İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 20.11.2013 tarihli ve 3405 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“Karesi Televizyon ve Radyo Yayıncılık A.Ş’nin sahibi olduğu Karesi Radyo yayın kuruluşu, Artı Tv.Yay. San ve Tic.A.Ş‘nin sahibi olduğu Radyo Viva Yayın Kuruluşu’nun yayınlarını yeniden iletimle yayınlamaktadır. Karesi Radyo Yayın Kuruluşu’ndan Bölge Temsilciliğimiz tarafından istenen 20/09/2013 tarih 09:00- 18:00 saatleri arasındaki yayınların kopya cd’si incelenmiş olup inceleme sonucunda saat 14:05’de yayınlanan “Çağla ile Çok Yaşa” programında bir ürünün reklamı yapılmıştır. Yayınlanan müzik parçasının ardından, herhangi bir uyarı verilmeden, söz konusu ürüne ait ifadeler kullanılmıştır. Program esnasında;
Sunucu “Biraz sonra Diyet Slim Mikro Çipli Zayıflama Yağ Yakma Bandı’ndan bahsedeceğiz size. Tüm dünyadaki problemlerden biri sağlığımızı tehlike altına alan aşırı şişmanlık, kilo problemi, bölgesel kilolar. Kilo problemi olanların klasik sözleri vardır: ‘Ay işte basen çıktı, göbek çıktı, düğünüm var zayıflamalıyım, incelmeliyim. Bu pantolon da beni çok sıkıyor’ gibi yakınmalar geçecek. Böyle dertlenenler için aslına bakarsanız bir mucize var. Biraz sonra doğrudan satışını yayınlayacağımız bir ürün. Diyet Slim Mikro Çipli Zayıflama Yağ Yakma Bandı.” şeklinde ifadelere yer verilmiştir.” Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Söz konusu yayın ile 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrası hükmünün ihlal edildiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe : Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın yazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
6112 sayılı Kanunun “Tanımlar” başlıklı 3 üncü maddesinin (g) bendinde gizli ticari iletişim; “Medya hizmet sağlayıcı tarafından reklam yapmak maksadıyla veya kamuyu yönlendirebilecek şekilde; mal veya hizmet üreticisinin faaliyetinin, ticarî markasının, adının, hizmetinin ve ürününün reklam kuşakları dışında ve reklam yapıldığına ilişkin açıklayıcı bir ses veya görüntü bulunmaksızın programlarda sözcükler veya resimler ile tanıtılması” olarak tanımlanmıştır. İhlale konu “Çağla ile Çok Yaşa” adlı programda, “Diyet Slim Mikro Çipli Zayıflama Yağ Yakma Bandı” adlı üründen bahsedilmek suretiyle yayında reklam yapma maksadının ön plana çıktığı görülmüş olup, gizli reklam eyleminin icra edildiği değerlendirilmiştir.
Bu itibarla; 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının ilk defa ihlali nedeniyle uyarı yaptırımının uygulanması gerektiği, kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere ; “KARESİ” logosuyla yayın yapan “KARESİ RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIK A.Ş.” unvanlı kuruluş hakkında; 6112 sayılı Kanun'un 9 ncu maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan; "Gizli ticarî iletişime izin verilemez." hükmünün ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre “UYARI” YAPTIRIMININ UYGULANMASINA, aynı yayın ilkesinin tekraren ihlali halinde, Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrasında yer alan; “Uyarının ilgili kuruluşa tebliğinden sonra ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası yaptırımı uygulanacağının yapılacak tebligatta bildirilmesine,oy birliği ile karar verildi.