İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 26.09.2014 tarihli ve 2091 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“Kanal A logosu ile yayın yapmakta olan KTV YAYINCILIK VE REKLAM SANAYİ TİCARET A.Ş. ticari unvanlı medya hizmet sağlayıcıda, 22.09.2014 tarihinde saat 12:28:13'te yayınlanan kuşak reklam içerisinde"Ailem Ziraat Güvencesinde" isimli bir sigorta reklamına yer verilmiştir.
12:29:20 -12:29:45 saatleri arasında yayınlanan ve 25 saniye süren reklam, "Sizin yokluğunuzda çocuğunuz bunların hiçbirini yapamaz", "Yılda sadece 118 TL'ye Ailem Ziraat Güvencesinde Sigortası yaptırın, kazaen vefatınız halinde çocuğunuz güvencesiz kalmasın" sloganı ile yayınlanmaktadır.
Reklamdaki erkek çocuk, işe giden, dışarıda mücadele eden, evine para getiren baba motifi ile özdeşleştirilmiş olup, çalışan yetişkin bir kişinin görevi reklamda bir çocuğa yüklenmektedir. Söz konusu reklamda; sabah erken saatte çalar saatin sesiyle uyanan sevimli bir erkek çocuğun işe gitmek için hazırlanıp, kahvaltısını yaptıktan sonra, saatine bakarak evden dışarı çıkması ve toplu taşım aracını kullanarak işe gitmesi gösterilmektedir. Gün boyu çalıştıktan sonra, yorgun bir şekilde alışverişini yapmış bir halde evine dönen çocuk, sonrasında tv izleyerek günü tamamlamaktadır. Ayrıca ekranda "Kazaen vefat durumunda 25.000 TL tazminat, 10 yıl boyunca 1.000 TL her ay, 10 yıl boyunca her yıl 1.000 TL eğitim desteği. Ziraat Sigorta. Güvenceniz için daha fazlası. 444 97 00 Müşteri İletişim Merkezi. www.ailemziraatguvencesinde.com" şeklinde bilgilere de yer verilmiştir.
'Ailem Ziraat Güvencesinde' isimli ürünün tanıtıldığı söz konusu reklamdaki çocuk, yetişkinlere yönelik tüketimleri daha sevimli kılabilen bir varlık olarak gösterilmekte, yetişkinlere ulaşmak için bir köprü olarak görülmekte ve hedef kitlede duygusal bir etki yaratarak reklamı yapılan ürünü kullanmaya teşvik etmektedir. Ayrıca, söz konusu reklamı izleyen çocuklar ebeveyn yitirme kaygısına kapılabilecek ve aynı zamanda da gelecekten korku duyacaktır. Dolayısıyla bu endişeye kapılan çocuk, sigortanın yaptırılması konusunda anne ve babasını zorlayıcı olabilecektir.
Sonuç olarak, Kanal A logosu ile yayın yapmakta olan KTV YAYINCILIK VE REKLAM SANAYİ TİCARET A.Ş. ticari unvanlı medya hizmet sağlayıcı, Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 9. maddesinin altıncı fıkrasının (d) bendinde yer alan "Çocukları hiçbir şekilde istismar etmemelidir. Çocukların fiziksel, zihinsel veya ahlakî gelişimine zarar vermemeli, deneyimsizliklerini veya saflıklarını istismar ederek, çocukları bir ürün veya hizmeti satın almaya veya kiralamaya doğrudan yönlendirmemeli; çocukları reklamı yapılmakta olan ürün veya hizmetleri satın almak için ebeveynlerini veya başkalarını ikna etmeye doğrudan teşvik etmemeli; çocukların ebeveynlerine, öğretmenlerine veya diğer kişilere duyduğu güveni istismar etmemeli veya sebepsiz olarak çocukları tehlikeli durumlarda göstermemelidir. Çocukların sahip oldukları deneyim göz önünde bulundurularak bu kapsamdaki yaş gruplarında gerçek dışı beklentilere neden olunmamalıdır." hükmünü ve 6112 sayılı Kanun'un 9. maddesinin altıncı fıkrasının (ç) bendinde yer alan "Çocukların fiziksel, zihinsel veya ahlakî gelişimine zarar vermemek, deneyimsizliklerini veya saflıklarını istismar ederek, çocukları bir ürün veya hizmeti satın almaya veya kiralamaya doğrudan yönlendirmemek; çocukları reklamı yapılmakta olan ürün veya hizmetleri satın almak için ebeveynlerini veya başkalarını ikna etmeye doğrudan teşvik etmemek; çocukların ebeveynlerine, öğretmenlerine veya diğer kişilere duyduğu güveni istismar etmemek veya sebepsiz olarak çocukları tehlikeli durumlarda göstermemek," hükmünü ihlal ettiği düşünülmektedir.”
