 13:32’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 05.12.2017 tarihinde saat 13:32’de yayınladığı bal satışına ilişkin ticari iletişim yayınında, sunucu tarafından, 6 kutu petek bal alanlara, 6 kavanoz süzme balın, 6 kavanoz süzme bal alanlara, 6 kutu petek balın, 10 kavanoz süzme bal alanlara da 2 kutu petek balın hediye olarak gönderileceği, ayrıca arayan herkese bir kol saatinin hediye olarak gönderileceğinin ifade edildiği, ekranda "Dev Fırsat, 12 Bal - Arayan Herkese Kol Saati Hediye - 6 Kutu Petek+6 Kavanoz Süzme - 12 Kutu Bal Sadece 100 TL+Kargo - Hemen Arayın 0212 912 30 92", "Bu Kampanya 30.11.2017-30.05.2018 Tarihleri Arasında Geçerlidir. 1 Kavanoz Süzme Bal Brüt 500 Gr Gelmektedir. 1 Kutu Petek Bal Brüt 275 Gr Gelmektedir. Gönderilen Ballar Üzerinde İzin ve Parti Numarası Gramaj ve Adres Bilgileri Mevcuttur. Aksi Belirtilen Gramajlardan Firmamız Sorumlu Tutulamaz. Bal Fiyatları Gramajdan Dolayı Piyasada Farklılık Gösterebilir. Tüketici Hiç Bir Sebep Göstermeksizin Ürünü 15 Gün İçerisinde Koşulsuz ve Şartsız Olarak İade Etme Hakkına Sahiptir. Hediye Olarak Gönderilecek Kol Saatlerinin Markası, Rengi, Modeli Stok Durumuna Göre Değişiklik Gösterebilir. Reklam Veren ve Üretici Firma Bilgileri: Argül Tarım Hayvancılık Gıda Sanayi ve Tış Ticaret Limited Şirketi." şeklinde yazılı ve sözlü ifadelerle, bal tanıtımı ve satışının yapıldığı görülmüştür.
İhlale konu yayında, tanıtımı yapılan bala ait herhangi bir markaya ve üretim yerine atıfta bulunulmadığı, alt yazıda verilen bilgilerin muğlak ifadeler içerdiği, ayrıca, bu kadar çok miktarda balın, (yanında armağan olarak bir adet kol saati ile birlikte) 100 TL'ye tüketiciye sunulmasının gerçek arz piyasası ile uyumlu olmadığı, dolayısıyla tanıtımı ve satışı yapılan ürünle ile ilgili olarak izleyicinin yanıltıldığı, istismar edildiği ve mezkur yayının izleyicilerin çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle mezkur yayında, Yayın Hizmetleri Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 9/A maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan "Tüketicinin doğru tercihler yapabilmesini sağlamak amacıyla, ürün veya hizmete ilişkin kesin bilgiler verilir ve izleyiciler yanılgıya düşürülemez.", (b) bendinde yer alan "Ürüne ait üretici firma ve üretim yeri bilgileri verilir." ilkelerini, dolayısıyla 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan, "Ticari iletişim.....Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek," hükmünün ihlali nedeniyle,
1) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. (…) İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Kasım 2017 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 80.000,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2017 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 14.908 (ondörtbindokuzyüzsekiz) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
2) Reklam Kurulu Yönetmeliğinin 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “Ticari reklam ve haksız ticari uygulamaları, (a) bendinde belirlenen ilkeler çerçevesinde incelemek ve gerektiğinde denetim yapmak” hükmünün uygulanması ve uygun görülmesi halinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza Hükümleri” başlıklı 77’nci maddesi hükümleri uyarınca işlem yapılmasını teminen raporun Reklam Kurulu’na gönderilmesine,
3) İhlale konu yayında sipariş hattı numarasının kullanılması nedeniyle, raporun; 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun “Kurumun görev ve yetkileri” başlıklı 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan; “Abone, kullanıcı, tüketici ve son kullanıcıların hakları ile kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri yapmak.” ve “Tüketicinin ve son kullanıcının korunması” başlıklı 48 inci maddesindeki; “Kurum, elektronik haberleşme hizmetlerinden yararlanan tüketici ve son kullanıcıların, hizmetlere eşit koşullarda erişebilmelerine ve hak ve menfaatlerinin korunmasına yönelik usul ve esasları belirler.” hükümleri kapsamında, değerlendirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gönderilmesine,
4) İhlale konu raporun; Türk Gıda Koteksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği’nin “Doğru Bilgilendirmeye İlişkin Kurallar” başlıklı 7’inci maddesi kapsamında değerlendirilmek üzere Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.