İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 25.08.2016 tarih ve 684 sayılı yazısına konu; CANLAR TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 17.08.2016 tarihinde saat 14:19’da yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
CANLAR TV logosuyla yayın yapan Arma Sebil Televizyon Yayıncılık A.Ş. unvanlı yayın kuruluşunda, 17.08.2016 tarihinde 14:19-14:41 saatleri arasında reklam kapağı kullanılarak "GALAKSİ S5" marka cep telefonunun tanıtımının yapıldığı ticari iletişim yayınında; 21 dakika 25 saniye süren yayın boyunca ekranın alt tarafında "GALAKSİ S5, sipariş hattı 0 212 945 25 20, 199 TL KARGO" şeklindeki yazılara yer verildiği, tanıtım süresince sunucu tarafından tanıtımı yapılan telefonun orjinal ve gerçek olduğu, 1000 TL değerinde olduğu, telefonu arayan ilk 90 kişiye 199 TL'ye verileceği, bunun bir satış olmadığının hediye olduğu, ekranda yer alan telefon gelmezse ödenen paranın beş katını iade edeceği ve söz konusu telefonun doğrudan satışı yapılan diğer telefonlardan farklı olduğunun ifade edildiği, yayın boyunca zaman zaman ekrana "Samsung Galaxy S5 Mini" model cep telefonu ve hemen arkasında üzerinde Samsung yazılı telefon kutusu ekrana getirildiği, sunucunun yayın boyunca Samsung markasını hiç telaffuz etmediği, ürün hakkında sadece "Galaksi S5" ifadesini kullandığı, ayrıca ekranın altında verilen telefon numarasının hemen üzerinde Galaxy S5 değil, Galaksi S5 ifadesine yer verildiği görülmüştür. İhlale konu yayında internet satış fiyatı en düşük 1050 TL civarında olduğu anlaşılan "Samsung Galaxy S5 Mini" model cep telefonunun 199 TL'ye satılmasının ticari teamüllerle de bağdaşmadığı, yayında Samsung firması tarafından üretilen "Galaxy S5" serisi cep telefonunun tanıtımının ve satışının yapıldığı izleniminin yaratılmaya çalışıldığı ancak "X" harfini "KS" şeklinde yazılarak aslında Galaksi S5 isimli farklı bir telefonun satışının yapıldığı ve dolayısıyla satılan ürün hakkında eksik, yanlış ve çelişkili bilgiler verilerek kamuoyunun yanıltıldığı,
Ayrıca, bahse konu ticari iletişim yayınının saat 14:00- 15:00 arasındaki bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki süre dikkate alındığında söz konusu saat aralığında reklam kapakları hariç 21 dakika 25 saniye reklam yayınladığı, yayıncı kuruluş tarafından, reklama giriş ve çıkışta reklam kapağı kullanıldığı ancak reklam giriş ve çıkış logosunun kullanılmadığı,
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6'ncı fıkrasının (c) bendi ile aynı Kanun'un 10 uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkralarının ihlal edildiği kanaatine varılmıştır.
Bu itibarla;
1) 6112 sayılı Kanun'un 10. maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir."hükmü ile ikinci fıkrasında yer alan "Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz." hükümlerinin ihlali nedeniyle, Kuruluşun Kanun’un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “…8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan medya hizmet sağlayıcıları uyarılır…” hükmü uyarınca UYARILMASINA,
2) 6112 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek" hükmünün ihlali nedeniyle,
Kuruluşa, 28.05.2016 tarihli yayınları nedeniyle evvelce 22.06.2016 tarih ve 2016/35 sayılı toplantıda alınan 32 no’lu Üst Kurul Kararıyla, 6112 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi uyarınca, uyarı yaptırımı uygulandığı tespit edildiğinden, aynı hükmün tekraren ihlali nedeniyle, Kanun’un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “…ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir” hükmü uyarınca kuruluş hakkında idari para cezası uygulanması gerektiği,
İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Temmuz 2016 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 25.920,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) (2016 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 14.359 (ondörtbinüçyüzellidokuz) Türk Lirasından az olamayacağından 14.359 TL.İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
Oy birliği ile karar verildi.