İnceleme ve Değerlendirme: İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 18.06.2013 tarihli ve 1765 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“National Cographic Channel logosu ile televizyon yayın hizmeti yapan kuruluşun, 19.05.2013 günü saat 12:32:08’de yayınladığı reklam kuşağında, eş ve arkadaş bulma web sitesi olan “ecift.com” isimli firmanın reklamına yer vermiştir.
12 saniye süren reklamda, “Ciddi bir ilişki isteyen ve bana gerçekten uyacak birini arıyordum” şeklinde konuşan bir erkekle, “Şimdi birlikte bir gelecek planlıyoruz” diyen bir kadının görüntüleri yer almaktadır.
“Siz de hayalinizdeki insanı keşfetmek için kişilik analiz testini deneyin. Eçift aşk burada başlar” şeklindeki alt sesle birlikte ekranda “Ücretsiz deneyin. Eçift, aşk burada başlar” yazıları ile birlikte reklamı yapılan firmanın, "www.ecift.com" şeklinde web adresi verilmektedir.”
Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
National Cographic Channel Yayın Kuruluşu'nun söz konusu yayını ile; Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde yer alan,“Eş ve arkadaş bulma hizmetlerinin ticari iletişimine izin verilemez” ilkesini ihlal ettiği, kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe:Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nınyazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Söz konusu yayına ait deşifre kayıtlarının tetkikinde, eş ve arkadaş bulma web sitesinin reklamının yayınlandığı rapora konu yayında; 6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin onuncu fıkrasında yer alan "Bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Üst Kurulca yönetmelikle düzenlenir." hükmü delaletiyle Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 12 ncimaddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde belirtilen " Eş ve arkadaş bulma hizmetlerinin ticari iletişimine izin verilemez.” ilkesinin ihlal edilmiş olduğu değerlendirilmiştir.
Bu itibarla;Yayın Kuruluşu’nun; söz konusu yayını ile 6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin onuncu fıkrasını ihlali nedeniyle uyarılmasının uygun olacağı kanaatine varılmıştır.
Karar :Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere; NATIONAL GEOGRAPHIC CHANNEL logosuyla yayın yapan NATIONAL GEOGRAPHIC CHANNEL MEDYA HİZ. A.Ş.unvanlı kuruluş hakkında;
6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin onuncu fıkrasında yer alan "Bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Üst Kurulca yönetmelikle düzenlenir." hükmü delaletiyle, Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in “Reklâm ve tele-alışveriş yayınlarının biçim ve sunuşu” başlıklı 12 inci maddesinin birinci fıkrası (f) bendindeki; “Eş ve arkadaş bulma hizmetlerinin ticari iletişimine izin verilemez”hükmünün ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre “UYARI” YAPTIRIMININ UYGULANMASINA, aynı yayın ilkesinin tekraren ihlali halinde, Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrasında yer alan; “Uyarının ilgili kuruluşa tebliğinden sonra ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası yaptırımı uygulanacağının yapılacak tebligatta bildirilmesine, oy birliği ile karar verilmiştir.