İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 21.01.2021 tarih ve 138 sayılı yazısına konu BERAT logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 12.01.2021 tarihinde saat 10:47’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 12.01.2021 tarihinde saat 10:47’de yayınladığı “Tuana Çiçek Bal” isimli ürünün tanıtım ve satışına ilişkin ticari iletişim yayınında; sunucu tarafından; “(...) Bugün bal gibi bir kampanya ile geldik. Erzincan yöresinden ballarla geldik bugün. Şimdi Tuana Çarşı'nın direk olarak üreticiye yani arıcılardan toplamış olduğu, arıcılardan toplayıp kendi markasıyla kendi için hazırlatmış olduğu Tuana Çarşı süzme çiçek balla kıymetli izleyicilerimizin ekranlarına konuk oluyoruz. Bakın 6 kavanoz hakiki, gerçek bala 99 liraya sahip olacaklar. Kim? İlk arayan 30 kişi. Firmanın bize vermiş olduğu rakam bu. İlk arayan 30 kişiye tanıtım amaçlı bir kampanya yapıyoruz ve 6 kavanoz süzme çiçek balını 99 liraya göndereceğiz. Normalde şu görmüş olduğunuz 460 gramlık kavanozu markette, bakkalda 30 liraya satılmakta yani 6 kavanoz balı dışarıdan alsan 180 lira para ödüyorsun ama ilk arayan 30 kişiye tanıtım kampanyası kapsamında 99 lira artı kargo bedeliyle göndereceğiz. Evinizin kapısına kadar da getirip teslim edeceğiz. ... 6 kavanoz, bakın 6 kavanoz doğal Erzincan çiçek balı, süzme çiçek balı 99 lira. Her bir kavanozda 460 gram bal var. Yani toplamda 2 kilo 760 gram balı 99 liraya alacaklar, reçel parasına. ...- Sadece 30 kişiye yani 50 kişi, 100 kişi yok. Sadece 30 kişi şu an için aradığında 6 kavanoz gerçek, hakiki süzme çiçek balına ki Erzincan yöresinin balı bu, 99 liraya sahip olacaksınız. ... Biz size gerçek bal gönderiyoruz Tuana Çarşı güvencesiyle. Niçin? Tanıtım amaçlı. Fırsat saatinde yapılan bir kampanya bu.”, "6 Kavanoz Tuana Çarşı Erzincan Süzme Çiçek Balı, 0212 912 10 .., 99 TL + Kargo, www.herseybusepette.com, Arayan İlk 30 Kişiye" şeklinde sözlü ve yazılı ifadelerle, söz konusu ürünün tanıtımı ve satışının yapıldığı görülmüştür.
İhlale konu reklamda, sunucu tarafından; "İlk arayan 30 kişiye, sadece 30 kişiye yani 50 kişi, 100 kişi yok." şeklinde ifadelerle, reklamın 'sınırlı kişi sayısıyla' ekrana getirildiği ve izleyicilerin ürünü almalarında, zamanın sınırlı olduğu mesajının verildiği, oysa ki aynı ürünün farklı zaman dilimlerinde tekrar satışına yönelik kampanyaların yapıldığı, sınırlı sayıda ve sınırlı süre için satışa sunulduğu iddia edilen ürünün 11.01.2021 tarihinde saat 17:24:01'de de ekrana getirildiği, satışa sunulan ürünün hızla azaldığı ifade edilerek tüketicinin, ekrana yansıtılan telefon hattına hemen ulaşması halinde bu ürüne sahip olabileceği izlenimi verilerek tüketicinin dikkatinin ürüne çekilmesi ve özellikle tele-alışverişte satın alma davranışının hemen ortaya çıkması için strateji kullanıldığı, bu yaklaşım tüketicinin acele etmesi gerektiği aksi halde bir çok özelliğe sahip bu ürünü kaçırabileceği korkusunu inşa ederken, izleyicilerin bu ürünü düşünmeden, araştırma ve karşılaştırma yapmadan hızlıca satın almaya yöneltildiği, dolayısıyla yanıltıcı ve çelişkili bilgilerle izleyicileri aldatıcı ve yanıltıcı nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan, "Ticari iletişim.....Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek, zorundadır.” hükmünün ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Aralık 2020 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2021 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 28.238 (yirmisekizbinikiyüzotuzsekiz) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “…8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.