İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 26.08.2016 tarih ve 708 sayılı yazısına konu; BEDİR TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 25.07.2016 tarihinde saat 09:38’de yayınladığı reklam yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bedir TV logosu ile yayın yapan Bedir Radyo Televizyon ve Yayıncılık A.Ş. unvanlı medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 25.07.2016 tarihinde saat 09:38:00-09:50 saatleri arasında yayınladığı reklam kuşağında "Çörek Otu Yağı, Ardınç Yağı Kremi ve Çınar Yaprağı" adlı ürünlerin tanıtımının yapıldığı, ürünlere ilişkin ticari iletişim yayınında ekranın alt kısmında "Her Derde Deva 10 Şişe Çörek Otu Yağı", "59TL. Kargo KDV Dahil", "Sipariş Hattı 0212 975 07 88", "2'li Ardınç Kremi + 1 Poşet Çınar Yaprağı" hediye", ibarelerinin yer aldığı, söz konusu ürünlerin ticari iletişim yayınında ürünlerin, ölüm hariç her derde deva olduğu, anılan ürünlerin romatizma, bel ağrısı, kireçlenme, depresyon ve kanser gibi rahatsızlıklara iyi geldiği, zaten bu rahatsızlıkların tıpta çaresi olmadığı, ilacı, hapı olmadığı ancak bitkilerle iyileşebileceği vurgulanarak, sağlık beyanı ve endikasyon belirtilmek suretiyle pazarlanmaya çalışıldığı,
Sağlık Bakanlığı'nın 13.02.2013 tarih ve 18816847 sayılı yazısında da belirtildiği üzere tedavide etkinliği ve emniyeti kanıtlanmamış olan ürünlerin sağlık beyanıyla tanıtım ve satışının yapılmasının tıbbi tedavi yöntemlerine duyulan güvenin sarsılmasına neden olabileceği, toplum sağlığını olumsuz yönde etkileyebileceği dolayısıyla izleyiciyi yanıltıcı, istismar edici ve izleyicilerin sağlığına ve çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu,
Ayrıca çörek otu reçetesinin sahibinin peygamber efendimiz Hz. Muhammed olduğu, yine sunucunun "Allah sizlerden razı olsun, Rabbim sizlerden razı olsun diyen teyzelerimize sesleniyorum şu anda. Ölüm hariç her derde deva buyurmuştur efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem. Bin dört yüz sene önce yazılmıştır bu reçete. Vahyin önüne bir şey geçebilir mi? Geçemez. Hadis-i Şerif'e evvela itikat lazım. Hadis-i Şerif'e itikat ile kullanın biiznillah kullanın faydasını göreceksiniz değerli izleyenler. Ben her tanıtımımda her programımda bir dua ederim. Rabbim Şafi ismi hürmetine bütün ümmeti muhamme'te şifa ihsan eylesin. Şu gönderdiğimiz bitkileri de çörek otu yağlarını da buna vesile eyle yarabbi demişimdir, hep duamı etmişimdir. Siz de ne yapacaksınız hem şu kanallara, şu programlara destek vereceksiniz. Hem de şu güzelliklerden Mevla Teala'nın bize bahşetmiş olduğu şu güzelliklerden ne yapacağız? Faydalanacağız istifade edeceğiz inşallah" şeklinde ifadelerle dini değerlerler ve duygular kullanılarak anılan ürünün satışının yapılmaya çalışıldığı,
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun'un 8'inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi ile 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ve 6514 sayılı Kanunun 32 inci maddesi hükümlerinin ihlal edildiği kanaatine varılmıştır.
Bu itibarla;
6112 Sayılı Kanunun Yayın İlkeleri başlıklı 8’inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde yer alan "Toplumun millî ve manevî değerlerine, … ilkesine aykırı olamaz." ilkesi ile, 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek" hükümlerinin ihlali nedeniyle,
Kuruluşa, 17.05.2014 tarihli yayını nedeniyle evvelce 07.08.2014 tarih ve 2014/43 sayılı toplantıda alınan 58 nolu Üst Kurul Kararıyla 6112 sayılı Kanun'un 8'inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi ile 27.11.2015 tarihli yayınları nedeniyle evvelce 06.01.2016 tarih ve 2016/02 sayılı toplantıda alınan 26 nolu Üst Kurul Kararıyla 6112 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendi uyarınca, uyarı yaptırımı uygulandığı tespit edildiğinden, aynı hükümlerin tekraren ihlali nedeniyle, Kanun’un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “…ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği Aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir” hükmü uyarınca kuruluş hakkında idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalinde idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Haziran 2016 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) (2016 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 14.359 (ondörtbinüçyüzellidokuz) Türk Lirasından az olamayacağından 14.359 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
Ayrıca dosyanın; 1262 sayılı İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu’nun 2/1/2014-6514/32 maddesi ile değişik 19’uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; "...Müstahzar olmamakla beraber hastalıkları teşhis ve tedavi ettiği beyanı ile herhangi bir ürünün satışını, pazarlamasını veya reklamını yapanlar bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Ayrıca bunların tanıtım veya satışlarının internet veya başkaca herhangi bir elektronik ortam üzerinden yapılması hâlinde 18’inci maddenin üçüncü fıkrası uygulanır." hükmüne göre takdir ve ifası için ilgililer hakkında işlem yapılması talebiyle Sağlık Bakanlığı'na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.