İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 29.05.2013 tarihli ve 1567 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
TMB logolu medya hizmet sağlayıcısında, reklam kuşakları yayınlanırken, reklam giriş ve çıkışlarında reklam kapağı kullanılmasına rağmen, uygulanması zorunlu olan 'reklam giriş ve çıkış logolarına' yer verilmediği izlenmektedir.
İlgili yayın kuruluşunun 27.05.2013 tarihinde;
a) 15:03:08-15:03:17 saatleri arasında reklam giriş kapağı, 15:03:57-15:04:06 saatleri arasında ise reklam çıkış kapağı kullanılarak reklam kuşağı yayınlanmış, (1.Klip)
b) 17:05:25-17:05:34 saatleri arasında reklam giriş kapağı, 17:06:14-17:06:23 saatleri arasında ise reklam çıkış kapağı kullanılarak reklam kuşağı yayınlanmış, (2.Klip) her iki reklam kuşağının girişinde ve çıkışında da söz konusu logolara yer verilmediği görülmüştür.
Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Dolayısıyla, TMB yayın kuruluşunun bu uygulaması ile Yayın Hizmetleri Esas ve Usülleri Hakkında Yönetmelik'in, "Reklam ve Tele-Alışveriş Yayınlarının Biçim ve Sunuluşu" başlıklı 10. Maddesinin 1. Fıkrasının (a) bendinde belirlenen; "Televizyon reklam ve tele-alışveriş kuşaklarının önünde ve bitiminde herhangi bir reklam unsuru içermeyen reklam veya tele-alışveriş kapağı kullanılır. Reklam veya tele-alışveriş kapağı en az 3 saniye süre ile ekranda kalır. Medya hizmet sağlayıcıları, reklam veya tele-alışveriş kapağı tasarımında serbesttirler. Ancak reklam veya tele-alışveriş kuşaklarının önünde kullanılan reklam kapağı ile birlikte başlamak üzere en az 6 saniye süre ile Ek-2’de yer alan reklam veya tele-alışveriş giriş logosu yayınlanır. Reklam veya tele-alışveriş kuşaklarının bitiminde kullanılan reklam veya tele-alışveriş kapağı yayını ile son bulacak şekilde en az 6 saniye süre ile Ek-2’de yer alan reklam veya tele-alışveriş çıkış logosu yayınlanır..." hükmünden hareketle, 6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun'un, "Televizyon ve Radyo Yayın Hizmetlerinde Reklam ve Tele-Alışveriş" başlıklı 10. Maddesinin 1. Fıkrasında belirlenen; "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir." ilkesinin ihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe : Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın yazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Söz konusu yayında reklam giriş ve çıkışlarında herhangi bir sesli yahut yazılı uyarıya yer verilmediği gözlemlendiğinden; 6112 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere;
TMB logosuyla yayın yapan RİMAS TELEVİZYON RADYO PRODÜKSİYON A.Ş unvanlı kuruluş hakkında; 6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; “Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir” hükmünün ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre “UYARI” YAPTIRIMININ UYGULANMASINA, aynı yayın ilkesinin tekraren ihlali halinde, Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrasında yer alan; “Uyarının ilgili kuruluşa tebliğinden sonra ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası yaptırımı uygulanacağının yapılacak tebligatta bildirilmesine, Üst Kurul Üyesi Süleyman DEMİRKAN’ın karşı oyu ve oy çokluğu ile karar verilmiştir.