İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 04.09.2014 tarihli ve 1990 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“NTV SPOR logosu ile yayın yapmakta olan A Yapım Radyo ve TV. Yayıncılık Medya A.Ş. ünvanlı medya hizmet sağlayıcı kuruluşta 31.08.2014 tarihinde saat 22.30'da canlı bir şekilde yayınlanacak olan FIBA Dünya Basketbol şampiyonası Türkiye- ABD müsabakası öncesinde stüdyoda konuklar eşliğinde yorum içerikli bir programa yer verilmiştir. Programın yayını devam ederken saat 22.01.33'de bir bant reklamı yayıncı kuruluş tarafından ekrana getirilmiştir. Bant reklam, ana programın ekranı küçültülerek, ekranın alt tarafından izleyiciye aktarılmıştır. Bu esnada ekranın sağ ve sol tarafında da siyah bant şeklinde boşluklar oluşmuştur.
Sayısal Kayıt, Arşiv ve Analiz Sistemi teknolojik alt yapısından yararlanarak söz konusu bant reklam yayının ekranın ne kadarlık bir kısmını kapsadığına dair bir ölçüm yapılmıştır. Bu ölçüm sonunda ekrana bant reklam girmesiyle birlikte sürmekte olan yayın için ekranın % 66'nın kullanıldığı ve kalan %34'luk kısımda da bant reklam uygulamasından kaynaklanan bir alan kullanıma ayrıldığı tespit edilmiştir.
2 Kasım 2011 tarihinde Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe giren "Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik", bant reklama ilişkin düzenlemeleri içermektedir. İlgili yönetmeliğin "Reklam ve Tele-Alışveriş Yayınlarının Biçimi ve Sunuluşu" başlıklı 10. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendine göre; "...Bant reklam yayınında reklam alanı görüntü alanının %20’sini aşamaz..." hükmü bulunmaktadır. Bu hüküm ile medya hizmet sağlayıcıların programların içerisine almış oldukları bant reklamların programının izleyiciler tarafından takibini zorlaştırıcı veya imkansızlaştırıcı bir noktaya ulaşmaması ve rahatsızlık yaratmaması amaçlanmıştır. Ancak, bahsi geçen yayında, yayıncı kuruluşun yukarıda belirtilen Yönetmelik maddesine uygun olarak yayın yapmadığı, gereğinden fazla ekran alanında bant reklam yayını yaptığı görülmektedir.
Sonuç olarak,söz konusu hususlar göz önüne alındığında, NTV SPOR logosu ile yayın yapmakta olan medya hizmet sağlayıcının bu yayın ile Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in dördüncü bölümünde "Reklam ve Tele-alışveriş Yayınlarının Biçim ve Sunuluşu" başlığının 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde ifade edilen; "...Bant reklam yayınında reklam alanı görüntü alanının %20’sini aşamaz." hükmünü dolayısıyla 6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun'un 10 uncu maddesinin onuncu fıkrasında belirtilen; "Bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Üst Kurulca yönetmelikle düzenlenir." hükmünü ihlal ettiği kanaatine varılmıştır. Şeklinde değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Yayın kuruluşunun 6112 sayılı Kanun’un 10 uncu maddesinin onuncu fıkrası hükmünü ihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe :Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nınyazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Söz konusu yayına ait deşifre ve video kayıtlarının tetkiki sonucunda; bant reklam yayını esnasında ekranın sağ ve sol kısımlarında oluşan siyah bantların reklam unsuru taşımadığı değerlendirilmekle, anılan yayında Dairesince önerilen 6112 sayılı Kanun hükmünü ihlal eder bir hususun bulunmadığı kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere; NTV SPOR logosuyla yayın yapan A YAPIM RADYO VE TV YAY. A.Ş. unvanlı kuruluş hakkında; bahse konu yayını nedeniyle, 6112 sayılı Kanun kapsamında herhangi bir İDARİ YAPTIRIM UYGULANMASINA YER OLMADIĞINA, Üst Kurul Üyeleri Esat ÇIPLAK, Süleyman DEMİRKAN ve Hamit ERSOY ve Ali ÖZTUNÇ’un karşı oyları ve oy çokluğu ile karar verildi.