İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 21.11.2013 tarihli ve 3437 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“Park TV logosuyla yayın yapan kuruluşunda, 16.11.2013 tarihinde, saat 09.11.23'de, 05dk.24sn.süren reklam kuşağında, FELICITA ve EKLEM DESTEK SETİ adlı ürünlerin tanıtımı ve satışına yönelik ticari iletişim yayınına yer verildiği tespit edilmiştir.
Buna göre, 3dk.54sn. süre ile yayınlanan FELICITA adlı ürünün tanıtım ve satışına yönelik ticari iletişim yayınında yer alan ifadelerden bazıları şu şekildedir:
"Dr.Ömer Coşkun: Mutlu musunuz? Cevabınız hayır ise tam size göre bir ürün. Evet ise kullanmayın. Ama mutsuzum diyorsanız işte muhteşem beşli kapsül.İçinde 150 kapsül var.Her gün beş beş yutacaksın. Kapsüller bittğinde mutlu değilsen yanıma geleceksin..Felicita mutluluğun ilacı."
Söz konusu yayın esnasında, "500cc'lik karışım hediye. FELICITA mutlu bir hayat için Dr.ömer Coşkun kalitesi ve güvencesi ile 99TL. ücretsiz kargo KDV dahil. Danışma hattı 02124702020 www.dromercoskun.com " ibarelerinin ekrana getirildiği görülmüştür.
Yine, 01dk 30sn süre ile yayınlanan "Eklem Destek Seti " adlı ürünün tanıtım ve satışına yönelik ticari iletişim yayınında yer alan ifadeler ise şu şekildedir:
"Yıllardır çektiğiniz bitmek bilmeyen eklem ağrılarıız son bulsun. Merdiven çıkarken zorlanıyorsanız, hareket kısıtlılığı yaşıyorsanız, dayanılmaz ağrılarınız varsa, eklem ağrılarınız ile baş edemiyorsanız işte size Dr. Ömer Coşkun kalite ve güvencesiyle mucizevi bitkilerle formülize edilmiş Eklem Destek Seti...Eklem Destek Setini, ekleme bağlı rahatsızlıkların kronik dönemlerinde kireçlenmelerde, kronik bel ağrılarında, yumuşak doku hastalıklarında, omuz ve dirseklerde oluşan rahatsızlıklarda gönül rahatlığı ile kullanabilirsiniz."
Yine yayında, "Eklem Destek Seti, Romatizma Bitkisel Karışım Hediye, K.D.V. dahil 130 TL, Ücretsiz Kargo, Sipariş Hattı: 0212 470 20 20" ibareleri ekrana getirilmiş, ayrıca bu ürünü kullandığını ve faydalandığını belirten bir kişinin ifadelerine de yer verildiği görülmüştür.
Sağlık Bakanlığı İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu'nun 13.02.2013 tarih ve 18816847 sayılı yazısında; bazı TV ve radyo kanallarının reklam veya programlarında gıda takviyelerinin, muhtelif hastalıklara iyi geldiği şeklindeki sağlık beyanlarıyla tanıtımı ve satışının yapıldığı, yayınlarda sürekli olarak hastaların bitkisel tedavileri kullanmaya teşvik edildiği, hastaların tıbbi tedaviden uzaklaştırıldığı ve yüksek maliyetli ürünleri kullanmak zorunda bırakıldığı belirtilmiştir. Sağlık Bakanlığı İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu ilgi yazısında; tanıtımlarda ürünleri kullandığını ve faydalı olduğunu beyan eden kişilerin seçilmekte olduğunu, güya toplumu bilgilendirmek amacıyla uzmanlıkları akademik olarak kanıtlanmamış olan şahısların görüşlerine yer verildiğini ve bu programlarda Doktor unvanlı Mustafa Eraslan ve Ömer Coşkun gibi sağlık meslek mensuplarının da doğrudan veya dolaylı olarak rol aldığının yakından müşahede edildiğini ifade etmiştir. Sağlık Bakanlığı İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu ilgi yazısında ayrıca, endikasyon belirtilen ürünler için Sağlık Bakanlığınca ruhsat düzenlenmesi gerektiği ve mevzuat gereğince televizyon ve radyo aracılığı ile sağlık beyanı belirtilerek ürün satış ve pazarlanmasının uygun olmadığı ifade edilmiştir.
