İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 05.06.2014 tarihli ve 1341 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“Expo Channel logolu Yeni Renkler Yayıncılık Yapım Sanayi ve Ticaret A.Ş. adlı yayın kuruluşu sadece tele-alışveriş yayınından oluşan tematik yayın yapmaktadır. 01.06.2014 tarihinde saat 13.04.53' de yayınlanan tele-alışverişte "İnvisitoneSes Yükseltici Kulaklık" tanıtımı yapıldığı tespit edilmiştir. İlgili tele-alışverişte cihaz, "geçen yıllarla birlikte işitme sisteminizin gitgide kötüleştiğini farkettiniz mi? Artık endişelenmenize gerek yok, işte inanılmaz İnvisitone! İnvisitone ses dalgalarını yakalar ve artırır. Sıradan işitme kapasitesini olağanüstü bir duyma yeteneğine dönüştürür. Uzun yıllar süren teknik araştırmalar ve geniş kapsamlı klinik deneyler sayesinde daha önce duymadıklarınızı duyacaksınız. İnvisitone, yaklaşık 29 metre uzaklıktaki sesleri hatta bir iğnenin yere düşmesini bile duymanızı sağlayacak.... İnvisitone dijital mikro H teknolojisi daha iyi duymanızı sağlar, daha net duyar tüm sesleri yakalarsınız ve kimse onu taktığınızı farketmez. " gibi ifadelerle tanıtılmaktadır.
Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunun 22475522-511.09.01/511.15 sayılı yazıda belirtildiği üzere "İnvisitone" adlı ürünün TİTUBB (Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Ulusal Birliği Bankası) sisteminde kaydı bulunmamakta ancak söz konusu cihazlar hakkında 20.03.2014 tarihinde Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunun internet sayfasında yayınlanan duyuruda "Televizyon ve internet üzerinden tüketiciyi aldatıcı, yanıltıcı tanıtımlarla ses yükseltici adı altında işitme cihazı satıldığı, işitme sorunu yaşayan hastalarımızın tecrübe ve bilgi noksanlıkları istismar edilerek, doğrudan satış ve online olarak ses yükselticisi adı altında işitme cihazı satışı yapıldığı, yanıltıcı tanıtımlarla her hastaya, özel durumlarına bakılmaksızın ses yükseltici cihazlarının işitme cihazı gibi pazarlandığı, işitme cihazlarının doktor tavsiyesi ile mutlaka ruhsatlandırılmış merkezlerden alınması, televizyon veya internetten satış yapan firmalardan alınmaması" konusunda bilgi verilmiştir. Dolayısıyla ilgili tele-alışveriş tüketicileri aldatıcı, yanıltıcı nitelik taşımaktadır.
Sonuç olarak; Expo Channel logolu Yeni Renkler Yayıncılık Yapım Sanayi ve Ticaret A.Ş. adlı yayın kuruluşu bu yayını ile Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde belirtilen ticari iletişim, "yanıltıcı olamamalı ve tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarına zarar vermemelidir. Ticari iletişimi yapılan bir ürün, hizmet veya imajın özellikleri hakkında aldatıcı düzeye ulaşan eksik bilgi ve abartılı ifade ve görüntülere yer verilemez." hükmünü dolayısıyla 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde belirtilen ticari iletişim, "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek" hükmünü ihlal ettiği değerlendirilmiştir.”
Şeklindeki değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
Yayın kuruluşunun; 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi hükmünü ihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği, anlaşılmaktadır.
Gerekçe :Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın yazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca yapılan değerlendirmesi neticesinde;
Söz konusu yayına ait deşifre kayıtlarının tetkiki sonucunda; yayın kuruluşunun yapmış olduğu ürün tanıtımının izleyiciyi yanıltıcı, istismar edici ve izleyicilerin çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Anılan kuruluşa 09.01.2012 tarihli yayını nedeniyle evvelce 08.02.2012 tarih ve 2012/08 sayılı toplantıda alınan 27 nolu Üst Kurul Kararıyla 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin 6 ncı fıkrasının ( c) bendi uyarınca uyarı yaptırımı uygulandığı Üst Kurul kayıtlarından anlaşılmıştır,
Bu itibarla aynı hükmün tekraren ihlali nedeniyle, Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca, anılan Yayın Kuruluşu hakkında “İdari Para Cezası” yaptırımının uygulanması gerektiği, kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere;
EXPO CHANNEL logosuyla yayın yapan YENİ RENKLER YAY. YAP. SAN. VE TİC. A.Ş. unvanlı kuruluş hakkında; 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendindeki; “Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek.” hükmünü tekraren ihlali nedeniyle, aynı Kanunun 32 nci maddesinin İkinci fıkrası hükmü uyarınca;
a- İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Mayıs 2014 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 120.400,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) ( 2014 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 12.353 -onikibinüçyüzelliüç - ) Türk Lirasından az olamayacağından 12.353 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b- İdari para cezasının tebliğ tarihinden itibaren bir ay içerisinde Üst Kurulun T.C. Ziraat Bankası Bilkent Şubesi, Ankara TR 84000 100 1762 00 999999-5001 no’lu hesabına “6112 sayılı kanunun 32 nci maddesine göre ödenen para cezasıdır” şerhiyle ödenmesi gerektiği veya 6112 sayılı kanunun 32 inci maddesinin dokuzuncu fıkrası uyarınca tebliğden itibaren en geç onbeş gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava açılabileceğinin, dava açma süresi içerisinde peşin ödeme yapılması halinde, 5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin altıncı fıkrası uyarınca cezanın dörtte üçünün tahsil edileceğinin ve taksitlendirme talebinde bulunabileceğinin, peşin ödemenin kanun yoluna müracaat hakkını engellemeyeceğinin, en geç 1 aylık süre içerisinde ödenmeyen idari para cezasının, 21/7/1953 tarihli ve 6183 Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere Maliye Bakanlığınca belirlenecek tahsil dairesine gönderileceğinin bildirilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.