İnceleme ve Değerlendirme: İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 20.06.2013 tarihli ve 1808 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
"Üst Kurulumuzdan aldığı genel yayın türünde lisans ile uydu üzerinden yayın yapmakta olan Nisa TV logolu yayın kuruluşu, ağırlıklı olarak Dr. Ömer Coşkun adlı kişi tarafından üretildiği ifade edilen bitkisel ürünlerin tanıtımı ve satışına yönelik ticari iletişim yayınlarına yer vermektedir. Söz konusu ticari iletişim yayınlarının biçim, sunuş ve süreler açısından 6112 sayılı Yasada belirtilen ilkelere uymadığı düşünülmekte olup, bu raporda örnek olarak 16.06.2013 tarihli yayının 13:00-14:00 saatleri arasındaki bölümü, reklamların biçim, sunuş ve süreleri açısından değerlendirilmeye çalışılacaktır. Nisa Tv logolu yayın kuruluşunda 16.06.2013 tarihinde saat 13:05:51'de başında ve sonunda reklam kapağı yayınlanan; ancak Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik Ek-2’de yer alan reklam giriş/çıkış logosuna yer verilmeyen bir kuşak reklamı yayınlanmış; söz konusu reklam kuşağı 13 dakika 23 saniye sürmüştür. Bu reklam kuşağının hemen bitiminde "Bamteli" adlı dini sohbet programına yer verilmiş; Fethullah Gülen'in yaptığı bu sohbetin yayını sırasında ekranın altında ve sağ yanında "Damar Açıcı Panax Set" adlı bitkisel ürününün bant reklamı yayınlanmıştır. Ürünün adı, özelikleri, fiyatı, iletişim için telefon numaraları ve web adresi gibi bilgilerin yer aldığı bant reklam, saat 13:20:41'de başlayıp 13:57:50'de biten 37 dakika 9 saniyelik programın 36 dakika 22 saniyelik bölümü boyunca aralıksız ekranda kalmıştır. Ancak bu yayın sırasında söz konusu uygulamanın bant reklam olduğuna dair herhangi bir ibare (bant reklam logosu) ekranda yer almamıştır. Bant reklam alanının toplam görüntü alanına oranı SKAAS yazılımı aracılığıyla ölçüldüğünde %25 olarak tespit edilmiştir. Yukarıda verilen bilgilerden de görüleceği üzere Nisa TV logolu yayın kuruluşu, 16.06.2013 tarihinde 13:00-14:00 saatleri arasında bir bölümü bant reklam bir bölümü kuşak reklamı olmak üzere toplam 49 dakika 45 saniye reklam yayınına yer vermiştir. Gerek reklam kuşağının giriş ve çıkışında gerekse bant reklam yayını sırasında Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik Ek-2’de yer alan reklam giriş/çıkış logosuna yer verilmemiştir. Bant reklamın toplam görüntü alanına oranı ise Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirlenen %20'lik oranı aşmıştır. Bamteli adlı dini sohbet programının yayını sırasında 36 dakika 22 saniye aralıksız ekranda kalan bant reklam yine Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 11 inci maddesinin beşinci fıkrasında belirtilen 10 saniyelik sürenin çok üzerindedir.”
Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
NİSA TV Yayın Kuruluşunun bu yayını ile; 6112 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkralarınıihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği, konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe: Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın yazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Yayıncıkuruluşun gerek reklam kuşağının giriş ve çıkışında gerekse bant reklam yayını sırasında reklam giriş/çıkış logosuna yer vermemek suretiyle;Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen "Televizyon reklam ve tele-alışveriş kuşaklarının önünde ve bitiminde herhangi bir reklam unsuru içermeyen reklam veya tele-alışveriş kapağı kullanılır. Reklam veya tele - alışveriş kapağı en az 3 saniye süre ile ekranda kalır. Medya hizmet sağlayıcıları, reklam veya tele-alışveriş kapağı tasarımında serbesttirler. Ancak reklam veya tele-alışveriş kuşaklarının önünde kullanılan reklam kapağı ile birlikte başlamak üzere en az 6 saniye süre ile Ek-2’de yer alan reklam veya tele-alışveriş giriş logosu yayınlanır. Reklam veya tele-alışveriş kuşaklarının bitiminde kullanılan reklam veya tele-alışveriş kapağı yayını ile son bulacak şekilde en az 6 saniye süre ile Ek-2’de yer alan reklam veya tele-alışveriş çıkış logosu yayınlanır. ...” hükmünü ve dolayısıyla Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası hükmünü ihlal ettiği değerlendirilmiştir. Diğer yandan incelemeye konu yayınlarda bir saatlik yayın içerisinde 12 dakika olması gereken toplam reklam süresinin aşılması suretiyle yayıncı kuruluşun, “Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz.” şeklindeki Kanun hükmüne aykırı hareket ettiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla; NİSA TV logolu yayın kuruluşu hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkrasının ilk defa ihlali nedeniyle; Kanunun 32 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca “Uyarı” yaptırımı uygulanması gerektiği, kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere;NİSA TV logosuyla yayın yapan NİSA RADYO TELEVİZYON YAYINCILIK A.Ş. unvanlı kuruluş hakkında;
6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; “Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir" hükmü ile ikinci fıkrasındaki; "Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz." hükmünün ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrasına göre “UYARI” YAPTIRIMININ UYGULANMASINA, aynı yayın ilkesinin tekraren ihlali halinde, Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrasında yer alan; “Uyarının ilgili kuruluşa tebliğinden sonra ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası yaptırımı uygulanacağının yapılacak tebligatta bildirilmesine, oy birliği ile karar verilmiştir.