İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 29.11.2019 tarih ve 1235 sayılı yazısına konu DORUK TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 18.11.2019 tarihinde saat 13:00’da yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 18.11.2019 tarihinde saat 13:00’da yayınladığı “Blue Stihl MSC 230” isimli motorlu testerenin tanıtım ve satışına ilişkin ticari iletişim yayınında; sunucu tarafından; “(…) Şimdi çok önemli bir kampanya, çok güzel bir kampanya. Bu fiyata sadece Televizyon kanalımızdan ve aynı zamanda internet sitemizden efendim, alabilirsiniz, sahip olabilirsiniz. … Bu testerenin bugün sahibi olacaksınız 1 tonluk bir odun fiyatıyla. Tonlarca odun kesebilirsiniz. 2 yıl garantisi var. Türkiye'nin her yerinde servis ağı var ve bununla birlikte 3.25 zincire sahip bir motorlu testere bu, aynı zamanda 45 cm'lik bir pala boyu var. Bitti mi bitmedi. 2 yıl garantisi var. Türkiye'nin her yerinde, her ilinde, her ilçesinde servis ağı var. Evet Stihl marka, markamız Stihl sevgili izleyenler. … Fabrikadan halka geliyor. Sınırlı bir sayımız var. Efendim özel bir kampanya. Adet vermeyeceğim. Reklamı bitirdiğim an anlayın ki adetler doldu kaç kişi sahip olabilecek derseniz bu sürpriz olsun. Reklam bitene kadar diyeceğiz. Reklamı belki 10 sn sonra kapatabilirim, belki 1 dk sonra kapatabilirim belki 3 dk sonra ama kampanya reklam bittiği an bitecek. Şimdi Tuncayım şunu söylemek istiyorum ben: Evde, köy evin vardır herhalde?...- Şimdi Stihl markanın sağlam gövde yapısı var. Bakın üstünden tır geçiyor, traktör geçiyor yine de bir şey olmuyor. Suya düşüyor yine bir şey olmuyor. - Zaten bunların testlerini de aynı zamanda ekranda gösteriyoruz. Sevgili izleyenler Stihl markanın en büyük özelliği sağlamlığı. Sağlam olması ile birlikte size verdiği 2 yıllık bir garanti var. Bununla birlikte yine aynı şekilde içerisinde size hediye olarak göndereceğimiz birkaç malzeme daha var. Bunlar efendim koruyucu gözlük, iş eldiveni, anahtar takımı, karıştırma bijonu her şeyi her şeyi hepsi var. Bütün takım olarak koli olarak gelecek. Sevgili izleyenler Stihl'den bahsediyoruz. Bir Stihl motorlu testerenin benzinli motorlu testerenin, elektrikli değil bakın tekrar hatırlatalım bunu, benzinli motorlu testere bu yani güçlü benzinli motorlu testere. Şampiyon marka karbüratör var üstünde biliyorsunuz Stihl'in en güzel tarafı bu. Bununla birlikte 3.25 zincir, 45 cm'lik pala boyu, yaygın servis ağı. Türkiye'nin her yerine teslim ediliyor. -Herkes internet kullanıyor mu? Kullanmayan varsa da yanında illaki vardır, girsinler baksınlar Stihl motorlu testere şu anda 1.500-2000 liradan aşağı değil. Fabrikadan aracısız direkt halka, direkt kullanıcıya gelecek mükemmel bir fiyatla, özel bir fiyatla: 329 liraya, daha ne olsun? … Bu ekranda biz bunu tanıtıyoruz işte. Bakın ağaca çivi çakıldı. 10 tane çivi çakıldı ve ağacı kesiyor. Hiç zorlanmadan demir kesiyor. Düşünebiliyor musun ya ağaçlı motorlu testere gördün mü? Ağaç kesen gördün mü hiç? Demir testeresi bile zor kesiyor. Stihl öyle bir markadır öyle bir kalitedir ki demiri kesiyor arkadaşlar bunu söyleyelim sizlere. Demiri kesiyor, demiri öttürüyor ya. Böyle bir marka böyle bir model. Kullanımı çok rahat bak, hafiftir aynı zamanda kolu yormaz, ekranda görüyorlar zaten. Kolu yormaz hafiftir aynı zamanda. Bunu da buradan hatırlatalım. Ekranda görüyorlar zaten. Efendim benzinini koyuyorsun işine gücüne bakıyorsun. Takır takır odununu, efendim kışlık yakacak odunlarını, ağacını, her şeyini tertemiz hazır hale getiriyorsun. Güzel güzel ısınıyorsun. Isındıkça bize dua ediyorsun. Bu çok önemli ısındıkça bize dua ediyorsun. Çift egzoz çıkışı var. Bu neden? … Stihl bunu çok iyi düşünmüş bir alman markasıdır. Çift egzozu sayesinde ısınma yapmıyor senin işin ne zaman biterse bu testere o zaman yoruluyor. Bak bir daha söylüyorum, senin işin ne zaman biterse bu testere o zaman yoruluyor. Öyle bir testereden bahsediyoruz sizlere. 