İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 11.11.2014 tarihli ve 2260 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“SEYMEN TV logolu Yayın Kuruluşu'nda, 13.10.2014 tarihinde 11:23:35-11:29:35 saatlerinde, "Reklamlar" başlıklı kuşak içerisinde, "IXPERIA X5" marka cep telefonunun tanıtımının yapıldığı tespit edilmiş, söz konusu ticari iletişimle ilgili değerlendirme aşağıda sunulmuştur.
6 dakika süren "IXPERIA X5" adlı cep telefonunun tanıtımı süresince, "IXPERIA X5, SİPARİŞ HATTI 0 216 222 26 10, 119 TL, KARGO: 9.90 TL" şeklindeki yazılar ekraranda yer almaktadır.
Söz konusu tanıtım süresince, sunucular, "...Ixperia bir dünya markası biliyorsunuz. İxperia şu anda dünyada en çok satış yapan cep telefonu markaları arasında...", "...X5 modeli Ixperia firmasının en üst modeli yani şu andaki en pahalısı, en çok satanı, en çok rağbet göreni..." ve "...Bizim şu anda tanıttığımız telefonlar sizin başka kanallarda gördüğünüz telefonlardan çok farklı... Hiç biri Ixperia deği Ixperia bir dünya markası..." şeklindeki ifadeleriyle Sony firması tarafından üretilen "XPERIA" serisi cep telefonunu pazarladıkları izlenimi yaratmaya çalışmakta ve ürün hakkında eksik, yanlış ve çelişkili bilgiler vererek kamuoyunu yanıltmaktadırlar.
Sunucu, "...Şu anda kampanyamız 2 dakika. 2 dakika içinde hattı düşürebilirseniz, tek engel bu. Eğer ki şu anda bu hattı düşürebilirseniz 119 TL. Şaka mı yapıyorsunuz ya? Ben o zaman 10 tane alayım diyenler olacak. Hayır en fazla 1 kişinin 2 adet alma hakkı var. Stoklarla sınırlı. Sadece 2 dakika içerisinde hattı düşürenlere 119 liraya gelecek... Son saniyeler acele ediyorsunuz..." şeklindeki sözleriyle izleyenleri ürünü satın almaya zorlamaktadır.
Sunucu her ne kadar telefonun Çin malı olmadığını belirtse de ürüne ait üretici firma ve üretim yeri ile ilgili bilgi vermemektedir.
SEYMEN TV logosu ile yayın kuruluşunun, bu yayınları ile, Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde belirtilen"Yanıltıcı olmamalı ve tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarına zarar vermemelidir. Ticari iletişimi yapılan bir ürün, hizmet veya imajın özellikleri hakkında aldatıcı düzeye ulaşan eksik bilgi ve abartılı ifade ve görüntülere yer verilemez"ve 9/A maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen"Tüketicinin doğru tercihler yapabilmesini sağlamak amacıyla, ürün veya hizmete ilişkin kesin bilgiler verilir ve izleyiciler yanılgıya düşürülemez"hükümlerini, dolayısıyla 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun'un 9. maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek" hükmünü ihlal ettiği düşünülmektedir.” Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Yayın kuruluşunun; 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi hükmünü ihlal ettiğikanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe :Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın yazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca yapılan değerlendirmesi neticesinde;
Söz konusu yayına ait deşifre kayıtlarının tetkiki sonucunda; rapora konu ürünün reklamı esnasında kullanılan ifadelerin izleyiciyi yanıltıcı, istismar edici ve izleyicilerin çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu itibarla, 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin ilk defa ihlali nedeniyle, Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca, anılan Yayın Kuruluşu hakkında “Uyarı” yaptırımının uygulanması gerektiği ve ayrıca, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza hükümleri” başlıklı 77 nci maddesinin on ikinci fıkrası hükümleri uyarınca işlem yapılması talebiyle dosyanın Reklam Kuruluna gönderilmesi kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere;
1-SEYMEN TV logosu ile yayın yapan KAHRAMAN RADYO TELEVİZYON YAYINCILIĞI A.Ş unvanlı kuruluşun; 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendindeki; “Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek.” hükmünün ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre UYARILMASINA, aynı yayın ilkesinin tekraren ihlali halinde, Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan; “Uyarının ilgili kuruluşa tebliğinden sonra ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir.” hükmü uyarınca idari para cezası yaptırımı uygulanacağının yapılacak tebligatta bildirilmesine,
2- Ayrıca; Reklam Kurulu Yönetmeliğinin 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirlenen “Ticari reklam ve haksız ticari uygulamaları, (a) bendinde belirlenen ilkeler çerçevesinde incelemek ve gerektiğinde denetim yapmak” hükmünün uygulanmasını ve uygun görülmesi halinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza hükümleri” başlıklı 77 nci maddesinin on ikinci fıkrası hükümleri uyarınca işlem yapılması talebiyle dosyanın Reklam Kurulu’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.