İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 26.08.2016 tarih ve 701 sayılı yazısına konu; AKILLI TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 03.08.2016 tarihinde saat 10:45’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
AKILLI TV logosuyla yayın yapan Topkapı Yayıncılık Prodüksiyon Pazarlama ve Reklam Ticaret A.Ş. unvanlı medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 03.08.2016 tarihinde saat 10:45'de yayınladığı Ücretsiz Sigara Bıraktırma Kampanyası'nın tanıtımı ile ilgili reklam kuşağında; kararmış bir akciğer, delik bir gırtlak, kangren olmuş bir bacak görüntüleri eşliğinde tanıtımı yapılan ve sadece telefon numaraları verilerek satın alınmaya teşvik edilen sigara bıraktırma ürünün ismine, içeriğine ve başka özelliklerine ait görsel hiçbir bilgiye yer verilmediği ve tüketicinin doğrudan aramaya teşvik edildiği, dolayısıyla ihlale konu yayının izleyiciyi aldatıcı ve yanıltıcı olduğu, ayrıca sigara sonrası akciğerlerin durumunu göstermek için kullanılan mankenin ağzının uç kısmında da yanmış sigara görüntüsüne de yer verildiği,
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 9’uncu maddesinin 6'ncı fıkrasının (c) bendi ile 4207 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin 6’ıncı fıkrasının ihlal edildiği kanaatine varılmıştır.
Bu itibarla;
1) 6112 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek" hükmünün ihlali nedeniyle,
Kuruluşa, 24.11.2015, 18.02.2016 tarihli yayını nedeniyle evvelce 06.01.2016, 24.03.2016 tarih ve 2016/02, 2016/18 sayılı toplantıda alınan 21, 20 no’lu Üst Kurul Kararıyla, 6112 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi uyarınca, uyarı yaptırımı uygulandığı tespit edildiğinden, aynı hükmün tekraren ihlali nedeniyle, Kanun’un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “…ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği Aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir” hükmü uyarınca kuruluş hakkında idari para cezası uygulanması gerektiği,
İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Temmuz 2016 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 15.000,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) (2016 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 14.359 (ondörtbinüçyüzellidokuz) Türk Lirasından az olamayacağından 14.359 TL.İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
2) 4207 sayılı Kanun’un 3’üncü maddesinin 6’ıncı fıkrasında belirtilen "Televizyonda yayınlanan programlarda, filmlerde, dizilerde, müzik kliplerinde, reklam ve tanıtım filmlerinde tütün ürünleri kullanılamaz, görüntülerine yer verilemez" hükmünün ihlali nedeniyle aynı Kanun’un 5’inci maddesinin 4’üncü fıkrasında belirtilen "(Değişik: 10/09/2014-6551/111 md.) 3’üncü maddenin altıncı fıkrasındaki yasağın görsel yayın yoluyla ihlal edilmesi halinde, yasağa aykırı yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşa ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir. İdari para cezası miktarı, on bin Türk Lirasından az olamaz. Bu cezaya karar vermeye Radyo ve Televizyon Üst Kurulu yetkilidir." hükmü uyarınca,
İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Temmuz 2016 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 15.000,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) (2016 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 11.625 (onbirbinaltıyüzyirmibeş) Türk Lirasından az olamayacağından 11.625 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
Oy birliği ile karar verildi.