Söz konusu bitkisel ürünlerin ticari iletişim yayınında yer alan ifadeler değerlendirildiğinde; mutsuzluğu gidermek için felicita adlı ürünün, ekleme bağlı rahatsızlıkların kronik dönemlerinde, kireçlenmelerde, kronik bel ağrılarında, yumuşak doku hastalıklarında, omuz ve dirseklerde oluşan rahatsızlıklarda ise Eklem Destek Seti'nin önerildiği görülmektedir. Bu bağlamda, bitkisel gıda takviyesi olduğunun belirtilmesine rağmen FELICITA ile EKLEM DESTEK SETİ adlı ürünlerin sağlık beyanıyla tanıtım ve satışının yapıldığı, hastaların bitkisel tedavileri kullanmaya teşvik edildiği anlaşılmaktadır. Sağlık Bakanlığı'nın ilgi yazısı incelendiğinde, bitkisel gıda takviyelerinin bu şekilde tanıtım ve satışının yapılmasının toplumu yanıltıcı ve tüketicilerin çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.” Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
PARK TV yayın kuruluşunun; 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi hükmünü ihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe :Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın yazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca yapılan değerlendirmesi neticesinde;
Söz konusu yayına ait deşifre kayıtlarının ve ilgili video görüntülerinin tetkikinde; tanıtımı yapılan bitkisel ürünün sağlık beyanıyla tanıtım ve satışının yapıldığı ve hastaların bitkisel tedavileri kullanmaya teşvik edildiği anlaşılmıştır. Yayının bu haliyle izleyiciyi aldatıcı, yanıltıcı, abartılı ve izleyicinin sağlığına ve çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu dikkate alındığında 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi hükümlerini ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Söz konusu kuruluşa 01.04.2013 tarihli yayını nedeniyle evvelce Üst Kurulun 17.04.2013 tarih ve 2013/24 sayılı toplantısında alınan 74 nolu kararıyla 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin 6 ncı fıkrasının (c) bendi uyarınca uyarı yaptırımı uygulandığı Üst Kurul kayıtlarından anlaşıldığından; 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin 6 ncı fıkrasının (c) bendini tekraren ihlali nedeniyle, Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca, anılan Yayın Kuruluşu hakkında “İdari Para Cezası” yaptırımının uygulanması gerektiği, kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere; PARK TV logosuyla yayın yapan ZİRVEPARK RADYO TELEVİZYON YAYINCILIK A.Ş unvanlı kuruluş hakkında; 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendindeki; “Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek.” hükmünü tekraren ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrası hükmü uyarınca;
1- İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ekim 2013 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 5.500,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) ( 2013 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 11.886 -onbirbinsekizyüzseksenaltı - ) Türk Lirasından az olamayacağından 11.886 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
2- İdari para cezasının tebliğ tarihinden itibaren bir ay içerisinde Üst Kurulun T.C. Ziraat Bankası Bilkent Şubesi, Ankara TR 84000 100 1762 00 999999-5001 no’lu hesabına “6112 sayılı kanunun 32 nci maddesine göre ödenen para cezasıdır” şerhiyle ödenmesi gerektiği veya 6112 sayılı kanunun 32 inci maddesinin dokuzuncu fıkrası uyarınca tebliğden itibaren en geç onbeş gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava açılabileceğinin, kanun yoluna başvurmadan önce peşin ödeme yapılması halinde, 5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin altıncı fıkrası uyarınca cezanın dörtte üçünün tahsil edileceğinin ve taksitlendirme talebinde bulunabileceğinin, peşin ödemenin kanun yoluna müracaat hakkını engellemeyeceğinin, belirtilen süre içerisinde ödenmeyen ve kesinleşen idari para cezasının 21/7/1953 tarihli ve 6183 Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere Maliye Bakanlığınca belirlenecek tahsil dairesine gönderileceğinin bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.