1.500 lira değil 1.000 lira değil 700 lira değil 600 lira değil 500 lira değil 329 lira şu anda bütün Türkiye'ye göndereceğiz. Sınırlı sayıda, reklam bitene kadar kampanyamız devam ediyor. Onu buradan hatırlatalım ve şu anda hiçbir şekilde bilin ki şunu: hiçbir mağazadan alamazsınız bu fiyata, bu fiyata alamazsınız hiçbir mağazadan. Mümkün değil alamazsınız sadece televizyon kanalımızda ve internet sitemizde bu kampanya geçerlidir. Bunu buradan bir kez daha hatırlatıyoruz izleyenlerimize. Evet sevgili dostlar! Anadolu'ya bir hediyemizdir, bir armağanımızdır bu kampanya. Efendim yakacak odunlarınızı hazırlayacaksınız, temiz temiz güzel güzel istif edeceksiniz, kışın onları yaktıkça bizi hatırlayacaksınız. Stihl fabrikadan halka hepsi iyi marka diyor. STIHL'in mükemmel bir kampanyasını Türkiye'ye sunuyoruz. Stihl bir Alman markasıdır, efendim fazla getiremedik yani bunun bir kontenjanı vardı. Türkiye distribütörlüğü olarak şu anda Stihl'in sınırlı sayıda olduğunu tekrar hatırlatıyorum. Bu testereye, motorlu benzinli motorlu testereye almak isteyen kim varsa hemen şimdi acele etsin. -bakın 329 lira belki bu kampanya ömrünüz hayatınız boyunca bir daha gelmez. Fabrikadan direkt size sunuluyor. Bakın 45 cm pala boyu dedik bu çok önemlidir. 2 yıl garantisi var en ufak bir şey olduğunda birebir iade garantisi yapabiliyorsunuz. Yaygın servis ağı var. Türkiye'nin her yerine teslim ediyoruz.”, "Blue Stıhl Msc 230, Yaygın Servis Ağı, Fabrikadan Halka, 10.Yıl Kampanyası, Sınırlı Sayıda, 3.25 Rapıdmıcro Zincir, 45 cm Pala Boyu, 45 cm (Küp) Motor Hacmi, 2 Yıl Garanti, Orijinal Alman Stıhl Benzinli Testere, 0 216 277 73 .., 329,90 TL+Kargo" şeklinde sözlü ve yazılı ifadelerle, motorlu testerenin tanıtımı ve satışının yapıldığı görülmüştür.
İhlale konu yayında, Blue Stıhl Msc 230 ismiyle tanıtılan ve dönüşümlü olarak görsellerine yer verilen motorlu testerenin orijinal model isminin "new stıl germany" olduğu, söz konusu ticari iletişim yayınında orijinal Alman Stıhl markasının MS 230/MS 231 model testeresinin görsellerine ve VTRlerine yoğun olarak yer verildiği ve bu ürünün piyasa fiyatının ise yaklaşık 2.000 TL civarında olduğu, dolayısıyla Stıhl markasının MS 230 model ürünün piyasa koşullarında 329 TL'ye satılmasının piyasa gerçekleriyle bağdaşmadığı, bahse konu reklamda "new stıl germany" isimli "Stıl" marka bir testerenin görüntü ve özelliklerinin yanı sıra orijinal "Stıhl" marka ürün görselleri kullanılarak ve özellikleri anlatılarak vatandaşların yanıltıldığı, ayrıca sınırlı sayı ve sürede geçerli olduğu ifade edilen kampanyanın aynı gün ilerleyen saatlerde de aynı şekilde yayınlandığı, ekrandaki sabit görsellerde orijinal marka olan "Stıhl" markasının "MS 230","MS 231" modelin görseli kullanılarak, tüketiciye bilindik markanın ürününün gönderileceği izlenimi verilerek vatandaşların yanıltıldığı, dolayısıyla yanıltıcı, eksik ve çelişkili bilgiler sunulduğu ve böylece söz konusu yayının izleyicileri aldatıcı ve yanıltıcı nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan, "Ticari iletişim.....Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek, zorundadır.” hükmünün ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ekim 2019 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2019 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 21.114 (yirmibirbinyüzondört) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “…8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.