İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 03.06.2013 tarihli ve 1617 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
GÜN TV Yayın Kuruluşunun 26.05.2013 tarihinde saat 08'den 09'a kadar olan bir saatlik yayın dilimi incelendiğinde; saat07:56:40'da başlayan reklam kuşağına ait kapağın "Tez Gel" firmasına ait reklamı içerdiği, ardından, Yönetmelik gereği "Reklam Çıkış Kapağı" olan logonun ekrana getirildiği, bilahare "Tez Gel" firmasına ait reklam içeren reklam kapağı kullanıldığı tespit edilmiştir. Bu esnada, saat 08:00'den itibaren, yayınladığı reklam süresinin 5 dakika 11 saniye olduğu belirlenmiştir. (ekli Klip-GÜN-1) Saat 08:51:36'da yayına giren reklam kuşağında da mevzuata aykırı Reklam giriş ve çıkış kapağı kullanılmış olup, reklam çıkışından sonra da, "Demokratik İşverenler Girişimi" adlı Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası Seçimleri'ne ilişkin "Mavi Liste"nin desteklenmesi çağrısı yapılmıştır. (ekli Klip-GÜN-2) Ayrıca, Reklam Kuşaklarına giriş ve çıkışta aynı ihlallerin tekrarlandığı ve Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası Seçimleri'ne ilişkin "Mavi Liste"nin desteklenmesi çağrısı yapıldığı gözlenmiştir. Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Anılan yayında, Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in "Reklam ve tele-alışveriş yayınlarının biçim ve sunuşu" başlıklı 10.maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen"... Medya hizmet sağlayıcıları, reklam veya tele-alışveriş kapağı tasarımında serbesttirler. Ancak reklam veya tele-alışveriş kuşaklarının önünde kullanılan reklam kapağı ile birlikte başlamak üzere en az 6 sn süre ile Ek-2'de yer alan reklam veya tele-alışveriş giriş logosu yayınlanır. Reklam veya tele-alışveriş kuşaklarının bitiminde kullanılan reklam veya tele-alışveriş kapağı yayını ile son bulacak şekilde en az 6 sn süre ile Ek-2'de yer alan reklam veya tele-alışveriş çıkış logosu yayınlanır..." hükmünün dolayısıyla,6112 sayılı Kanun'un 10. maddesinin birinci fıkrası hükmünün ve yüzde yirmilik süre aşımı nedeniyle de aynı maddenin ikinci fıkrası hükmünün ihlal edildiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe:Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nınyazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Söz konusu yayında mevzuata aykırı reklam giriş ve çıkış kapağı kullanıldığı ve yüzde yirmilik reklam süresine uyulmadığı gözlemlendiğinden; 6112 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkralarının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Söz konusu kuruluşa 10.12.2011 tarihli yayınları nedeniyle evvelce Üst Kurulun 29.12.2011 tarih ve 2011/71 sayılıtoplantısında alınan 64 nolu kararıyla6112 Sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası uyarınca uyarı yaptırımı uygulandığı Üst Kurul kayıtlarından anlaşılmakla, aynıhükmün tekraren ihlali nedeniyle, Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca, anılan Yayın Kuruluşu hakkında “İdari Para Cezası” yaptırımının, 6112 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasının ilk defa ihlali nedeniyle ise "uyarı" yaptırımının uygulanması gerektiği, kanaatine varılmıştır.
1- 6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; “Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir." hükmününtekraren ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca;
a- İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Nisan 2013 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 5.500,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) ( 2013 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 11.886 -onbirbinsekizyüzseksenaltı - ) Türk Lirasından az olamayacağından 11.886 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b- İdari para cezasının tebliğ tarihinden itibaren bir ay içerisinde Üst Kurulun T.C. Ziraat Bankası Bilkent Şubesi, Ankara TR 84000 100 1762 00 999999-5001 no’lu hesabına “6112 sayılı kanunun 32 nci maddesine göre ödenen para cezasıdır” şerhiyle ödenmesi gerektiği veya 6112 sayılı kanunun 32 inci maddesinin dokuzuncu fıkrası uyarınca tebliğden itibaren en geç onbeş gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava açılabileceğinin, kanun yoluna başvurmadan önce peşin ödeme yapılması halinde, 5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin altıncı fıkrası uyarınca cezanın dörtte üçünün tahsil edileceğinin ve taksitlendirme talebinde bulunabileceğinin, peşin ödemenin kanun yoluna müracaat hakkını engellemeyeceğinin, belirtilen süre içerisinde ödenmeyen ve kesinleşen idari para cezasının 21/7/1953 tarihli ve 6183 Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere Maliye Bakanlığınca belirlenecek tahsil dairesine gönderileceğinin bildirilmesine,
2- 6112 sayılı Kanun’un 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasındaki “Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz.” hükmünün ihlali nedeniyle ise, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre “UYARI” YAPTIRIMININ UYGULANMASINA, aynı yayın ilkesinin tekraren ihlali halinde, Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrasında yer alan; “Uyarının ilgili kuruluşa tebliğinden sonra ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası yaptırımı uygulanacağının yapılacak tebligatta bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verilmiştir.