İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 25.02.2021 tarih ve 448 sayılı yazısına konu 363 TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 22.02.2021 tarihinde saat 18:39’da yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 22.02.2021 tarihinde saat 18:39’da yayınladığı “Dearling Tıraş Makinesi” isimli ürünün tanıtım ve satışına ilişkin ticari iletişim yayınında, sunucu tarafından; “Beyler, beyler, beyler size bir sürprizim var, müthiş bir sürprizim var size. Şimdi size bir ürün göstereceğim, bak ürüne çok dikkat edin. Önce size ne olduğunu soracağım. Ürün ne, önce bana bunu cevap verin. Ben anlayamadım önce ürünün ne olduğunu ama bayıldım. Fiyat olarak o gördüğünüz fiyatı yapacağım, yani ürünü gördüğünüzde bu çok pahalıdır demeyin sizin için özel yaptık fiyatı, çünkü çok özel bir ürün. Ben bayıldım ama hemen de aldım ama soracağım, bu ne? Sizce ne bu? Bana söyleyin beyler, bu ne? Ben cep telefonu dedim ilk önce ama cep telefonu değil. Şimdi çakmak diyenler var çakmak değil. Sarj cihazı, powerbank diyenler vardır powerbank de değil. Bu ne biliyor musunuz, böyle bir şey olamaz ya. Hem de 1960 yılından beri bütün dünya erkeklerinin kullandığı bir marka, 2021 model bir tıraş makinesi yapmış, bu bir tıraş makinesi beyler. Bunu alıyorsun berbere para vermekten kurtuldun, berbere gidip yakın temastan kurtuldun ve jilete para vermekten kurtuldun...Ayda en az iki jilet kullanıyor muyuz, kullanıyoruz, bir jilet ortalama ne kadar, 30 Lira. İki jilet 60 Lira. 20 Lira da köpük 80 Lira. 20 Lira da banyo jiletine veriyoruz 100 Lira. Bir yılda 1200 Lirayı jilete veriyorsun ama artık vermeyeceksin. Ne berbere ihtiyacın var ne jilete ihtiyacın var, 49 Lira yaptık, tek bir sebebi var. İstesek bunu 49 değil 549'a da satardık istesek 249'a da satardık, istediğimiz fiyata satardık. En çok da satacağımız ürün, bir kere herkes alır... Peki biz niye parayı seçmedik? Sizi seçtik çünkü. 49 Liraya nereye alıyorsunuz size söylüyorum köyde, kasabada, ilçede yaşayanlar size söylüyorum. Bu markayı nerede göreceksin? Bir de bu makineyi nereden alacaksın 49'a? Müthiş bir makine aldınız müthiş, müthiş; hayırlı uğurlu olsun alanlara, valla süper.", "Dearlıng Tıraş Makinesi, 0212 700 41 …, Kapıda Nakit Ödeme İmkanı, Kredi Kartlarına Vade Farksız 6 Taksit, Kapıda Kredi Kartına Tek Çekim İmkanı" şeklinde sözlü ve yazılı ifadelerle, söz konusu ürünün tanıtımı ve satışının yapıldığı görülmüştür.
İhlale konu reklamda, ekranın sağ alt köşesinde ürün miktarının ekrana getirildiği ve ürün adedinin spot boyunca devamlı ve hızla düşürüldüğü bu suretle de izleyicilerin ürünü almalarında zamanın sınırlı olduğu mesajının verildiği, oysa ki aynı ürünün farklı gün ve saatlerde de satışının yapıldığı, söz konusu ürün ile ilgili tüketicinin, ekrana yansıtılan telefon hattına hemen ulaşması halinde bu ürüne sahip olabileceği izlenimi verilerek tüketicinin dikkatinin ürüne çekilmesi ve özellikle tele-alışverişte satın alma davranışının hemen ortaya çıkması için strateji kullanıldığı, bu yaklaşım tüketicinin acele etmesi gerektiği aksi halde bir çok özelliğe sahip bu ürünü kaçırabileceği korkusunu inşa ederken, izleyicilerin bu ürünü düşünmeden, araştırma ve karşılaştırma yapmadan hızlıca satın almaya yöneltildiği, dolayısıyla sınırlı sayıda stok bulunduğuna ilişkin ifadelerin gerçeği yansıtmadığı, yanıltıcı ve çelişkili bilgilerle izleyicileri aldatıcı ve yanıltıcı nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan, "Ticari iletişim.....Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek, zorundadır.” hükmünün ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
c) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ocak 2021 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2021 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 28.238 (yirmisekizbinikiyüzotuzsekiz) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “…8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.