İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 03.12.2018 tarih ve 971 sayılı yazısına konu KANAL YALOVA logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 20.11.2018 tarihinde saat 10:59’da yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 20.11.2018 tarihinde saat 10:59’da yayınladığı “Nokia 8” marka cep telefonu tanıtım ve satışına ilişkin ticari iletişim yayınında; "Nokia işbirliğiyle sevgili dostlar huzurlarınızdayız. Hepiniz hoş geldiniz, sefalar getirdiniz. Bizleri can kulağıyla dinleyen bugün bu programda kazanacak. Efendim, Nokia Türkiye pazarına giriş yapıyor ve bu Türkiye pazarına girişini işte Nokia'nın en afilli telefonu ile yapacak…Nokia dediğimiz gibi Türkiye pazarına giriş yapıyor ve bu girişle birlikte sizleri sevgili dostlar bu kampanyası ile birlikte akıllı telefonu olmayan kim varsa akıllı telefon olarak sahiplendiriyor…Neler yapıyorsunuz bu telefonla onlardan bahsedeyim istiyorum biraz da sevgili dostlar. Facebook'tan WhatsApp'a, WhatsApp'tan Instagram'a, Instagram'dan YouTube'a kadar aklınıza gelen gelmeyen ne varsa işte şu an bunların hepsini başaracaksınız hepsini yapacaksınız. Tam tamına 128 GB hafızalı sevgili dostlar evet hafızada sınır tanımamış Nokia. Sevgili dostlar Nokia 8 sizlere 128 GB ile geliyor ve aynı zamanda şu tasarıma bir bakar mısınız ekranda şu telefonun güzelliğine…2 yıl boyunca garantili bugünü Nokia'nın Türkiye pazarına tekrardan girişini kutluyoruz şu an…Evet sevgili dostlar kampanyamız tüm hızıyla şu an devam ediyor hiçbir şekilde bu kampanyayı sorgu sual yapmadan hemen kaydınızı yaptırın bence olur mu? Çünkü bir daha ayağınıza gelmeyecek bir kampanya bir daha ayağınıza gelmeyecek bir program dinliyorsunuz şu an herkese teşekkür ediyorum devam ediyoruz.”, “Nokıa Lumıa Teknolojisi, 119 TL +kargo, 12 Dakikada Hattı Düşürün!, 0212 975 08 09” şeklinde yazılı ve sözlü ifadelere yer verildiği görülmüştür.
İhlale konu yayında, tanıtımı yapılan cep telefonunun piyasa fiyatının yaklaşık 2.089 TL olduğu, arayan herkese 119 TL+kargo bedeline gönderileceği şeklinde piyasa gerçekleriyle bağdaşmayan beyanlarla ürünün pazarlamasının yapıldığı, dolayısıyla söz konusu reklam ile orijinal ürün görselleri ve özellikleri kullanılarak yanıltıcı, eksik ve çelişkili bilgiler sunulduğu ve böylece söz konusu yayının izleyicileri aldatıcı ve yanıltıcı nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Ayrıca, söz konusu ticari iletişim yayınına girişte ve çıkışta kapak kullanılmadığı tespit edilmiştir.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ile 10’uncu maddesinin birinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan, "Ticari iletişim.....Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek, zorundadır.” hükmü ile aynı Kanunun 10’uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan; "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolayca ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir." hükmünün ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
a)İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ekim 2018 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 120.000,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2018 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 17.065 (onyedibinaltmışbeş) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “…8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.