İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 01.07.2016 tarih ve 572 sayılı yazısına konu ONE BAL TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 12.06.2016 tarihinde saat 08:54’de yayınladığı reklam yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
One Bal TV logolu yayın kuruluşunun 12.06.2016 tarihinde saat 08:54'te "Active Drops" adlı zayıflamaya yönelik ürünün ticari iletişim yayınında "Kabızlıktan kurtulmak artık mümkün. Bağırsağı çalışmayanlar, mide şişkinliği yaşayanlar, midesinde yanma olanlar, kabızlık şikayeti olanlar ve günlerce tuvalete çıkamayanlar, şikayetlerden kurtulamayanlar, bağırsak tembelliği olanlar... Uzmanlar uyarıyor, ülkemizde yapılan araştırmalarda her beş kişiden birinin kabız olduğu bilinmektedir. 7'den 70'e herkes ekran başına kabızlık artık kaderiniz olmayacak, bundan böyle bağırsaklarınız çok hızlı çalışacak ve tertemiz olacak... İşte size mucize bir çözüm, uzmanlar öneriyor. Yapmanız gereken yemeklerden sonra ... tüm içeceklerinize 3 damla damlatmak, işte bu kadar on dakika sonra midenizin çok hızlı bir şekilde çalıştığını göreceksiniz. Bağırsaklarınız çalışacak, mideniz rahatlayacak, şişkinlik gidecek ve kabızlığa dur diyeceksiniz." şeklinde ifadelerle "Active Drops - Kabızlığa son - Şişkinliğe son - Bağırsak tembelliğine son - Mide yanmasına son - 29.90 TL + Kargo - Ramazan ayında kabız olmayın - 0212 925 07 00 - Active Drops ile Kabızlığa son" şeklinde yazıların yer aldığı, ayrıca ürünü kullandığı ve fayda gördüğünü belirten kişilerin beyanlarına yer verildiği görülmüştür.(Klip - Active Drops- One Bal TV) "Active Drops" adlı ürünün ticari iletişim yayınında, ürünün kabızlık, mide şişkinliği, mide yanması rahatsızlıklarına son vereceği vurgulanarak, sağlık beyanı belirtilmek suretiyle pazarlanmaya çalışıldığı anlaşılmıştır.
Sağlık Bakanlığı, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunun 13.02.2013 tarih ve 18816847 sayılı yazısından da hareketle, tedavide etkinliği ve emniyeti kanıtlanmamış olan ürünlerin sağlık beyanıyla tanıtım ve satışının yapılmasının izleyicilerin tıbbi tedavi yöntemlerine duydukları güvenin sarsılmasına neden olabileceği, toplum sağlığını olumsuz yönde etkileyebileceği, dolayısıyla mezkur yayında izleyiciyi yanıltıcı, istismar edici ve izleyicilerin sağlığına ve çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bunun yanısıra, söz konusu ticari iletişim yayınında reklam kuşağına girişte reklam giriş logosu kullanıldığı, ancak reklam kapağı kullanılmadığı görülmüştür.
Sonuç olarak; söz konusu medya hizmet sağlayıcısının söz konusu ticari iletişim yayınında, bitkisel ürünlerin tanıtımı yapılırken sergilenen içerik ve reklam kuşağına girişte reklam giriş kapağı kullanılmaması nedeniyle;
1) 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun'un 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek"
2) 6112 sayılı Kanun'un 10. maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir." hükmünün ihlal edildiği kanaatine varılmıştır.
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalinde idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
Kuruluşa, 10.07.2014 tarihli yayını nedeniyle evvelce 07.08.2014 tarih ve 2014/43 sayılı toplantısında alınan 88 nolu Üst Kurul Kararıyla 6112 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin 6 ncı fıkrasının (c) bendi ile 10.07.2014 tarihli yayını nedeniyle evvelce 07.08.2014 tarih ve 2014/43 sayılı toplantısında alınan 90 nolu Üst Kurul Kararıyla 6112 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesinin birinci fıkrası uyarınca, uyarı yaptırımı uygulandığı tespit edildiğinden, aynı hükümlerin tekraren ihlali nedeniyle, Kanunun 32 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “…ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği Aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir” hükmü uyarınca kuruluş hakkında idari para cezası uygulanması gerektiği kanaatine varılmıştır.
a) İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Mayıs 2016 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 9.016,50 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) (2016 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 14.359 (ondörtbinüçyüzellidokuz) Türk Lirasından az olamayacağından 14.359 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) Ayrıca, 1262 sayılı İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanununun 2/1/2014-6514/32 maddesi ile değişik 19 uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; "...Müstahzar olmamakla beraber hastalıkları teşhis ve tedavi ettiği beyanı ile herhangi bir ürünün satışını, pazarlamasını veya reklamını yapanlar bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Ayrıca bunların tanıtım veya satışlarının internet veya başkaca herhangi bir elektronik ortam üzerinden yapılması hâlinde 18 inci maddenin üçüncü fıkrası uygulanır." hükmüne göre takdir ve ifası için ilgililer hakkında işlem yapılması talebiyle dosyanın Sağlık Bakanlığı'na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.