İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 18.04.2018 tarih ve 220 sayılı yazısına konu KANAL YALOVA logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 26.03.2018 tarihinde
13:11:04, 13:43:25, 14:15:46, 14:51:56, 15:24:46, 15:57:06 saatlerinde yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 26.03.2018 tarihinde 13:11:04, 13:43:25, 14:15:46, 14:51:56, 15:24:46, 15:57:06 saatlerinde yayınladığı "Nokia 3310" marka ve model cep telefonunun tanıtımına ilişkin ticari iletişim yayınında, sunucu tarafından, "...Bugün tüm Türkiye'yi 20 yıl öncesine götürmek istiyorum. Cep telefonlarıyla ilk tanıştığımız yıllara hep beraber gidelim. Ve bugün o zamanlar en çok kullandığımız dünya devi markayı hep beraber hatırlayalım. Çünkü o marka 20 yıl aradan sonra 2017 yılına imzasını atacak yepyeni teknolojiyle aynı modeli çıkardı bunu konuşacağız. Bunu konuşmakla kalmayacağız... " sunucu tarafından konuk Anastasia'ya eskiden kullandığımız cep telefonlarıyla ilgili birkaç soru sorulduktan sonra "İşte biz bugün o Nokia'nın amiral gemisi, 20 yıl sonra 2017 modeliyle akıllı telefon haline gelerek işte şu anda tamamen karşınızda duruyor. Yeni Nokia 3310 sevgili izleyenler. Ve en önemlisi bunun şu anda fiyatı sevgili izleyenler açıp internetten lütfen bakın. Bakın bir kez daha söylüyorum, kurumsal bir reklam olduğu için diğer reklamlar gibi şu fiyattan bu fiyata geldi demiyorum. Sizden rica ediyorum, hepinizin evinde internet var, açın internete bakın Nokia 3310'un bu yeni modelinin fiyatı ne kadar? Çünkü bugün tanıtım kampanyası yapıyor ve siz ekran başındaki değerli izleyenlere şaka değil 99 TL'ye gönderiyor... 99 TL'ye kapınıza kadar gelecek. Peki biz bunun gerçek bir kampanya olduğunu nasıl bilelim diyorsunuz. Hemen söyleyeyim orjinal kutusu (sunucu eline aldığı bir kutuyu ekranda göstermektedir). Bu kutunun içerisinde bu telefon olacak, bununla birlikte şarjı gelecek, bununla birlikte kulaklık içinde olacak, bununla birlikte kullanım kılavuzu olacak, ve tabiki olmazsa olmazlardan burada garanti belgesi olacak... Hiç kimsenin kafasında soru işareti kalamaz siz fırsattan faydalanın. 99 TL, orjinal fiyatı buyurun bakın, açın interneti bakın... İşte biz bunları sizin adınıza halka indik onlarla röportaj yaptık gönderdiğimiz 3310'ları gösterdik canlı canlı görsünler gerçek mi diye, ne tepkiler verdi, nasıl şaşırdılar hep beraber bir izleyelim sonrasında biz burada olacağız tabi ekrandaki numaraları aramaya devam ediyorsunuz.", "Ve son olarak da diyorum ki bu size gelen 3310'lardan inşallah hep iyi haberler, mutlu haberler alın, aldığınız iyi haberler gibi mutlu kalın, hoşçakalın, hoş kalın ama en önemlisi Nokia ile kalın." şeklinde ifadelerle telefon tanıtımı ve satışının yapıldığı görülmüştür.
İhlale konu yayında, piyasa fiyatı 330-519 TL arasında değişen ve Nokia firması tarafından 2017 yılında üretilen "3310" serisi cep telefonunun piyasa gerçekleri ile örtüşmeyecek şekilde resmi distribütör kampanyası adı altında 99 TL'ye gönderileceğinin ifade edildiği, resmi distribütörün ismi/markası verilmeyerek distribütör ile ilgili eksik bilgi verildiği; yine tanıtımı yapılan telefona ilişkin olarak sunucu tarafından ifade edilen ve ekranda yazı ile belirtilen özelliklerin Nokia 3310 2G ve Nokia 3310 3G telefonuyla uyuşmadığı, eksik ve çelişkili bilgiler sunulduğu ve dolayısıyla söz konusu yayının izleyicileri aldatıcı ve yanıltıcı nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Ayrıca, kuruluşun bir saatlik yayın dilimi içerisinde (13:11:04-12 dakika 17 saniye), (13:43:25-12 dakika 16 saniye), (14:15:46-12 dakika 19 saniye), (14:51:56-12 dakika 15 saniye), (15:24:46-12 dakika 16 saniye), (15:57:06-12 dakika 16 saniye) süreyle Kanunda belirtilen yüzde yirmilik oranı (12 dakika) aşacak şekilde, saat 13 ile 14 arasında "Reklamlar" giriş-çıkış logosu ve reklam kapağı ile 24 dakika ticari iletişim yayınına yer verildiği tespit edilmiştir.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun’un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ile 10’uncu maddesinin ikinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan, "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek," ve 10'uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz." hükümlerinin ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Şubat 2018 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 52.000,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2018 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 17.065 (onyedibinaltmışbeş) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.