İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 25.11.2024 tarih ve 95 sayılı yazısına konu TV8 logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluş tarafından; 19.11.2024 tarihinde saat 22:44’te yayınlanan UEFA Uluslar Ligi Karadağ-Türkiye futbol karşılaşması maç yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere; TV8 logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluş tarafından; 19.11.2024 tarihinde saat 22:44’te yayınladığı UEFA Uluslar Ligi Karadağ-Türkiye futbol karşılaşması maç yayını boyunca "vbet, betbaba, meridianbet, TEMPOBET, interbahis, BAHİSBEY,, betivo, PRENSBET, FUNbahis, funbahis404.com, bahsegel" isimli yasa dışı bahis sitelerinin isim ve logolarının stadyum reklam panolarında olacak şekilde, "bahis.com, betturkey.com, FİXBET, BETMONEY, MATADORBET" isimli yasa dışı bahis sitelerinin isim ve logolarının ise her iki kalenin yanına olacak şekilde ekranda belirgin bir şekilde yer aldığı, ayrıca ekrana getirilen reklamların içerisinde, #betivobizimçocuklarla ve #betbabahedefkupa şeklinde, yasa dışı bahis siteleri ile ilgili başlık etiketlerinin de sosyal medyada kullanılması için stadyumun dijital reklam panolarına yerleştirildiği görülmüştür.
Bilindiği üzere, Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında 4 No’lu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 448'inci maddesi uyarınca yurt içinde ve yurt dışında spor müsabakaları üzerinde sabit ihtimalli (İddia) ve müşterek bahisli (Spor Toto) ile şans oyunlarını oynatma görev ve yetkisi Gençlik ve Spor Bakanlığı'na bağlı Spor Toto Teşkilat Başkanlığı'na ait olup bu görev sözleşme imzalanan ve bayilik ruhsatı verilen sabit ve sanal bayiler aracılığıyla yürütülmektedir.
Bu doğrultuda, Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca bayilik verilen sanal ortam bayileri arasında, yukarıda adı geçen bahis sitelerinin yer almadığından 29/04/1959 tarihli 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkındaki Kanun uyarınca işbu bahis sitelerinin yasa dışı bahis siteleri olarak değerlendirilmektedir.
Diğer yandan Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkındaki Kanun'un 5’inci maddesinin (a) fıkrasında; "Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatanlar ya da oynatılmasına yer veya imkan sağlayanlar üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır." ve (ç) fıkrasında "Kişileri reklam vermek ve sair surette spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarını oynamaya teşvik edenler, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adlı para cezasıyla cezalandırılır." hükmüne yer verilmiştir.
Bununla birlikte, 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun'un 6’ıncı maddesinin dördüncü fıkrasında açıkça ifade edildiği üzere üçüncü şahıslar tarafından üretilenler de dahil olmak üzere yayınlanan tüm yayın hizmetlerinin içeriğinden ve sunumundan yayıncı kuruluşun sorumlu olduğu belirtilmiş olup yaşanan ihlal durumunda yayıncı kuruluş tarafından yayına anında müdahale edilerek ilgili yayının yasal sınırlar çerçevesinde verilmesi ya da yayın iletiminin durdurulması gerekmektedir.
Yukarıda yer verilen açıklamalar birlikte değerlendirildiğinde, ihlale konu Karadağ-Türkiye futbol karşılaşması maç yayını boyunca TV8 logolu medya hizmet sağlayıcı kuruluşun ilgili reklamlara/yayınlara hemen müdahale edilebilecekken etmeyip, maçın başından sonuna kadar devam eden yasa dışı bahis sitelerinin reklamlarının yayınlandığı, dolayısıyla mezkur yayının futbol izleyicisinin merakını uyandıran ve izleyiciyi canlı bahse katılmaya teşvik eden ve kumar oynamaya özendiren içerikte yayınlar olduğu, farklı yasa dışı bahis sitelerine ait reklamların defalarca yayınlanmasıyla bu teşviğin izleyici nezdinde pekiştirilmesine ve izleyicilerin internet ortamında çok yaygın olan illegal bahis sitelerine yönelmesine yol açabilecek nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu nedenle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 8'inci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Anılan yayın kuruluşu hakkında;
6112 sayılı Kanun’un 8’inci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinin ihlali nedeniyle; Kanun’un 32’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü uyarınca, ihlalin ağırlığı, ihlalin mahiyeti, anılan madde ile korunmak istenen kamusal menfaat göz önünde bulundurularak, %3 oranında idari para cezası uygulanmasına karar verilmesi takdir edilmiştir.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 8’inci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinde yer alan; yayın hizmetleri "... kumar oynamayı özendirici nitelikte olamaz." ilkesinin ihlali nedeniyle;
6112 sayılı Kanun'un 32’nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Bu Kanun’un 8’inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (d), (f), (g), (ğ), (h), (n), (ö), (s), (ş) ve (t) bentlerindeki yayın hizmeti ilkelerine ve aynı maddenin dördüncü fıkrasına aykırı yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşlara, ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde ikisinden beşine kadar idarî para cezası verilir. İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz. Ayrıca, idarî tedbir olarak, ihlale konu programın yayınının beş keze kadar durdurulmasına, isteğe bağlı yayın hizmetlerinde ihlale konu programın katalogdan çıkarılmasına karar verilir. İhlalin mahiyeti göz önünde bulundurularak, bu fıkra hükümlerine göre idarî para cezası ile birlikte idarî tedbire karar verilebileceği gibi, sadece idarî para cezasına veya tedbire de karar verilebilir.” hükmü uyarınca, idari para cezası uygulanması gerektiği,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ekim 2024 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 657.997.275,29 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, yüzde üç oranı (%3) 19.739.918,00 TL İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) İdari para cezasının tebliğinden itibaren bir ay içerisinde, Üst Kurulun T.C. Ziraat Bankası Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Tek İdare Tahsilat Alt Hesabı TR46 0001 0017 6200 9999 9955 88 no’lu hesabına “6112 sayılı kanunun 32’nci maddesine göre ödenen para cezasıdır” şerhiyle ödenmesi gerektiğinin veya 6112 sayılı kanunun 32’nci maddesinin dokuzuncu fıkrası uyarınca, tebliğden itibaren en geç onbeş gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava açılabileceğinin, dava açma süresi (onbeş gün) içerisinde peşin ödeme yapılması halinde, 5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin altıncı fıkrası uyarınca cezanın dörtte üçünün tahsil edileceğinin ve taksitlendirme talebinde bulunulabileceğinin, peşin ödemenin kanun yoluna müracaat hakkını engellemeyeceğinin, en geç 1 aylık süre içerisinde ödenmeyen idari para cezasının, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenecek tahsil dairesine gönderileceğinin bildirilmesine,
c) 6112 sayılı Kanun'un 32’nci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “ (…) 8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir...” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.