İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 09.04.2018 tarih ve 199 sayılı yazısına konu SILA TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 27.03.2018 tarihinde saat 13:00:55’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 27.03.2018 tarihinde saat 13:00:55’de yayın süresi boyunca ekranın sağ üst kısmında "Canlı" ibaresinin yer aldığı, Nokia 3310 olduğu iddia edilen cep telefonunun tanıtım ve satışına ilişkin ticari iletişim yayınında, sunucu tarafından; “Evet duyanlar duymayanlara haber versin Nokia'nın müthiş kampanyası. Evet, şu an itibariyle efendim radyomuzda televizyonumuzda aynı anda canlı yayında başladı ve şu anda sevgili dostlar Türkiye bu mükemmel Nokia kampanyasını bekliyordu ve bizler de efendim şu an itibariyle sunduk valla hoş geldiniz ya. Efendim Nokia biliyorsunuz ki tekrardan Türki'ye pazarına giriş yapıyor ve bu anlamda da Türki'ye pazarına girdiği an itibariyle efendim sizlere 3310'u, evet eskimeyen Nokia 3310 yenilenmiş versiyonuyla tekrardan efendim hizmete sunuluyor...Evet bu arada sevgili dostlar sınırlı sayıda bir stok var bunu da buradan belirtmek istiyorum sizlere. Stoklarımız sınırlı ve bu anlamda çok hızlı olmanız lazım, hızlı bir şekilde siparişinizi verin geri çekilin çünkü az önce efendim bir uyarı geldi...Bu işi efendim gerçek anlamda bitirenler var. Yani sahtekarlık yapanlar var. Bizi onlarla karıştırmayın diye. Biz öyle iddialı iş yapıyoruz ki şeffaf kargoyla yani sizlere gelen ürünü efendim paketinde göreceksiniz yani telefon olduğunu göreceksiniz ondan sonra teslim alacaksınız...Evet muhteşem bir kampanya dediğimiz gibi seksen dokuz liraya mucize bir kampanya yaptık ve bu kampanya içerisinde bugün eli boş olarak kimse gitmeyecek. Herkesi bugün Nokia'nın 3310 modelinin sahibi edeceğiz......Aynı zamanda harici olarak 32 GB hafızaya sahip harici olarak tam tamına 32 GB hafızaya sahip..... 21.41 Türkiye'nin saatleri, yavaş yavaş kampanyanın sonlarına da bir yandan yaklaşırken diğer yandan da yine telefonumuzun özelliklerinden bahsetmeye devam ediyoruz Türkiye'mize bizim canımız Türkiye'mize....Efendim bu arada içeriden bir uyarı geldi son sekiz dakikalık bir zamanımız var. Sekiz dakika içerisinde efendim arayan, hattımızı düşüren bütün gönül dostlarımıza evet Sıla TV ayrıcalığıyla sizlere ulaştıracağız Nokia 3310'unuzu haberiniz olsun sevgili dostlar....Evet sizler için muhteşem bir canlı yayın programıdır. Evet bakalım son kaç dakikamız kaldı yaklaşık altı dakikalık zamanımız kaldı...Evet bu arada şarkılarla yönetmenim de bir yandan oynuyor bir yandan da işaret veriyor son beş dakika diye. Uzatamıyoruz değil mi? Uzatamıyoruz değil mi? Allah seni bildiği gibi yapsın ya, vallahi billahi! İnsanlar arıyor arıyor, insanlar telefon istiyor yönetmen...Evet bakalım hattımızı düşüren hangi şanslı izleyenimiz var. Telefon numarasının sonu 43 28 olan bir izleyenimiz, selamlar olsun...Yalnız şunu söyleyeceğim büyük bir ihtimal yaklaşık yüz elli iki yüz alamayacak gibi geliyor, hattımızı düşürmeye çalışıyorlar kuyrukta. Evet bakalım bir kez daha şansınızı deneyin ya, bir kez daha deneyin hadi veriyorum telefon numaramı bir kez daha....Vicdanım var onu sizlere söyleyeyim. Herkese aslında vermek istiyorum bu telefonu ama önemli olan bu yoğunluktan sıyrılıp da bu telefon numarasını arayıp hattı düşürebilmeniz...Muhteşem bir kampanya oldu hoş bir kampanya oldu ve şunu söyleyeceğim şunu söyleyeceğim normalde şu an itibariyle kampanyamız bitti, size son bir buçuk dakikalık daha zaman. Bakın bir buçuk dakikalık daha zaman vereceğim, kapatacağım...Hadi size, ben programı kapatıyorum ama beş dakikalık daha zaman veriyorum. Kendinize çok ama çok iyi bakın...şok fiyat 89 TL 0212 975 16 40” şeklinde sözlü ve yazılı ifadelere yer verildiği görülmüştür.
İhlale konu yayında, sunucu tarafından; Nokia firması tarafından üretilen "3310" serisi cep telefonunun Nokia kampanyası adı altında 89 TL'ye gönderileceği izlenimi yaratıldığı, Nokia'nın resmi sitesinde piyasa fiyatının 549 TL olarak belirtildiği, dolayısıyla bu fiyatlamanın serbest piyasa gerçekleriyle uyuşmadığı, izleyicilerin ürünü almalarında zamanın sınırlı olduğu mesajının verilerek tüketicinin dikkatini ürüne çekilmesi ve özellikle tele alışverişte satın alma davranışının hemen ortaya çıkması için strateji geliştirildiği, bu yaklaşım tüketicinin acele etmesi gerektiği aksi halde birçok özelliğe sahip bu ürünü kaçırabileceği korkusunu inşa ederken izleyicileri bu ürünü düşünmeden, araştırma ve karşılaştırmadan hızlıca satın almaya yönlendirildiği, ayrıca yayın süresi boyunca ekranının sağ üst kısmında yer alan “Canlı” ibaresi ile yayının canlı olduğu ve kampanyanın o ana özgü olduğu izleniminin yaratılmak istendiği, ancak saat 13:12:20’deki bir yayında “21:41 Türkiye’nin saatleri, yavaş yavaş kampanyanın sonlarına da bir yandan yaklaşırken diğer yandan da yine telefonumuzun özelliklerinden bahsetmeye devam ediyoruz” ifadelerinden saatin 21:41 olduğu söylenmesine rağmen yayın saatinin 13:12 olmasından yayının canlı yayın olmadığının anlaşıldığı, dolayısıyla eksik ve çelişkili bilgiler ile izleyicinin yanıltılmaya çalışıldığı kanaatine varılmıştır.
Ayrıca, söz konusu ticari iletişim yayınına girişte ve çıkışta kapak kullanılmadığı tespit edilmiştir.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ile 10’uncu maddesinin birinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
Yayın Hizmetleri Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 9/A-1(a) maddesinde yer alan; "Tele-alışveriş yayınlarında... Tüketicinin doğru tercihler yapabilmesini sağlamak amacıyla ürün veya hizmete ilişkin kesin bilgiler verilir ve izleyiciler yanılgıya düşürülemez" ilkesini, dolayısıyla 6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan, "Ticari iletişim.....Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek, zorundadır." hükmü ile, 10’uncu maddenin birinci fıkrasında yer alan "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolayca ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir." hükmünün ihlali nedeniyle,
1) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Şubat 2018 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2018 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 17.065 (onyedibinaltmışbeş) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “(…) 8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.