İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 01.10.2013 tarihli ve 2911 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“TART TV logosuyla yayın yapmakta olan yayın hizmet sağlayıcı kuruluşun 17.09.2013 tarihli yayınının takibi esnasında "Hyundai Motorlu Testere" adlı ürünün satış ve pazarlamasına yönelik ticari iletişim niteliği taşıyan bir yayını izleyicilere sunduğu görülmüştür. Bu yayında adı geçen ürünün özellikleri detaylı olarak tanıtıldığı, kullanıcılarla röportajlara yer verildiği ve ürünün temin edilebileceği iletişim adreslerinin sunulduğu tespit edilmiştir.
Bahsi geçen ürüne ilişkin yapılan ticari iletişim yayını incelendiğinde yayın hizmet sağlayıcı kuruluşun söz konusu yayınının başlangıcında ve bitiminde izleyiciyi uyaran herhangi bir işaret kullanmadığı tespit edilmiştir. Ürüne ilişkin tanıtım ve satış unsurlarını içeren ticari iletişim yayınını da kapsayan bir saatlik yayın dilimi incelendiğinde ise;
12.11.58-12.12.53 (Reklam Kuşağı) = 00dk. 55sn.
12.13.01-12.18.00 (Kapaksız Ticari İletişim) = 04dk. 59sn.
12.52.04-12.57.03 (Kapaksız Ticari İletişim) = 05dk. 01sn.
12.57.10-13.00.00 (Reklam Kuşağı) = 02dk. 50sn.
Bahsi geçen yayına ayrılan sürelerin yukarıda ifade edildiği şekliyle gerçekleştiği tespit edilmiştir. Herhangi bir uyarıcı işaret olmaksızın bir saatlik yayın diliminde iki kere olmak üzere toplam on dakika süreli bir tür ticari iletişim yapıldığı, söz konusu yayının, sunulan içerekten hareketle telealışveriş olarak ele alınması halinde, sunumların beş dakika sürmesi nedeniyle mevzuatta yer alan "... kesintisiz en az on beş dakika süreyle tele-alışveriş yayını yapılabilir." hükmünü, söz konusu yayının bir kuşak reklamı olarak ele alınması ve diğer reklam yayınlarıyla birlikte değerlendirilmesi halinde, toplam ticari iletişim yayının 13 dakika 45 saniye olduğu, böylece mevzuatta yer alan "...her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz." hükmüne aykırı bir yayıncılık ortaya koyulduğu görülmüştür. Ancak yapılan ticari iletişimin ne olduğunun açık ve sarih biçimde yayın öncesi sunulmamış olması bu hükümlerden hangisinin ihlal edildiği konusunu, ucu açık bırakmaktadır. Bununla birlikte yukarıda mezkur tereddüde yol açan ve izleyici haklarını da zedeleyen kapaksız bir diğer ifadeyle uyarı işaret olmaksızın reklam uygulamasının yapıldığı ise tereddüte yer bırakmayacak biçimde açıktır.” Şeklinde değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
TART TV Yayın Kuruluşu’nun söz konusu yayını ile 6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin birinci fıkrasını ihlal ettiğikanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe:Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nınyazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Söz konusu yayına ait deşifre kayıtlarının tetkikinde; yayının reklam olduğuna dair herhangi bir uyarıcı ve ayırt edici ibare kullanılmadığı anlaşılan mezkur yayında, Kanun'un 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının ihlal edilmiş olduğu sabit görülmüştür.
Bu itibarla; Yayın Kuruluşunun, söz konusu yayını ile 6112 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası hükmünü ihlal ettiği sabit görülmekle adı geçen yayıncı kuruluşa, Kanunun 32 inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca “Uyarı” yaptırımının uygulanması gerektiği kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere; TART- AKDENİZ TV logosuyla yayın yapan TEKİN AKDENİZ RADYO TELEVİZYON TAN. HİZ. A.Ş. unvanlı kuruluş hakkında; 6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir." hükmünün ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre “UYARI” YAPTIRIMININ UYGULANMASINA, aynı yayın ilkesinin tekraren ihlali halinde, Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrasında yer alan; “Uyarının ilgili kuruluşa tebliğinden sonra ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası yaptırımı uygulanacağının yapılacak tebligatta bildirilmesine, oy birliği ile karar verildi.