İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 26.04.2018 tarih ve 234 sayılı yazısına konu SILA TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 19.04.2018 tarihinde saat 11:29:02’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 19.04.2018 tarihinde saat 11:29:02’de yayınladığı araç içi güvenlik kamerasının tanıtım ve satışına ilişkin ticari iletişim yayınında, sunucu tarafından; "Arayan, hattımızı şu an itibarıyla düşürmeyi başaran bütün gönül dostlarımıza söz verdiğimiz üzere bugün bu Canlı yayında, bakın çok önemli 89 liraya bütün seymenlerimize göndereceğiz. Biz söz verdik. Bu sözü tutacağız hep birlikte. Evet sayfamızı yenileyelim bakalım arayan soran var mı. Evet şu an 14 02 telefon numarası 14 02 olan bir dinleyenimiz şu an siparişini veriyor...", "...Efendim özellikle aklında soru işaretleri olanlar için söyleyeceğim bir cümledir bu da. Evet, kargomuz kapıya geldiğinde kontrol edebilecek miyiz diyenler var. Evet arkadaşlar, kontrollü kargo sistemimizle ve aynı zamanda şeffaf kargoyla göndereceğiz. Yani, size efendim, size güzel bir kapalı kutu gönderiyoruz, kutunun içerisinde bütün malzemenizi göreceksiniz. Şarjını, efendim kamerasını, hafıza kartını bunların hepsini göreceksiniz ve gördükten sonra alacaksınız. Yani neye para verdiğinizi bilerek görerek alacaksınız, bu çok önemlidir. Bunu da burada sizlere belirtmek istiyorum. Eğer ki gelen ürünü görmezsen almıyorsun. Bakın çok net söylüyorum bunu. Gelen ürünü görmezseniz kesinlikle almayın. Bu da efendim belirtmek istediğim bir konuydu aynı zamanda...", "...Arayın hemen şimdi siparişlerinizi vermeye başlayın ve sizlerden çok önemli bir ricadır bu. Efendim çağrı merkezimizi aradığınız zaman lütfen fazla zaman harcamayın. Efendim niye yapıyoruz bunu? Çünkü arkadaşlar kampanya bitiyor, siz mesajlar göndermeye başlıyorsunuz. Diyorsunuz ki biz de istiyoruz o kameradan. E biz de size diyoruz ki kampanya bitti kardeşim gönderemeyiz yani göndeririz ama bu fiyattan gönderemeyiz, sen bayiden al diyoruz. E bu seferde bayiyi arıyorsunuz bayi size üç yüz dört yüz lira fiyat veriyor. E bu anlamda da bize sitem ediyorsunuz. Biz de diyoruz sevgili dostlar bakın üç yüz dört yüz liralık bu kamera sadece ama sadece seksen dokuz lira. Evet, seksen dokuz liraya bu muhteşem araç içi LCD ekranlı kameramıza sahip olacaksınız..." şeklinde sözlü ve yazılı ifadelere yer verildiği görülmüştür.
İhlale konu yayın süresi boyunca ekranın sağ üst kısmında "Canlı" yazısı ile yayının canlı olduğu, kampanyanın o ana münhasır olduğu izleniminin yaratılmak istendiği, ancak aynı ifadelerin yer aldığı yayının aynı kuruluşta aynı gün saat 12.43.06'da da yayınlandığı, ayrıca bahse konu yayında ilk defa 11.30.58'de yer verilen ifadelere aynı yayında saat 11.34.16 ve 11.30.58'de yer verildiği, aynı yayın içerisinde ve gün içerisindeki diğer bir yayında aynı ifadelere aynı ses tonuyla defalarca yer verilmesi bahse konu yayının iddia edildiği üzere canlı olmadığı, ayrıca tüketicinin ekrana yansıtılan telefon hattına hemen ulaşması halinde sahip olabileceği izlenimi verilerek tüketicinin dikkatinin ürüne çekildiği ve özellikle tele-alışverişte satın alma davranışının hemen ortaya çıkması için strateji kullandığı, bu yaklaşım tüketicinin acele etmesi gerektiği aksi halde birçok özelliğe sahip bu ürünü kaçırabileceği korkusunu inşa ederken izleyicileri bu ürünü düşünmeden, araştırma ve karşılaştırmadan hızlıca satın almaya yönlendirildiği, dolayısıyla bu yolla izleyicinin yanıltılmaya çalışıldığı kanaatine varılmıştır.
Ayrıca, söz konusu ticari iletişim yayınına girişte ve çıkışta kapak kullanılmadığı tespit edilmiştir.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ile 10’uncu maddesinin birinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 9/A maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen, "Gerçek dışı olarak 'İlk kez', 'son', 'Sadece tek bir sefer', 'sınırlı satış',' hepsi satılmak üzere-satıldı-satılacak' gibi ifadelerle izleyici ürünü satın almaya teşvik edilemez." ilkesini, dolayısıyla 6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan; "Ticari iletişim.....Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek, zorundadır." hükmü ile, 10’uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan; "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolayca ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir." hükmünün ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Mart 2018 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2018 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 17.065 (onyedibinaltmışbeş) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’nci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “(…) 8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir.” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.