Şeklinde değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Yayın kuruluşunun 6112 sayılı Kanun’un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (ç) bendi hükmünü ihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe :Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nınyazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Her ne kadar Daire Başkanlığınca söz konusu reklamın 6112 Sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (ç) bendindeki; “Çocukların fiziksel, zihinsel veya ahlakî gelişimine zarar vermemek, deneyimsizliklerini veya saflıklarını istismar ederek, çocukları bir ürün veya hizmeti satın almaya veya kiralamaya doğrudan yönlendirmemek; çocukları reklamı yapılmakta olan ürün veya hizmetleri satın almak için ebeveynlerini veya başkalarını ikna etmeye doğrudan teşvik etmemek; çocukların ebeveynlerine, öğretmenlerine veya diğer kişilere duyduğu güveni istismar etmemek veya sebepsiz olarak çocukları tehlikeli durumlarda göstermemek,” hükmünü ihlal ettiği kanaati belirtilmiş ise de;
Söz konusu yayına ait deşifre ve video kayıtlarının tetkiki sonucunda;
Anılan yayın bir sigorta çeşidinin reklamına ilişkindir. Reklam filmlerinde de, her alanda olduğu gibi çocukların oynatıldığı bilinmektedir. Kaldı ki çocuk yaştaki (18 yaşın altında) kişilerin programlarda yer almadıkları bir yayın dünyası düşünülemez. Çocuklar da hayatın gerçeği olup, belli disiplinler dâhilinde radyo, televizyon, sinema, tiyatro gibi faaliyetlerde yer almalıdırlar.
Her reklam filminde, o reklama konu mal ve hizmetlerin tanıtım ve satışını arttırabilecek bir kurgulamanın olması olağandır ve bu ve benzeri her türlü kurgulamanın da belli bir mantığı ve gerekçesi vardır. Anılan reklam filmi de bu çerçevede değerlendirilmelidir.
Rapora konu reklam filminin neticede tamamen kurgusal nitelikte olduğu, ilginç slogan ve yöntemlerle mezkur ürün tanıtımının daha cazip olmasının amaçlandığı, dizilerde ve/veya reklam filmlerinde çocuk oyuncuların sürekli olumlu davranışlarla kurgulanması şeklinde ne bir uygulama ve ne de kuralın söz konusu olmadığı, filmlerdeki oyuncuların model olma niteliklerinin, eleştirel olarak değerlendirilmesi gerektiği, çocukların filmlerde kullanılmasının onların saflığından yararlanılması şeklinde değerlendirilemeyeceği, aksi takdirde, çocukların yer almadığı bir yayın dünyasının istenmesinin söz konusu olacağı ki, böyle bir durumun da neredeyse imkânsız olduğu ayrıca, anılan reklam filminin hedef kitlesinin çocuk izleyiciler olmaması, dolayısı ile pazarlaması yapılan hizmetin çocukların doğrudan satın alacağı yahut kiralayacağı hizmet niteliğinin de bulunmaması,
Hususları göz önüne alındığında, söz konusu reklam içeriğinin çocukların fiziksel, zihinsel ve ahlaki gelişimine zarar verebilecek boyutta olmadığı değerlendirilmekle, anılan yayında 6112 sayılı Kanun’un önerilen 9/6-ç maddesi hükmünü ihlal eder bir hususun bulunmadığı kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere; KANAL A logosuyla yayın yapan “KTV YAYINCILIK VE REKLAM SANAYİ TİCARET A.Ş.” unvanlı kuruluş hakkında; bahse konu yayını nedeniyle, 6112 sayılı Kanun kapsamında herhangi bir İDARİ YAPTIRIM UYGULANMASINA YER OLMADIĞINA, Üst Kurul Üyeleri Süleyman DEMİRKAN ve Esat ÇIPLAK’ın karşı oyları ve oy çokluğu ile karar verildi.