İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 05.10.2016 tarih ve 746 sayılı yazısına konu; FARKLI TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 26.09.2016 tarihinde saat 13:48’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, 26.09.2016 tarihinde 13:48’de yayınladığı “Viageraa Krem” isimli ürünün satışına yönelik yayınında; "Performans Arttırıcı, Bayan İstek Arttırıcı, … İlk 39 Kişiye 1 Alana 1 Bedava, Fantasy Krem. Resmi Siparis Hattı: 0212 9980347 Kargo Bedava 150 TL değil 49.90 TL Tanıtım Fiyatı." yazılarının yer aldığı, söz konusu ürünün tanıtımı yapılırken ekranın sol tarafında "Performans artırıcı, bayan istek artırıcı, …" şeklinde ürünlerin özelliklerinin anlatıldığı, ürünlerin %100 bitkisel olduğu ve izleyenlerin verilen telefonu arayarak kampanyalı 39.90 TL'lik fiyattan ürünlere ulaşabilecekleri belirtilerek, ürünle birlikte 1 kutu bayan istek artırıcı damla ve 1 kutu tabletin de hediye olarak verileceğinin ifade edildiği, ticari iletişim yayınında, ürünün bitkisel olduğunun belirtilmesine rağmen cinsel performansı artıracağı vurgulanmış, sağlık beyanı ve endikasyon belirtilmek suretiyle pazarlanmaya çalışıldığı görülmüştür.
Sağlık Bakanlığı, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunun 13.02.2013 tarih ve 18816847 sayılı yazısında da "İnsan sağlığına doğrudan veya dolaylı olarak faydalı olduğunu yahut hastalıklara veya belirtilerine karşı etkili olduğunu, koruduğunu, tedavi ettiğini belirten, ileri süren veya ima eden tüm ifadelerin Sağlık Bakanlığınca sağlık beyanı olarak kabul edildiği" belirtilmiştir. Ayrıca, "Endikasyon belirtilen ürünler için Bakanlıkça ruhsat düzenlenmesi gerekliliği hatırlatılarak ruhsatlı ürünlerin de münhasıran eczane ve ecza ticarethanelerinde satılması zorunluluğuna değinilmiştir. Diğer yandan söz konusu ürünlerin televizyon aracılığı ile endikasyon (cinsel sorunları giderme) belirtilerek ürün satışı veya pazarlanmasının uygun olmadığının" ifade edildiği,
Söz konusu ürünün tanıtımında, tedavide etkinliği ve emniyeti kanıtlanmamış olan ürünlerin sağlık beyanıyla tanıtım ve satışının yapılmasının izleyicilerin tıbbi tedavi yöntemlerine duydukları güvenin sarsılmasına neden olabileceği, toplum sağlığını olumsuz yönde etkileyebileceği dolayısıyla izleyiciyi yanıltıcı, istismar edici ve izleyicilerin sağlığına ve çıkarlarına zarar verici nitelikte olduğu, cinsel performans ürün tanıtımının henüz fiziksel ve zihinsel olgunluğa cinsel olgunluğa erişmemiş çocukların ve gençlerin ekran başında olduğu bir saatte yayınlanmasının çocukların fiziksel, zihinsel veya ahlaki gelişimini olumsuz nitelikte etkileyebileceği,
Bunun yanısıra söz konusu kuruluşun mezkur yayınında bir saatlik yayın dilimi içerisinde 12 dakikalık reklam süresini aşacak şekilde toplam 17 dakika 13 saniye süreyle reklam yayınına yer verildiği, bu nedenlerle;
Kuruluşa, 14.01.2016 tarihli yayınları nedeniyle evvelce 04.02.2016 tarih ve 2016/07 sayılı Toplantıda alınan 33 nolu Üst Kurul Kararıyla 6112 sayılı Kanunun 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ile 13.04.2016 tarihli yayını nedeniyle evvelce 22.06.2016 tarih ve 2016/35 sayılı toplantıda alınan 30 No’lu Üst Kurul Kararıyla, 6112 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, uyarı yaptırımı uygulandığı tespit edildiğinden, aynı hükmün tekraren ihlali nedeniyle, Kanun’un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “…ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir” hükmü uyarınca,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalinde idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ağustos 2016 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) (2016 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 14.359 (ondörtbinüçyüzellidokuz) Türk Lirasından az olamayacağından 14.359 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
3-) Ayrıca, 1262 sayılı İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu'nun 2/1/2014-6514/32 md. ile değişik 19 uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; "... Müstahzar olmamakla beraber hastalıkları teşhis ve tedavi ettiği beyanı ile herhangi bir ürünün satışını, pazarlamasını veya reklamını yapanlar bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Ayrıca bunların tanıtım veya satışlarının internet veya başkaca herhangi bir elektronik ortam üzerinden yapılması hâlinde 18 inci maddenin üçüncü fıkrası uygulanır." hükmüne göre ilgililer hakkında işlem yapılması talebiyle dosyanın Sağlık Bakanlığı'na gönderilmesine,
4-) Reklam Kurulu Yönetmeliğinin 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirlenen “Ticari reklam ve haksız ticari uygulamaları, (a) bendinde belirlenen ilkeler çerçevesinde incelemek ve gerektiğinde denetim yapmak” hükmünün uygulanması ve uygun görülmesi halinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza hükümleri” başlıklı 77 nci maddesinin on ikinci fıkrası hükümleri uyarınca işlem yapılmasını teminen dosyanın Reklam Kurulu’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.