İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 25.08.2016 tarih ve 689 sayılı yazısına konu; CANLAR TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 18.08.2016 tarihinde saat 11:58’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
CANLAR TV logosuyla yayın yapan Arma Sebil Televizyon Yayıncılık A.Ş unvanlı medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 18.08.2016 tarihinde saat 11:58'de yayınladığı "Safranlı Himalaya Şekeri" adlı bitkisel ürünün ticari iletişim yayınında; 28 dk. 56 sn. süren reklam kuşağı boyunca 04 dk. 47 sn. süren reklam yayınının üst üste 6 kez ekrana getirilerek ürünün ağız, mide ve bağırsak sıkıntılarını giderdiği, ağız içerisinde oluşan aftları tedavi ettiğinin vurgulandığı, ürünün sağlık beyanı ve endikasyon belirtilmek suretiyle pazarlanmaya çalışıldığı,
Sağlık Bakanlığı Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunun 13.02.2013 tarih ve 18816847 sayılı yazıda da insan sağlığına doğrudan veya dolaylı olarak faydalı olduğunu yahut hastalıklara veya belirtilerine karşı etkili olduğunu, koruduğunu, tedavi ettiğini belirten, ileri süren veya ima eden tüm ifadelerin Sağlık Bakanlığınca sağlık beyanı olarak kabul edildiği belirtilmiştir. Ayrıca endikasyon belirtilen ürünler için Bakanlıkça ruhsat düzenlenmesi gerekliliği hatırlatılarak ruhsatlı ürünlerin de münhasıran eczane ve ecza ticarethanelerinde satılması zorunluluğuna değinilmiştir. Bu nedenle söz konusu ürünlerin televizyon aracılığı ile endikasyon belirtilerek ürün satışı veya pazarlanmasının uygun olmadığı,
Ayrıca, bahse konu ticari iletişim yayınının saat 12:00 - 13:00 arasındaki bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki süre dikkate alındığında; söz konusu saat aralığında 27 dakika 55 saniye reklam yayınladığı, reklama giriş ve çıkışta reklam kapağı kullanıldığı ancak reklam giriş ve çıkış logosunun kullanılmadığı,
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6'ncı fıkrasının (c) bendi ve aynı Kanun'un 10 uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkraları ile 6514 sayılı Kanunun 32 inci maddesinin ihlal edildiği kanaatine varılmıştır.
Bu itibarla;
1) 6112 sayılı Kanun'un 10. maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir."hükmü ile ikinci fıkrasında yer alan "Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz." hükümlerinin ihlali nedeniyle, Kuruluşun Kanun’un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “…8’inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan medya hizmet sağlayıcıları uyarılır…” hükmü uyarınca UYARILMASINA,
2) 6112 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek" hükmünün ihlali nedeniyle,
Kuruluşa, 28.05.2016 tarihli yayınları nedeniyle evvelce 22.06.2016 tarih ve 2016/35 sayılı toplantıda alınan 32 no’lu Üst Kurul Kararıyla, 6112 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi uyarınca, uyarı yaptırımı uygulandığı tespit edildiğinden, aynı hükmün tekraren ihlali nedeniyle, Kanun’un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “…ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir” hükmü uyarınca kuruluş hakkında idari para cezası uygulanması gerektiği,
İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Temmuz 2016 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 25.920,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) (2016 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 14.359 (ondörtbinüçyüzellidokuz) Türk Lirasından az olamayacağından 14.359 TL.İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
3) Ayrıca dosyanın; 1262 sayılı İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu’nun 2/1/2014-6514/32 maddesi ile değişik 19’uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; "...Müstahzar olmamakla beraber hastalıkları teşhis ve tedavi ettiği beyanı ile herhangi bir ürünün satışını, pazarlamasını veya reklamını yapanlar bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Ayrıca bunların tanıtım veya satışlarının internet veya başkaca herhangi bir elektronik ortam üzerinden yapılması hâlinde 18’inci maddenin üçüncü fıkrası uygulanır." hükmüne göre takdir ve ifası için ilgililer hakkında işlem yapılması talebiyle Sağlık Bakanlığı'na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.