İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 04.02.2021 tarih ve 244 sayılı yazısına konu BERAT logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 03.02.2021 tarihinde saat 17:46’da yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 03.02.2021 tarihinde saat 17:46’da yayınladığı “Tuana Çiçek Bal” isimli ürünün tanıtım ve satışına ilişkin ticari iletişim yayınında; sunucu tarafından; “Evet, efendim hepinize en içten sevgiler, saygılar ve muhabbetlerimizi sunuyoruz. Sevgili dostlar, sevgili kardeşlerim şu anda ekranları karşısında bizleri takip etmekte ve izlemekte olan siz değerli gönül dostlarımıza muhteşem bir kampanyayla siz değerli can kardeşlerimizle beraberiz ve efendim biliyorsunuz Tuana Çarşı Bal olarak şu anda karşınızdayız. Ve bugün yanımızda çok değerli bir dost, yine değerli bir kardeşimiz sevgili Hakan Bey var. Ve inşallah bugün balı bize anlatacak. Evet, sevgili Hakan Bey hoş geldiniz fırsat saati programımıza ve BERAT TV ekranlarına ve ne ile geldiniz bugün?...Hocam, çok teşekkür ediyorum. Sizin de söylediğiniz gibi BERAT TV ekranlarında yine kıymetli izleyicilerimize bir fırsat saati sunacağız. Ben öncelikle şunu belirtmek istiyorum. Kıymetli izleyicilerimiz, bakın birazdan başlatacak olduğumuz kampanya sadece 30 kişi için. Sadece 30 kişi için geçerli. İlk arayan 30 kişi için geçerli. Firmanın bize günlük olarak vermiş olduğu bir rakam var, bir kota var. Yani 30 kişiden fazlasına gönderemeyeceğiz. Niçin? Çünkü piyasa fiyatının yarı fiyatına hocam bakın piyasa fiyatının yarı fiyatına 6 kavanoz balı sizlere 99 liraya göndereceğiz. Kime? İlk arayan 30 kişiye. Kıymetli hocam, yani ilk arayan 30 kişiye 6 kavanoz balı, 99 liraya göndereceğiz. Ama şunu özellikle belirtmek istiyorum harika, mükemmel bir bal alacaksınız kıymetli izleyicilerimiz. Bu yılın sağımı, daha iki üç ay öncesinde peteklerden yeni sağılmış bir bal alacaksınız. Hatta kampanyayı başlatalım arkadaşlar. İlk arayan 30 kişiye, 99 liraya 6 kavanoz Erzincan yöresine ait Tuana Çarşı Bal gönderiyoruz…Tuana Çarşı güvencesiyle, BERAT TV güvencesiyle 6 kavanoz balı 99 liraya alıyorsunuz. Reçel parasına….İlk arayan 30 kişiye. Sadece 30 kişi için sadece 30 kişi için geçerli bir kampanya bu. Bir fırsat saati, bir tanıtım kampanyası. Tuana Çarşı bu balı nereden topluyor biliyor musun hocam? Erzincan'dan bakın. Erzincan yöresindeki arıcılardan topluyor. Kendisi için özel olarak hazırlattırıp ürettiriyor…İlk arayan 30 kişi dedik ama süremiz bitmiş hocam.”, "6 Kavanoz Tuana Çarşı Erzincan Süzme Çiçek Balı, 0212 912 10 …, 99 TL+Kargo, www.herseybusepette.com, Arayan İlk 30 Kişiye" şeklinde sözlü ve yazılı ifadelerle, söz konusu ürünün tanıtımı ve satışının yapıldığı görülmüştür.
İhlale konu reklamda, sunucu tarafından; "Sadece 30 kişi için geçerli. İlk arayan 30 kişi için geçerli. Firmanın bize günlük olarak vermiş olduğu bir rakam var, bir kota var. Yani 30 kişiden fazlasına gönderemeyeceğiz." şeklinde ifadelerle, reklamın 'sınırlı kişi sayısıyla' ekrana getirildiği ve izleyicilerin ürünü almalarında, zamanın sınırlı olduğu mesajının verildiği, oysa ki aynı ürünün farklı zaman dilimlerinde tekrar satışına yönelik kampanyaların yapıldığı, sınırlı sayıda ve sınırlı süre için satışa sunulduğu iddia edilen ürünün 03.02.2021 tarihinde saat 21:45:55'te de ekrana getirildiği, satışa sunulan ürünün hızla azaldığı ifade edilerek tüketicinin, ekrana yansıtılan telefon hattına hemen ulaşması halinde bu ürüne sahip olabileceği izlenimi verilerek tüketicinin dikkatinin ürüne çekilmesi ve özellikle tele-alışverişte satın alma davranışının hemen ortaya çıkması için strateji kullanıldığı, bu yaklaşım tüketicinin acele etmesi gerektiği aksi halde bir çok özelliğe sahip bu ürünü kaçırabileceği korkusunu inşa ederken, izleyicilerin bu ürünü düşünmeden, araştırma ve karşılaştırma yapmadan hızlıca satın almaya yöneltildiği, dolayısıyla yanıltıcı ve çelişkili bilgilerle izleyicileri aldatıcı ve yanıltıcı nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan, "Ticari iletişim.....Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek, zorundadır.” hükmünün ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
d) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ocak 2021 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2021 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 28.238 (yirmisekizbinikiyüzotuzsekiz) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “…8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.