İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 05.07.2021 tarih ve 991 sayılı yazısına konu TV 100 logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 13.06.2021 tarihinde saat 20:30’da yayınladığı "Şimdi Konuşalım" adlı program yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere; TV 100 logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluş tarafından 13.06.2021 tarihinde saat 20:30’da canlı olarak yayınlanan, moderatörlüğünü Hande Aydemir'in yaptığı, programa konuk yorumcular olarak Bülent Kaya, Çetin Soysal, Serkan Toper ve Dr. Taceddin Kutay'ın katıldığı, "Şimdi Konuşalım" adlı programda geçen diyaloglarda; “... bu S-400'ler olayında dediğim gibi S-400'ler eğer bir savunma sanayi ihtiyacından kaynaklanıyor olsaydı Türkiye'nin bunu şimdiye kadar çoktan aktif hale getirmiş olması gerekiyordu. Aktif hale getirmiyorsanız kusura bakmayın uluslararası ilişkilerde bir nevi bir jest olarak yaptığınız bir anlaşma gibi yaklaşılır. Eğer siz aktif hale getirmeyecekseniz S-400'leri onun için söylüyorum. PKK'yla YPG'yle Ortadoğu'daki ülkelerle ilişkileri Amerika'nın yeni değil ki. Yani PKK'yı Amerika daha önce desteklemiyor muydu? Yani ilişkilerin iyi olduğu dönemleri söylüyorum. Yani PKK'yla ilişkileri PKK'ya destek verdiği için mi Türkiye bugün Amerika'ya rest çekiyor? Eğer öyle olmuş olsaydı Amerika yıllardan beri PKK'ya destek veriyor. YPG'yle ilişkileri desteklediği için mi Amerika'ya rest çekiyoruz? Hayır. YPG'yle ilişkileri, ya Türkiye üzerinden gitti silahlar YPG'ye. Nerden götürdü Amerika YPG'ye götürdüğü silahları?...Giden yok muydu? Türkiye'nin izni dışında mı gitti?....Bir müsaade edin Taceddin Bey. Türkiye'de YPG'nin önüne kırmızı halılar serilirken Amerika'yla..... Türkiye üzerinden YPG'ye silah gitmedi hocam, tashih eder misiniz?.... Neyse gitmediğini siz söyleyin, ben YPG'yle olan ilişkileri ortaya koydum. Onu kamu takdir edecek.....”, şeklinde ifadelere yer verildiği görülmüştür.
Bilindiği üzere, Demokrasinin en temel önceliklerinden biri halkın haber alma özgürlüğü olduğundan demokratik rejimlerde medya, kamuoyu oluşumunda hayati öneme sahip bir aktördür. Öyle ki; medyanın yasama, yürütme ve yargıdan sonra gelen dördüncü güç olduğu çoğu otorite tarafından kabul edilmektedir.
Medya hizmet sağlayıcılar, yayın hizmetlerini kamusal sorumluluk anlayışıyla kanunlarda yer alan ilkelere ve basın meslek ilkelerine uygun olarak sunmalıdır. Bu ilkelere göre tarafsızlık, gerçeklik ve doğruluk ilkelerinden ödün vererek kamuoyunu yanlış yönlendirebilecek yayınlardan sakınılmalı, soruşturulması basın meslek ilkeleri çerçevesinde mümkün olan haberler, soruşturulmaksızın veya doğruluğundan emin olunmaksızın yayınlanmamalıdır. Medya hizmet sağlayıcı kuruluşların yayınlarında, yayıncılık sorumluluğunun yerine getirilmesi oldukça önemlidir. Bilgiler, olaylar ve olgular yayıncılık çerçevesinde kamuoyuna sunulmalıdır.
Bununla birlikte, demokratik irade biçimi siyasal anlamda bireylerin haklarını yasayla koruma altına alan değerler bütününü ifade ederken, sosyolojik anlamda ise bu değerler bütününün uygulamaya yönelik içeriğinin düzenlenmesini ifade etmektedir. Her bireyin her konuda kendine has kanaati olacağı ön kabulüyle, her fikrin ifade bulduğu mecra yani kitle iletişim araçları marifetiyle başka bireylerin korunma ve saygı duyulma hakkı ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle bireysel düşünce ve yargılarında herkes özgürdür. Ancak kamuya yönelik yayıncılık yapan bir yayın organında bunların ifade edilmesi sırasında hak ihlali doğurabilecek itham edici ya da yargılayıcı bir üslubun kullanılması, dayanak sunmadan çeşitli iddiaların ortaya konulması hukuki ve ahlaki düzeyde çeşitli sorunlar ortaya çıkarabilecektir.
Yukarıda yer verilen açıklamalar birlikte değerlendirildiğinde, İhlale konu yayında, "YPG'yle ilişkileri, ya Türkiye üzerinden gitti silahlar YPG'ye. Nerden götürdü Amerika YPG'ye götürdüğü silahları?", "Türkiye'de YPG'nin önüne kırmızı halılar serilirken Amerika'yla", "Giden yok muydu? Türkiye'nin izni dışında mı gitti?" şeklinde sarf edilen ifadelerin herhangi bir bilgi ve belgeye dayanmaksızın terör örgütü YPG'ye Türkiye üzerinden silah taşındığının ve bu durumun Türkiye'nin izni ile gerçekleştiğinin ifade edilmesinin; tarafsızlık, gerçeklik ve doğruluk ilkelerini esas alması ve soruşturulması basın meslek ilkeleri çerçevesinde mümkün olan haberleri, soruşturulmaksızın veya doğruluğundan emin olunmaksızın yayınlamaması toplumda özgürce kanaat oluşumunun sağlanması ilkeleriyle bağdaşmadığı kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun’un 8'inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun’un 8'inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yer alan; "Tarafsızlık, gerçeklik ve doğruluk ilkelerini esas almak ve toplumda özgürce kanaat oluşumuna engel olmamak zorundadır; soruşturulması basın meslek ilkeleri çerçevesinde mümkün olan haberler, soruşturulmaksızın veya doğruluğundan emin olunmaksızın yayınlanamaz..." ilkesinin ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanun’un diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Mayıs 2021 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 1.520.736,33 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, yüzde iki oranı (%2) 30.415,00 TL İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “(…) 8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir.” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Üst Kurul Üyesi Okan KONURALP’in karşı oyu ve oy çokluğu ile karar verildi.