İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 29.05.2014 tarihli ve 1294 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“Kanal Çay yayın kuruluşunda, 27.05.2014 tarihinde saat 08:01'de başlayan ve Togay Muratoğlu'nun sunduğu Çay'da Sabah isimli haber programında, yurt genelinde yaşanan gelişmeler ekrana getirilmiştir. Program süresince Muratoğlu'nun önünde bulunan Casper markalı masa üstü bilgisayarı tüm açıklığı ile gözlenmiş ve marka üzerinde herhangi bir flulaştırma yapılmamıştır.(klip 2-Çay'da Sabah-Ticari İletişim isimli klip)Bilgisayarın markasının uzun süre ekranda açıkça yer alması gizli ticari iletişim olarak değerlendirilmiştir. Bunun yanı sıra programınbaşında(08.02.13) kısmi program desteklemesi kapsamında BİSSE isimli erkek giyim markası ve Hülya Kuaför'ün logolarına toplam 15 saniye süreyle yer verilmiş; programın sonunda(09.23.31) aynı logolar 7 saniye süreyle ekranda yer almıştır. Ancak Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in Program Desteklemesi'ne ilişkin bölümünde bir program kısmen destek görmüşse, kısmi destek verenlerin isim ve logolarının programın sonunda, görsel ve/veya işitsel unsurlarla en fazla 3'er saniye süreyle belirtilebileceği ifade edilmiştir.(klip 3-Çay'da Sabah-Program Desteklemesi isimli klip)
Sonuç olarak Kanal Çay yayın kuruluşunun,Casper markasını ön plana çıkaracak şekilde uzun süre yayın yapması nedeniyle 6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun'un 9. maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen"Gizli ticarî iletişime izin verilemez."hükmü ile, Kısmi sponsorluk uygulamasını mevzuatta öngörüldüğü şekliyle yapmaması nedeniyle ise Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 13. maddesinin birinci fıkrasında belirtilen"...Kısmi destek verenlerin isim, marka, logo, ürün görüntüleri ve imajları programın sonunda, sadece görsel unsur kullanılarak, sabit şekilde gösterilen isim, marka ve/veya logolar için en fazla 3 saniye... gösterilebilir..."hükmünü dolayısıyla bahsi geçen kanunun 12. maddesinin birinci fıkrasında yer alan"Bir program tamamen veya kısmen destek görmüşse, bu husus programın başında, program içindeki reklam kuşaklarına giriş ve çıkışta ve programın sonunda uygun ibarelerle belirtilir..."hükmünü ihlal ettiği düşünülmüştür.”
Şeklinde değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
KANAL ÇAY yayın kuruluşunun söz konusu yayınında 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrası ile 12 nci maddesinin birinci fıkrasını ihlal edildiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe :Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nınyazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Her ne kadar Daire Başkanlığınca; mezkûr yayında 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen "Gizli ticarî iletişime izin verilemez." ve 12 nci maddesinin birinci fıkrasındaki; “Bir program tamamen veya kısmen destek görmüşse, bu husus programın başında, program içindeki reklam kuşaklarına giriş ve çıkışta ve programın sonunda uygun ibarelerle belirtilir..."hükmünün ihlal edildiği belirtilmiş ise de; Söz konusu yayına ait deşifre kayıtlarının ve video görüntülerinin tetkiki neticesinde; gizli ticari iletişimin 6112 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde yer alan; “Medya hizmet sağlayıcı tarafından reklam yapmak maksadıyla veya kamuyu yönlendirebilecek şekilde; mal veya hizmet üreticisinin faaliyetinin, ticarî markasının, adının, hizmetinin ve ürününün reklam kuşakları dışında ve reklam yapıldığına ilişkin açıklayıcı bir ses veya görüntü bulunmaksızın programlarda sözcükler veya resimler ile tanıtılması” şeklindeki tanımı esas alındığında, program sunucusunun önünde duran bilgisayarın markasının ekranda görünmesinin gizli ticari iletişim maksadı taşımadığı değerlendirilmekle, mezkur yayında 6112 sayılı Kanun hükmünü ihlal eder bir hususun bulunmadığı kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere; KANAL ÇAY logosuyla yayın yapan KANAL ÇAY DİJİTAL TV VE RADYO HİZMETLERİ A.Ş. unvanlı kuruluş hakkında; bahse konu yayını nedeniyle, 6112 sayılı Kanun kapsamında herhangi bir İDARİ YAPTIRIM UYGULANMASINA YER OLMADIĞINA, Üst Kurul Üyesi Süleyman DEMİRKAN’ın karşı oyuyla, oy çokluğu ile karar verildi.