İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 29.07.2016 tarih ve 613 sayılı yazısına konu; AKILLI TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 19.07.2016 tarihinde 14:00/19:00/19:45 saatlerinde yayınladığı tele-alışveriş yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
AKILLI TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 19.07.2016 tarihinde 14:00/19:00/19:45 saatlerinde yayınladığı “Çörek Otu Kremi” adlı ürünün tele-alışveriş yayınında; "Bu Kampanya Başka Yerde Yok! Çörek Otu Cilt Kremi 19.99 tl +Kargo Kapıda Ödeme. Çörek Otu Cilt Kremi 0212 9750849 %100 Orijinal Ürün Garantisi kızaran hassas egzama gibi cilt hastalıklarında etkilidir. Romatizma ve spor sebebi ile oluşan ağrılarda kızarık ve şişmelerin giderilmesinde yardımcı olur" (…) şeklindeki ifadelerle "Çörek Otu Kremi” adlı ürünün sivilcelerden, kırışıklıklardan yara, bere izleri, yanık izleri, çizikler, gözaltı torbaları, gözaltındaki morluklardan kurtardığı, kirlerden, lekelerden, egzama, sedef, mantar lekelerinden, ameliyat izleri, doğum lekeleri, dikiş izlerinden kurtardığı belirtilerek ürünün tedavi edici özelliğinin ön plana çıkarıldığı, ekrana getirilen çok yaşlı kişilerin kırışıklıklarının üzerine sürülen kremin onları nasıl gençleştirdiğine ilişkin görüntülere yer verildiği,
Sağlık Bakanlığı Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunun 13.02.2013 tarih ve 18816847 sayılı yazısından hareketle, tedavide etkinliği ve emniyeti kanıtlanmamış olan ürünlerin sağlık beyanıyla tanıtım ve satışının yapılmasının tıbbi tedavi yöntemlerine duydukları güvenin sarsılmasına neden olabileceği, toplum sağlığını olumsuz yönde etkileyebileceği, dolayısıyla mezkur yayının izleyiciyi yanıltıcı, istismar edici ve izleyicilerin sağlığına ve çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Ayrıca "Tele-alışveriş" kapağı ile ekrana getirilen aynı reklamın 15 dakikadan az yayınlamaması gerekirken 14.00-14.11(klip 1), 19.00-19.11(klip 2) ve 19.45-19.56(klip 3) saatleri arasında 11 dakikayayınlandığı görülmüştür.
Bu nedenlerle;
1-) 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun'un "Televizyon ve Radyo Yayın Hizmetlerinde Reklam ve Tele-alışveriş" başlıklı 10’uncu maddesinin dördüncü fıkrasında belirtilen "İkinci fıkrada belirtilen süreden bağımsız olarak, sesli ve görüntülü bir uyarı ile açıkça belirtilerek, kesintisiz en az onbeş dakika süreyle tele-alışveriş yayını yapılabilir." hükmü ile,
2-) Kanun'un 9’uncu maddesinin 6’ıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek" hükmünün,
İhlal edildiği kanaatine varılmıştır.
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalinde idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
Anılan kuruluşa, 24.11.2015, 18.02.2016 tarihli yayınları nedeniyle evvelce 06.01.2016, 24.03.2016 tarih ve 2016/02, 2016/18 sayılı toplantıda alınan 21, 20 no’lu Üst Kurul Kararıyla 6112 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ile, 19.12.2013 tarihli yayını nedeniyle evvelce 23.01.2014 tarih ve 2014/06 sayılı toplantıda alınan 43 no’lu Üst Kurul Kararıyla Kanun’un 10’uncu maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca uyarı yaptırımı uygulandığı tespit edildiğinden aynı hükümlerin tekraren ihlali nedeniyle, Kanun’un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “…ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir” hükmü uyarınca,
İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Haziran 2016 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 15.000,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) (2016 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 14.359 (ondörtbinüçyüzellidokuz) Türk Lirasından az olamayacağından 14.359 TL.İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
Ayrıca dosyanın; 1262 sayılı İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu’nun 2/1/2014-6514/32 maddesi ile değişik 19’uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; "...Müstahzar olmamakla beraber hastalıkları teşhis ve tedavi ettiği beyanı ile herhangi bir ürünün satışını, pazarlamasını veya reklamını yapanlar bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Ayrıca bunların tanıtım veya satışlarının internet veya başkaca herhangi bir elektronik ortam üzerinden yapılması hâlinde 18’inci maddenin üçüncü fıkrası uygulanır." hükmüne göre takdir ve ifası için ilgililer hakkında işlem yapılması talebiyle Sağlık Bakanlığı'na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.