İnceleme ve Değerlendirme : İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın 05.10.2015 tarihli ve 1490 sayılı yazısı ve eklerinin incelenmesi sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin Uzman Raporunda;
“CNN TÜRK logosuyla yayın yapmakta olan medya hizmet sağlayıcı kuruluşta 01.10.2015 tarihinde saat 10:58'de reklam kuşağı içerisinde Dumankaya şirketinin bir ticari iletişim yayınına yer verilmiştir.
Söz konusu reklam bir süre farklı bir yayın kuruluşunda haber sunuculuğu da yapmış olan Saba TÜMER tarafından sunulmaktadır. Reklama bir haber bültenine girermiş gibi bir konseptte girilmekte büyük puntolarla "DUMANKAYA BÜYÜK HABER" sloganı eşliğinde bir haber stüdyosunda reklam filmi adeta haber bülteni şeklinde sunulmaktadır. Reklam filmi şu şekilde sunulmaktadır:
"Saba TÜMER: "Sayın seyirciler konut sektörünün en büyük haberini duyunca bunu benden başkası sunamaz dedim ve haberlere geri döndüm. İşte büyük haber: Türkiye'nin süper markası Dumankaya akılalmaz bir ev sahibi olma modeli sunuyor. Fifti fifti. Alacağınız evin yarısını siz, yarısını Dumankaya ödüyor. Evet yanlış duymadınız. Fifti fifti modeliyle evinizin yarısını Dumankaya ödüyor. Ayrıntılı bilgi Dumankaya satış ofislerinde. Bu fırsatı kaçırma Türkiye."
Reklamda geçen altyazı: "Kampanyanın geçerli olduğu daire tip ve sayıları limitlidir. Bu kampanya Dumankaya Miks, Hi-Fit ve Flex Office projelerinde, proje bazında belirlenmiş dönemler süresince geçerli olup, Dumankaya kampanya ile ilgili her türlü değişikliği yapma, başvuruları kampanya kapsamında değerlendirme, fiyatları değiştirme, gerektiğinde kampanyayı erteleme yahut kaldırma hakkını saklı tutar. Dumankaya, Superbrands Türkiye tarafından düzenlenen yılın markaları organizasyonunda 2014 yılının süper markaları arasında yer almıştır."
6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişim bölümünün genel esaslar başlıklı 9. maddesinin 4.fıkrasında "Haber bülteni ve haber programlarını düzenli olarak sunan kişilerin görüntü veya seslerine ticarî iletişimlerde yer verilemez." hükmüne yer verilmektedir. Yani mevzuatımız açısından düzenli olarak haber bülteni ve haber programlarını düzenli bir şekilde sunan kişilerin ticari iletişim yayınlarında ses ve görüntülerine yer verilemeyeceği açıkça yasaklanmıştır.
Yukarıda belirtilen reklam yayınında, reklamı sunan kişinin şu anda aktif bir haber sunuculuğunun olmadığı yapılan araştırmada tespit edilmiştir. Ancak klibin izlenmesi ve metinde de görülebileceği üzere reklam filmi, sunucunun tekrar haber sunmaya başladığı ifadelerine dayanmakta, ayrıca Dumankaya Büyük Haber başlıklarıyla ve izleyicilerde oluşturulan reklamın haber stüdyosunda çekildiği algısı ve bir haber sunumu şeklinde dizayn edilen reklam mekanı, reklam yayınında yanıltıcı unsurlar olarak göze çarpmaktadır.
Sonuç olarak, CNN TÜRK logosuyla yayın yapmakta olan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun bu ticari iletişim yayını ile 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanunun Yayın Hizmetlerinde Ticari İletişim bölümünün "Genel esaslar" başlıklı 9. maddesinin 6. fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek," ilkesini ihlal ettiği düşünülmektedir. ”
Şeklinde değerlendirmelere yer verilmiş olduğu,
CNN TÜRK Yayın Kuruluşu'nun bu yayınının, 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendini ihlal ettiği kanaatinin Daire Başkanlığınca belirtildiği,
Konu hakkında karar alınmasını teminen yazının Üst Kurula havale edildiği anlaşılmaktadır.
Gerekçe : Konunun; İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nınyazısı, eki belgeler ve ilgili mevzuat kapsamında Üst Kurulumuzca değerlendirilmesi neticesinde;
Her ne kadar Daire Başkanlığı’nca, söz konusu yayın ile 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendindeki; “Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek,” hükmünün ihlal edildiği belirtilmiş ise de, anılan yayına ait deşifre kayıtlarının ve video görüntülerinin tetkikinde;
İhlale konu ticari iletişim yayınında, haber sunar şekilde reklamda yer alan kişinin şu anda aktif bir haber sunuculuğu yapmadığı hususu izleme raporunda da belirtilmiş olup, sunucunun tekrar haber sunmaya başladığı şeklindeki ifadenin ise reklamın senaryosu gereği olduğu dikkate alındığında, salt bu haliyle yanıltıcı bir nitelik taşımadığı, mezkur yayında 6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi kapsamında ihlal bulunmadığı, kanaatine varılmıştır.
Karar : Yapılan görüşmeler sonucunda, ayrıntıları ve gerekçeleri yukarıda izah olunduğu üzere;
CNN TÜRK logosuyla yayın yapan DORUK TELEVİZYON VE RADYO YAY. A.Ş. hakkında bahse konu yayını nedeniyle, 6112 sayılı Kanun kapsamında herhangi bir İDARİ YAPTIRIM UYGULANMASINA YER OLMADIĞINA, Üst Kurul Üyeleri Süleyman DEMİRKAN ve İlhan YERLİKAYA karşı oylarıyla, oy çokluğu ile karar verildi.
Toplantıya Ait Şerhler
Üst Kurulun 21.10.2015 gün ve 45 sayılı toplantıda aldığı 80 no.lu karara karşı oy yazısı.
Süleyman DEMİRKAN Şerhidir.