İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 04.01.2018 tarih ve 09 sayılı yazısına konu DOĞU TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 17.11.2017 tarihinde saat 00:01’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 17.11.2017 tarihinde saat 00:01’de yayınladığı "Solingen Bosh Matkap" isimli ürünün tanıtım ve satışına ilişkin ticari iletişim yayınında, sunucu tarafından; “Sevgili izleyenler işte size Alman devi Solingenden "BOŞ" marka kırıcı delici matkap. Evet yanlış duymadınız sevgili izleyenler 2017 yılının en büyük kampanyası dünya devi Solingenden "BOŞ" marka kırıcı delici matkap. .. dünya devi Solingenden "BOŞ" marka kırıcı delici matkapa bugüne özel Türkiye distribütörünün kampanyasıyla ekrandaki numaraları arayanlara 599 TL. yerine bugün 199 TL'ye sahip olacaksınız.... Dünya devi Solingenin "BOŞ" markasından bahsediyoruz. Diğer modellere göre % 27 oranında daha az titreşimi sayesinde bir inşaat ustası kalitesinde işlemlerinizi yapabileceksiniz. ..,"880W/ Delme Çapı: Betonda: 4-26mm/ Duvarda: 68mm/ Çelikte. 13mm/ Ahşapta. 30mm/ Şarjlı Matkap Hediye/ 199TL+Kargo/ Zolingen New Germany/ Kırıcı ve Delici Matkap 0212 700 15 14/ Gerçek BOSH/ Gerçek Profesyonel/ Sınıfının En İyisi/ 880 Watt motoru ile daha hızlı çalışır/ Yüksek Titreşimli Kırıcı Özelliği/ Darbelere Dayanıklı Gövde/ Kolay değişebilir Başlık/Vıbratıon Control titreşim Emici Özellik/ Özel Emniyet Kilidi/ Ürüne Özel Çanta" şeklinde yazılı ve sözlü ifadelerle yer verildiği görülmüştür.
İhlale konu yayında, tanıtım süresince Alman devi Solingen gerçek "BOSH" marka matkap olduğunun ve 599 TL değerinde olan ürüne Türkiye Distribütörünün yaptığı kampanyayla 199 TL'ye sahip olunulacağının ifade edildiği, oysa tanıtım süresince ekranın sağ alt köşesinde sürekli olarak sabit duran matkap görselinde "Zolingen New Germany BOSH" yazısının yer aldığı, ancak ürünün kullanımının anlatıldığı görüntülerde kullanılan matkabın üzerinde "BOSCHHAMMER" marka adının olduğu, ifadelerde ise sıradan bir marka değil, Alman devi Solingen Bosch marka vurgusu yapılarak, görselde de "BOSCHHAMMER" markalı ürünün kullanıldığı tespit edilmiştir. Bu yolla tüketicinin, tanıtımı yapılan BOSH markalı ürünün gerçek BOSCH marka ürün olduğu izlenimi edinmesi ve ürüne talebin artırılmasının amaçlandığı, dolayısıyla satışın gerçekleşme şekli hakkında izleyicilere eksik, yanlış ve çelişkili bilgiler verilerek kamuoyunun yanıltıldığı kanaatine varılmıştır.
Ayrıca, kuruluşun bir saatlik yayın dilimi içerisinde Kanunda belirtilen yüzde yirmilik oranı (12 dakika) aşacak şekilde toplam 32 dakika süreyle ticari iletişim yayınına yer verildiği tespit edilmiştir.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun’un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (a) ve (c) bentleri ile 10’uncu maddesinin ikinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (a) bendinde yer alan; "Adalet, hakkaniyet ve dürüstlük ilkelerine uygun olmak.", (c) bendinde yer alan; "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek" hükmü ile 10'uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz."hükümlerinin ihlali nedeniyle,
1) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. (…) İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her üç ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ekim 2017 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2017 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 14.908 (ondörtbindokuzyüzsekiz) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.