İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 05.06.2013 tarihli ve 1641 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
E Haber logolu yayın kuruluşunda 02.06.2013 tarihinde 23:03:35-23:18:35 saatleri arasında 15 dk süre ile "Trident" marka akıllı cep telefonunun ticari iletişimine yer verilmiştir. Ancak tele-alışveriş yayını öncesinde ve sonrasında ekranda tele-alışveriş yapıldığına ilişkin sesli ve/veya görüntülü bir uyarının yer almadığı tespit edilmiştir."Az Sonra Büyük Kampanya", "0312 474 04 54-0542 474 04 54", "199 TL", "Tüm kartlar 12 Taksit" ifadeleri ekranda yer alarak, arkada Trident yazısı önünde ekrandaki kişi özetle "Değerli izleyenler, herkese selamlar saygılar. İstanbul'da Beylikdüzün'de Trident'in fabrikasındayız. Teknoloji üssündeyiz. ... 13 yıllık bir firma Trident, bir Türk markası, 16 metrekare kapalı alan içerisinde, bütün safhalarını, sevkiyat aşamalarına kadar mühendislerle konuştuk ve gözlerimizle gördük. Türkiye'de bir Türk markası. Biz meğerse Çin'e gitmişiz, Tayvan'a gitmişiz, Kore'ye gitmişiz. Teknolojiyi çok uzaklarda aramışız, halbuki Türkiye'de akıllı telefon varmış. ... Bu cihazı sizlere tanıtmak için buradayız. ... Ama 1500, 1000 lira vermek istemiyorum benim bütçem kısıtlı, benim bütçeme hitap etsin diyorsak, İstanbul'da Türkiye'nin markası akıllı telefonların fiyatından bahsedelim ve kampanyayı başlatalım. ... Trident aklıllı cep telefonu değerli seyirciler 499 TL'den satışa sunuldu ama biz direkt fabrikadan özel izinle program sona erene kadar bir kampanya yapalım dedik. Şu anda ekranın altında yazılı olan numarayı arayan herkes kargo, KDV, ÖTV tüm vergiler dahil olmak üzere sadece 199 TL'ye sahip olacak. Vakit ilerliyor, zaman daralıyor değerli izleyiciler. ... Telefonu aldıktan sonra karşınızda her zaman muhatap var. ... Hattı düşürenler kazandılar. ..." ifadelerini kullanmış ve fabrika görüntüleri eşliğinde akıllı telefonun tele-alışverişine yer verilmiştir. Söz konusu ticari iletişim öncesinde ve sonrasında Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'te düzenlenen Ek-2' de belirtildiği şekilde ve Üst Kurul tarafından belirlenen reklam giriş ve çıkış logosunun yer almadığı tespit edilmiştir.
Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Anılan yayında, Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in "Reklam ve tele-alışveriş yayınlarının biçim ve sunuşu" başlıklı 10.maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen"... Medya hizmet sağlayıcıları, reklam veya tele-alışveriş kapağı tasarımında serbesttirler. Ancak reklam veya tele-alışveriş kuşaklarının önünde kullanılan reklam kapağı ile birlikte başlamak üzere en az 6 sn süre ile Ek-2'de yer alan reklam veya tele-alışveriş giriş logosu yayınlanır. Reklam veya tele-alışveriş kuşaklarının bitiminde kullanılan reklam veya tele-alışveriş kapağı yayını ile son bulacak şekilde en az 6 sn süre ile Ek-2'de yer alan reklam veya tele-alışveriş çıkış logosu yayınlanır..." hükmünün dolayısıyla,6112 sayılı Kanun'un 10. maddesinin birinci fıkrası hükmünün ihlal edildiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe :Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nınyazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Söz konusu yayında reklam giriş ve çıkışlarında herhangi bir sesli yahut yazılı uyarıya yer verilmediği gözlemlendiğinden; 6112 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; “Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir.”"hükmünün ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre “UYARI” YAPTIRIMININ UYGULANMASINA, aynı yayın ilkesinin tekraren ihlali halinde, Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrasında yer alan; “Uyarının ilgili kuruluşa tebliğinden sonra ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası yaptırımı uygulanacağının yapılacak tebligatta bildirilmesine, oy birliği ile karar verilmiştir.