Üst Kurul Üyesi Nurullah ÖZTÜRK’ün gündem dışı söz alarak;
"Üst Kurul’un 18.09.2014 tarihli ve 2014/49-23 nolu Üst Kurul kararının tekrar görüşülüp karara bağlanmak üzere gündeme alınmasını öneriyorum."
Şeklindeki beyanına istinaden yapılan oylamada, konunun gündeme alınmasına, oy birliği ile karar verilerek görüşmelere geçilmiştir.
İnceleme ve Değerlendirme : Tekrir-i müzakere talebine istinaden, İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 04.09.2014 tarihli ve 1990 sayılı yazısı ve eklerinin yeniden incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“NTV SPOR logosu ile yayın yapmakta olan A Yapım Radyo ve TV. Yayıncılık Medya A.Ş. ünvanlı medya hizmet sağlayıcı kuruluşta 31.08.2014 tarihinde saat 22.30'da canlı bir şekilde yayınlanacak olan FIBA Dünya Basketbol şampiyonası Türkiye- ABD müsabakası öncesinde stüdyoda konuklar eşliğinde yorum içerikli bir programa yer verilmiştir. Programın yayını devam ederken saat 22.01.33'de bir bant reklamı yayıncı kuruluş tarafından ekrana getirilmiştir. Bant reklam, ana programın ekranı küçültülerek, ekranın alt tarafından izleyiciye aktarılmıştır. Bu esnada ekranın sağ ve sol tarafında da siyah bant şeklinde boşluklar oluşmuştur.
Sayısal Kayıt, Arşiv ve Analiz Sistemi teknolojik alt yapısından yararlanarak söz konusu bant reklam yayının ekranın ne kadarlık bir kısmını kapsadığına dair bir ölçüm yapılmıştır. Bu ölçüm sonunda ekrana bant reklam girmesiyle birlikte sürmekte olan yayın için ekranın % 66'nın kullanıldığı ve kalan %34'luk kısımda da bant reklam uygulamasından kaynaklanan bir alan kullanıma ayrıldığı tespit edilmiştir.
2 Kasım 2011 tarihinde Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe giren "Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik", bant reklama ilişkin düzenlemeleri içermektedir. İlgili yönetmeliğin "Reklam ve Tele-Alışveriş Yayınlarının Biçimi ve Sunuluşu" başlıklı 10. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendine göre; "...Bant reklam yayınında reklam alanı görüntü alanının %20’sini aşamaz..." hükmü bulunmaktadır. Bu hüküm ile medya hizmet sağlayıcıların programların içerisine almış oldukları bant reklamların programının izleyiciler tarafından takibini zorlaştırıcı veya imkansızlaştırıcı bir noktaya ulaşmaması ve rahatsızlık yaratmaması amaçlanmıştır. Ancak, bahsi geçen yayında, yayıncı kuruluşun yukarıda belirtilen Yönetmelik maddesine uygun olarak yayın yapmadığı, gereğinden fazla ekran alanında bant reklam yayını yaptığı görülmektedir.
Sonuç olarak,söz konusu hususlar göz önüne alındığında, NTV SPOR logosu ile yayın yapmakta olan medya hizmet sağlayıcının bu yayın ile Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in dördüncü bölümünde "Reklam ve Tele-alışveriş Yayınlarının Biçim ve Sunuluşu" başlığının 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde ifade edilen; "...Bant reklam yayınında reklam alanı görüntü alanının %20’sini aşamaz." hükmünü dolayısıyla 6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun'un 10 uncu maddesinin onuncu fıkrasında belirtilen; "Bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Üst Kurulca yönetmelikle düzenlenir." hükmünü ihlal ettiği kanaatine varılmıştır.”
Şeklinde değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Yayın kuruluşunun 6112 sayılı Kanun’un 10 uncu maddesinin onuncu fıkrası hükmünü ihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Gerekçe :Konunun; 18.09.2014 tarihli ve 2014/49-23 nolu Üst Kurul kararının tekrir-i müzakeresi üzerine; konunun, İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nınyazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca tekrar değerlendirilmesi neticesinde;
Sayısal Kayıt, Arşiv ve Analiz Sistemi teknolojik alt yapısından yararlanarak söz konusu bant reklam yayının ekranın ne kadarlık bir kısmını kapsadığına dair yapılan ölçüm sonucunda, ekrana bant reklam girmesiyle birlikte sürmekte olan yayın için ekranın % 66'nın kullanıldığı ve kalan %34'luk kısımda da bant reklam uygulamasından kaynaklanan bir alan kullanıma ayrıldığı tespit edilmiş olmakla, “Bant reklam yayınında reklam alanı görüntü alanının %20’sini aşamaz.” Şeklindeki yayıncılık ilkesinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla; yayın Kuruluşu’nun; söz konusu yayını ile 6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin onuncu maddesi delaletiyle Yönetmeliğin 10/1-b maddesini ilk defa ihlali nedeniyle uyarılması gerektiği, kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere; NTV SPOR logosu ile yayın yapmakta olan A Yapım Radyo ve TV. Yayıncılık A.Ş. unvanlı kuruluş hakkında;
6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun'un 10 uncu maddesinin onuncu fıkrasındaki; "Bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Üst Kurulca yönetmelikle düzenlenir." Hükmü delaletiyle, Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in "Reklam ve Tele-alışveriş Yayınlarının Biçim ve Sunuluşu" başlıklı 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde ifade edilen; "...Bant reklam yayınında reklam alanı görüntü alanının %20’sini aşamaz." hükmünün ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre “UYARI” YAPTIRIMININ UYGULANMASINA, aynı yayın ilkesinin tekraren ihlali halinde, Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrasında yer alan; “Uyarının ilgili kuruluşa tebliğinden sonra ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası yaptırımı uygulanacağının yapılacak tebligatta bildirilmesine, oy birliği ile karar verildi.