İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 02.04.2018 tarih ve 181 sayılı yazısına konu SILA TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 20.03.2018 tarihinde saat 09:27’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 20.03.2018 tarihinde saat 09:27’de yayınladığı araç içi güvenlik kamerasının tanıtım ve satışına ilişkin ticari iletişim yayınında, sunucu tarafından; “Şimdi Avrupa, Avrupa'da zorunlu olan bir sistem var, araç güvenlik kamerası. Aracınızı kesmeden, delmeden, biçmeden hiçbir şekilde aracınıza zarar vermeden bir vakumlu ayağı var arabanızın dikiz aynasının altına cama yapıştırıyorsunuz. ....Yakında Avrupa Birliği uyum sürecinde Türkiye'de de zorunlu olacak....Şimdi bu üç yüz euroya satılan araç güvenlik kamerasını, Türkiye'de üç yüz lira, bizler nasıl bir indirim yapıcaz. Üç dakika süre verecem hemen kronometreyi sıfırlıyorum üç dakika içerisinde hattımızı düşüren herkese yarı yarıya indirim yapsak yüz elli lira olur de mi? Çılgın bir kampanya olur...Yakında Avrupa Birliği uyum sürecinde Türkiye'de de zorunlu olacak. Hatırlarsın bebek koltukları kırk elli liraydı zorunlu oldu. ....Şimdi bu üç yüz euroya satılan araç güvenlik kamerasını, Türkiye'de üç yüz liraya satılıyor, bizler nasıl bir indirim yapıcaz. Üç dakika süre verecem hemen kronometreyi sıfırlıyorum üç dakika içerisinde hattımızı düşüren herkese yarı yarıya indirim yapsak yüz elli lira olur de mi? Çılgın bir kampanya olur. Doksan dokuz liraya gönderiyoruz. Şaka değil arayın, görün doksan dokuz liraya gönderiyoruz. ”, “Araç Kamerası ve Mini TV Özelliği ile Arabalara Uyumludur, Oto Güvenlik Kamerası, USB Kablosu Hediye, TV Kablosu Hediye, 4GB Hafıza Kartı Hediye, Şok Fiyat 99 TL, 0212 981 15 69” şeklinde sözlü ve yazılı ifadelerle araç kamerası tanıtımı ve satışının yapıldığı görülmüştür.
İhlale konu yayında, sunucu tarafından izleyicilerin ürünü almalarında zamanın sınırlı olduğu mesajının verilerek tüketicinin dikkatini ürüne çekilmesi ve özellikle tele alışverişte satın alma davranışının hemen ortaya çıkması için strateji geliştirildiği, dolayısıyla izleyicilerin bu ürünü düşünmeden, araştırma ve karşılaştırma yapmadan hızlıca satın almaya yönlendirilerek, izleyicinin çıkarlarına zarar verici nitelikte yayın yapıldığı kanaatine varılmıştır.
Ayrıca, söz konusu ticari iletişim yayınına girişte ve çıkışta kapak kullanılmadığı tespit edilmiştir.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ile 10’uncu maddesinin birinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 9/A maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yar alan; "Gerçek dışı olarak 'İlk kez', 'son', 'Sadece tek bir sefer', 'sınırlı satış',' hepsi satılmak üzere-satıldı-satılacak' gibi ifadelerle izleyici ürünü satın almaya teşvik edilemez." ilkesini, dolayısıyla 6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan, "Ticari iletişim.....Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek, zorundadır." hükmü ile, 10’uncu maddenin birinci fıkrasında yer alan "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolayca ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir." hükmünün ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Şubat 2018 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2018 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 17.065 (onyedibinaltmışbeş) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “(…) 8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.