İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 10.10.2017 tarih ve 904 sayılı yazısına konu RADYO SEYMEN çağrı işaretiyle yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 09.09.2017 tarihinde saat 09:41’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile ses kayıtlarının incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 09.09.2017 tarihinde saat 09:41’de yayınladığı ticari iletişim yayınında sunucu tarafından; “(…) Türkiye!de yaşayan herkesin kanayan yarası olan bir konudan bahsedeceğiz, nedir, yakıt fiyatları. Dünyadaki en pahalı akaryakıtı kullanan ülke olarak bu konuda muzdaribiz. (…) Dünyanın en pahalı akaryakıtını kullanıyoruz, bu da bütçemizi yoruyor. Özellikle direksiyondan ekmeğini kazananlar için durum daha da zorlaşıyor, git gide artan petrol fiyatları sebebiyle kazanç da düşüyor. Tonlarca ağırlıkta bir uçak düşünün, gökyüzünde süzülerek gidiyor değil mi. Normal şartlarda bu kadar büyük bir cismin havada uçması için ultra süper güç lazım. Buna da muhteşem bir yakıt desteği lazım ama, şöyle bir gerçek var arkadaşlar uçaklar 10 otomobilin tükettiği kadar yakıt tüketiyorlar. Bu özel bir yakıt tasarruf sistemi sayesinde oluyor. Yakıtı molekülize ederek yakıt tüketimini giderek azaltıyor. (…) 0216- 2777100, arkadaşlar 50 kişi faydalanacak. 50 kişiden sonra arayanlar maalesef bizden bu fiyata alamayacaklar. Bugüne ayırdığımız kota 50 kişiliktir. (…) Bunu sadece araçlar için değil bunu, evindeki tüpte de kullanabilirsin, doğal gaz tesisatında da kullanabilirsin. Yani akaryakıt ve gaz olan bütün sistemlerde bunu kullanabilirsin. Kombinin üzerine bağladığın zaman, doğal gazda da % 30 tasarruf edeceksin. Kış aylarında ısınmaya 400 lira harcıyorsan haliyle 300 liraya düşürüceksin. Yani 100 liralık tasarruf sağlamış olacaksın. 0216- 2777100 bu telefonu arayacaksınız, adınızı, soyadınızı, yaşadığınız ili yazdıracaksınız. 400 liralık indirimden faydalandım mı diye mutlaka sorun. Bakın ilk elliye girdim mi diye mutlaka sorucaksınız. Giremediyseniz artık o da sizin şansınıza.(…) 50 kişinin arasına girerseniz 495 lira yerine sadece 95 lira ödeyeceksiniz.(…) Şu ana kadar26 kişi kampanyadan faydalandı, son 24 kişi kaldı. (…) Dizelde % 30, benzinli araçlarda % 35, lpgli araçlarda, kombilerde ve mutfak tüplerinde % 40’a varan, kullanıma bağlı olan yakıt tasarrufu sağlayacak. (…)”şeklinde ifadelere yer verildiği tespit edilmiştir.
İhlale konu yayında, tanıtımı ve satışı yapılan ürünün uçaklarda kullanıldığının iddia edildiği, yakıt tasarruf cihazını 495 lira yerine ilk arayan 50 kişiye 95 liraya vereceklerinin ifade edildiği, araçlarda, kombi ve tüplerde % 40’a varan yakıt tasarrufu sağladığını ve her seferinde de 26 kişi aldı, 24 kişi kaldı şeklinde ifadelerle ürünü acele bir şekilde satın almaya teşvik edildiği, dolayısıyla mezkur yayının aldatıcı ve tüketicinin çıkarlarına zarar verir nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun’un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek" hükmünün ihlali nedeniyle,
1) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. (…) İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ağustos 2017 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, radyo kuruluşları için idari para cezasının 1.000 (bin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2017 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 1.486 (bindörtyüzseksenaltı) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
2) Reklam Kurulu Yönetmeliğinin 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “Ticari reklam ve haksız ticari uygulamaları, (a) bendinde belirlenen ilkeler çerçevesinde incelemek ve gerektiğinde denetim yapmak” hükmünün uygulanması ve uygun görülmesi halinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza Hükümleri” başlıklı 77’nci maddesi hükümleri uyarınca işlem yapılmasını teminen dosyanın Reklam Kurulu’na gönderilmesine,
3) İhlale konu yayında sipariş hattı numarasının kullanılması nedeniyle, dosyanın; 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun “Kurumun görev ve yetkileri” başlıklı 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan; “Abone, kullanıcı, tüketici ve son kullanıcıların hakları ile kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri yapmak.” ve “Tüketicinin ve son kullanıcının korunması” başlıklı 48 inci maddesindeki; “Kurum, elektronik haberleşme hizmetlerinden yararlanan tüketici ve son kullanıcıların, hizmetlere eşit koşullarda erişebilmelerine ve hak ve menfaatlerinin korunmasına yönelik usul ve esasları belirler.” hükümleri kapsamında, değerlendirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.