İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 12.11.2014 tarihli ve 2267 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“Üst Kurulumuzdan aldığı "Genel Yayın" türünde lisans ile uydu üzerinden yayın yapan ve ağırlıklı olarak Dr. Ömer COŞKUN adlı kişi tarafından üretildiği ifade edilen bitkisel ürünlerin tanıtımı ve satışına yönelik ticari iletişim yayınlarına yer verenNİSA TV logosuyla yayın yapmakta olan, NİSA RADYO TELEVİZYON YAYINCILIK A.Ş. unvanlı yayın kuruluşunun 29.10.2014 tarihindeki yayınları incelendiğinde, tele-alışveriş hakkındaki mevzuata aykırı davranıldığı izlenmiştir. Bu kapsamda ekli klipden de izleneceği üzere, tele-alışveriş kuşağı öncesinde ve sonrasında mevzuatta belirlenen reklam kapağı ve logosunun kullanılmadığı belirlenmiştir.
Yayın kuruluşunun 29.10.2014 tarihindeki tüm yayınları incelendiğinde, Üst Kurulumuzdan aldığı yayın lisansı "Genel Yayın" türünde olmasına rağmen 24 saatlik yayınını genel olarak, ticari iletişim ve tele-alışverişe ayırdığı ve ilgili mevzuatta belirlenen süreleri aştığı görülmüştür.
Bu kapsamda örnek olarak alınan 02.00.00-04.00.00 saatleri arasındaki 2 saatlik yayın diliminin tamamının -ekli klipden de izlenebileceği üzere- ticari iletişim ve tele-alışveriş yayınından oluştuğu belirlenmiştir. (EK: Klip-1)
Ayrıca aynı saatlerde tele-alışveriş için günlük en fazla süre olan 1 saatin de, sadece ekteki klipte sunulan 2 saatlik yayın diliminde aşıldığı izlenmektedir.
Yine ekteki klipten izleneceği üzere NİSA TV logosuyla yayın yapmakta olan medya hizmet sağlayıcısı kuruluşun, tele-alışveriş kuşağı öncesinde ve sonrasında mevzuatta belirlenen reklam kapağı ve logosu kullanılmadan tele-alışveriş yayını yaptığı tespit edilmiştir.
Sonuç olarak;NİSA TV logosuyla yayın yapmakta olan, NİSA RADYO TELEVİZYON YAYINCILIK A.Ş. unvanlı yayın kuruluşunun,
a) Reklam ve tele-alışveriş kuşağı öncesinde ve sonrasında kapaksız ve logosuz reklam yayını nedeniyle; 6112 sayılı Yasa'nın 10. maddesinin 1. fıkrasında yer alan;"Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir."hükmünü;
b) Günlük yayınlayabileceği tele-alışveriş kuşağının toplam süresi en fazla 1 saat olabileceği halde bu süreyi aşması nedeniyle, 6112 sayılı Yasa'nın 10. maddesinin 4. fıkrasında yer alan;"İkinci fıkrada belirtilen süreden bağımsız olarak, sesli ve görüntülü bir uyarı ile açıkça belirtilerek, kesintisiz en az onbeş dakika süreyle tele-alışveriş yayını yapılabilir.Bu yayının süresi bir gün içinde toplam bir saati aşamaz."Hükmünü ihlal ettiği kanaatine varılmıştır.”
Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Yayın kuruluşu bu yayını ile 6112 sayılı Kanunu'nun 10 uncu maddesinin birinci ve dördüncü fıkrası hükümlerini ihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe :Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nınyazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Söz konusu yayına ait deşifre kayıtlarının ve video görüntülerinin tetkiki sonucunda; yayın kuruluşunun bir günde yayınlayabileceği tele-alışveriş süresi toplam bir saat olmasına rağmen bu süreyi aşması ve reklam ve tele-alışveriş yayınları esnasında, tele-alışveriş kapağı ve tele-alışveriş giriş-çıkış logoları yayınlanmadığı anlaşılmakla, mezkûr yayında 6112 sayılı Kanun’un 10 uncu maddesinin birinci ve dördüncü fıkralarının ihlal edildiği değerlendirilmiştir.
Söz konusu kuruluşa 12.06.2013,15.06.2013,16.06.2013 tarihli yayınları nedeniyle evvelce 17.07.2013 tarih ve 2013/43 sayılı toplantısında alınan 70,74,75 nolu Üst Kurul kararlarıyla 6112 Sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası uyarınca,18.06.2013 tarihli yayını nedeniyle evvelce 23.07.2013 tarih ve 2013/44 sayılı toplantısında alınan 55 nolu Üst Kurul kararıyla 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca uyarı yaptırımı uygulandığı Üst Kurul kayıtlarından anlaşılmıştır.
Bu itibarla; aynı hükümlerin tekraren ihlali nedeniyle; Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre “İdari Para Cezası” yaptırımının uygulanması gerektiği, kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere;
Aynı yayınla birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlal de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden, 6112 sayılı Kanun'un 10 uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir.” ve dördüncü fıkrasındaki; “İkinci fıkrada belirtilen süreden bağımsız olarak sesli ve görüntülü bir uyarı ile açıkça belirtilerek, kesintisiz en az on beş dakika süreyle tele-alışveriş yayını yapılabilir. Bu yayının süresi bir gün içinde toplam bir saati aşamaz.” hükümlerinin tekraren ihlali nedeniyle, NİSA TV logosuyla yayın yapan NİSA RADYO TELEVİZYON YAYINCILIK A.Ş. unvanlı kuruluş hakkında; aynı Kanun'un 32 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca;
1- İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Eylül 2014 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 3.750,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) (2014 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 12.353 -onikibinüçyüzelliüç -) Türk Lirasından az olamayacağından 12.353 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
2- İdari para cezasının tebliğ tarihinden itibaren bir ay içerisinde Üst Kurulun T.C. Ziraat Bankası Ankara Kamu Girişimci Şubesi TR98 0001 0025 3300 9999 9951 93 no’lu hesabına “6112 sayılı kanunun 32 nci maddesine göre ödenen para cezasıdır” şerhiyle ödenmesi gerektiği veya 6112 sayılı kanunun 32 inci maddesinin dokuzuncu fıkrası uyarınca tebliğden itibaren en geç onbeş gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava açılabileceğinin, dava açma süresi içerisinde peşin ödeme yapılması halinde, 5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin altıncı fıkrası uyarınca cezanın dörtte üçünün tahsil edileceğinin ve taksitlendirme talebinde bulunabileceğinin, peşin ödemenin kanun yoluna müracaat hakkını engellemeyeceğinin, en geç 1 aylık süre içerisinde ödenmeyen idari para cezasının, 21/7/1953 tarihli ve 6183 Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere Maliye Bakanlığınca belirlenecek tahsil dairesine gönderileceğinin bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.