İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 05.10.2016 tarih ve 747 sayılı yazısına konu, FARKLI TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 26.09.2016 tarihinde, saat 08:10’da yayınladığı reklam yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, "Çınar Yağı Bitkisi", "Ardıç Yağı Kremi" ve "Sarı Kantaron " isimli ürünlerin tanıtımında; … Eklem ağrısı, boyun ağrısı, bel ağrısı, kireçlenme, boyun fıtığı, diz ağrısı , baş ağrısı, bel fıtığı ağrısı sorunu olanlar. Bu ağrılar hayatınızı kabusa çeviriyor. Şimdi bizi dikkatlice dinleyin. Artık ağrı kesici ilaç dönemi bitti. Uyduruk kremleri merhemleri bir kenara atın. Geçici çözümlere son. Şimdi sizlere gerçek bir çözümden bahsedecem. Çınar yaprağı bitkisi , ardıç yağı kremi ve sarı kantoron kremii. Baş ağrısı, diz ağrısı, bel fıtığı, sorunu olanlar çınar yaprağı ile depresyona son. Ağrı kesici kullanmaya son. Toplamda 10 parça ürün...İlk arayan 75 kişiye 1 set alana 1 set bedeva. Kargo bedava sadece 39 TL. Sipariş Hattı...Diş ve diş eti rahatsızlıklarında kullanılır. Diş eti kanamaların azaltır. Çınar yaprağının iki önemli özelliği var. İlk bulduğum özelliği kireçlenme. Özellikle ayaklarda kireçlenme yaşlı insanlarda, ikinci bir özelliğini söyliyeyim. Muhteşem anti deprasan özelliği var. Bugün ilaç sanayi çözsün. Yok çözümü yok. ...İki tanesini alacaksınız bir bardak suda bir dakika kaynatıp suyunu içeceksiniz günde iki defa bir ay. Bak bakalım kireçlenme kalıyor mu? Peki siz ne öneriyorsunuz? Ağrı kesici veriyorsunuz. Ama ağrıya çözüm olmuyor. Ağrıyı duymamazı sağlıyor. E tabi o ağrı kesicinin kadiyorbasküler rahatsızlıklarda böbrek üzerinde ne büyük tahrip gücü olduğunu da biliyoruz. Dolayısıyla yani bunu bu şekilde geçiştiremezsiniz. Ama evelallah bunu bu çınar yaprağıyla çözersiniz. ... Bende bel fıtığı var, bel fıtığım yanlız sinir köküne baskı yapıyor ameliyat önerdiler. Ameliyat da olmak istemiyorum...Ardıç yağı süreceksiniz. Bugün yaptınız yarın ardıç yağını süreceksiniz… Boyun fıtığına da birebir. Hem boyun hem bel fıtığında. ...” şeklinde ifadelere yer verildiği, söz konusu reklamın sağlık beyanında bulunarak tanıtımının yapıldığı görülmüştür.
Sağlık Bakanlığı, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunun 13.02.2013 tarih ve 18816847 sayılı yazısında da insan sağlığına doğrudan veya dolaylı olarak faydalı olduğunu yahut hastalıklara veya belirtilerine karşı etkili olduğunu, koruduğunu, tedavi ettiğini belirten, ileri süren veya ima eden tüm ifadelerin Sağlık Bakanlığınca sağlık beyanı olarak kabul edildiği, ayrıca endikasyon belirtilen ürünler için Bakanlıkça ruhsat düzenlenmesi gerekliliği hatırlatılarak ruhsatlı ürünlerin de münhasıran eczane ve ecza ticarethanelerinde satılması zorunluluğuna değinilmiştir. Diğer yandan söz konusu ürünlerin televizyon aracılığı ile endikasyon belirtilerek ürün satışı veya pazarlanmasının uygun olmadığının belirtildiği,
Bunun yanısıra söz konusu kuruluşun mezkur yayınında bir saatlik yayın dilimi içerisinde 12 dakikalık reklam süresini aşacak şekilde toplam 17 dakika süreyle reklam yayınına yer verildiği,
Bu nedenlerle mezkur yayında;
1- a ) 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun'un 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek",
b ) Kanun'un 10’uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan" Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz." hükümlerinin ihlali nedeniyle,
Kuruluşa, 14.01.2016 tarihli yayınları nedeniyle evvelce 04.02.2016 tarih ve 2016/07 sayılı Toplantıda alınan 33 nolu Üst Kurul Kararıyla 6112 sayılı Kanunun 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ile 13.04.2016 tarihli yayını nedeniyle evvelce 22.06.2016 tarih ve 2016/35 sayılı toplantıda alınan 30 No’lu Üst Kurul Kararıyla, 6112 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, uyarı yaptırımı uygulandığı tespit edildiğinden, aynı hükmün tekraren ihlali nedeniyle, Kanun’un 32’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “…ihlalin tekrarı halinde medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı ve yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezası verilir” hükmü uyarınca,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalinde idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
İhlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ağustos 2016 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezası 10.000 (onbin) (2016 yılı için yeniden değerleme oranına göre belirlenen 14.359 (ondörtbinüçyüzellidokuz) Türk Lirasından az olamayacağından 14.359 TL. İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
2- Ayrıca dosyanın; 1262 sayılı İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu’nun 2/1/2014-6514/32 maddesi ile değişik 19’uncu maddesinin birinci fıkrasındaki; "...Müstahzar olmamakla beraber hastalıkları teşhis ve tedavi ettiği beyanı ile herhangi bir ürünün satışını, pazarlamasını veya reklamını yapanlar bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Ayrıca bunların tanıtım veya satışlarının internet veya başkaca herhangi bir elektronik ortam üzerinden yapılması hâlinde 18 inci maddenin üçüncü fıkrası uygulanır." hükmüne göre takdir ve ifası için ilgililer hakkında işlem yapılması talebiyle Sağlık Bakanlığı'na gönderilmesine,
3- Reklam Kurulu Yönetmeliğinin 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirlenen “Ticari reklam ve haksız ticari uygulamaları, (a) bendinde belirlenen ilkeler çerçevesinde incelemek ve gerektiğinde denetim yapmak” hükmünün uygulanması ve uygun görülmesi halinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza hükümleri” başlıklı 77 nci maddesinin on ikinci fıkrası hükümleri uyarınca işlem yapılmasını teminen dosyanın Reklam Kurulu’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.