İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 22.10.2018 tarih ve 783 sayılı yazısına konu MEGA MÜZİK logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 02.10.2018 tarihinde saat 15:47’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 02.10.2018 tarihinde saat 15:47’de yayınladığı "Nokia 8 Plus" marka cep telefonu tanıtım ve satışına ilişkin ticari iletişim yayınında, sunucu tarafından; “Şimdi arkadaşlar, duyduğunuz bu reklamda bu modeli, bu telefonu almak için mağazaya gitseniz dahi bulamayacağınız bir modelden bahsediyoruz çünkü dediğim gibi, şu an sınırlı sayıda stok var ve stoklar reklam ve tanıtım amaçlı televizyonlarda, radyolarda, şu an itibarı ile satışa başladı…Nokia'nın 8 modelinden bahsediyoruz sevgili dostlar, yenilenen ara yüzü, Nokia'nın Android işletim sistemi yoktu, işte bu telefonda var…Evet şu anda kendi aranızda bir yarışma var ve bu yarışmanın söz konusu şudur: sevgili dostlar, binlerce belki milyonlarca kişi bu telefona 99 liraya, evet yanlış duymadınız, 99 liraya sahip olmak isteyecek ama bu telefon numarasını arayıp hattı düşüren sahip olacak. Yani herkes ister ki 99 liraya ben bugün son model bir telefon kullanayım. İşte Nokia sadece ama sadece kendi modelini, efendim, tanıtmak için sizlere sunuyor ve bunu 99 liraya reklam gideri karşılığında yapıyor. Dediğim gibi hiç bir şekilde bir mağazada hiç bir şekilde bir telefoncuda göremeyeceksiniz bunu çünkü satışları 15 gün sonra başlıyor, 15 gün sonra bu telefonun fiyatı 1500-2000 lira arası gibi olacak, söylentiler var, onu da sizlere hatırlatayım…Biz bugün sınırlı sayıda, stokla, 99 liraya, sevgili dostlar, 99 liraya bu telefonu, efendim, sınırlı sayıdaki kişilere göndereceğiz. Şimdi telefon numaramızı ekranın altında görüyorsunuz, aramaya başlayın, hemen siparişlerinizi verin.” "Nokia tekrardan Türkiye pazarında, 1 yıl garantili, 3 gün şarj, 3 renk seçeneği, hemen arayın, Nokia 8 99 TL, Sınırlı Sayı, 0 216 277 78 03, Nokia 8 Plus" şeklinde yazılı ve sözlü ifadelere yer verildiği görülmüştür.
İhlale konu yayında, “piyasa değeri 3000-3500 TL olan söz konusu telefonun arayan herkese 99 TL.ye gönderileceği” şeklinde piyasa gerçekleriyle bağdaşmayan beyanlarla pazarlamasının yapıldığı, “sınırlı sayıda stok, sınırlı sayıdaki kişilere gönderilecek” vb. ifadelerle ürünü ivedilikle satın almaya teşvik edildiği, konu ile ilgili izleyicilerden RTÜK'e gelen şikayetlerde izleyicilerin, televizyon aracılığıyla aldıkları telefonların ekranda görülen ile aynı olmadığı, sahte, bozuk olduğunu belirttikleri hususları dikkate alındığında; mezkur reklamda, orijinal ürün görselleri ve özellikleri kullanılarak vatandaşların yanıltıldığı, dolayısıyla yanıltıcı, eksik ve çelişkili bilgiler sunulduğu ve böylece söz konusu yayının izleyicileri aldatıcı ve yanıltıcı nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Ayrıca, söz konusu ticari iletişim yayınına girişte ve çıkışta kapak kullanılmadığı tespit edilmiştir.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ile 10’uncu maddesinin birinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan, "Ticari iletişim.....Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek, zorundadır.” hükmü ile aynı Kanunun 10’uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan; "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolayca ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir." hükmünün ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Eylül 2018 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2018 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 17.065 (onyedibinaltmışbeş) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “…8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.