İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 18.09.2017 tarih ve 849 sayılı yazısına konu SILA TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 10,12.09.2017 tarihlerinde saat 23.05 ve 14.08 saatlerinde yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, SILA TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 10,12.09.2017 tarihlerinde saat 23.05 ve 14.08 saatlerinde yayınladığı Rowel marka dijital uydu alıcısının ticari iletişim yayınında; sunucu tarafından, “Sevgili izleyenler …esas bombayı söylüyorum bu cihazımızın şifre çözebilme özelliği var. Yani ulusal kanallarda oynanan futbol karşılaşmaları, artık sinyal yok yazısı görmeyeceksiniz. Yine erotik kanallar, yetişkinlere özel cinsel içerikli erotik kanalları da şifresiz olarak izleyebileceksiniz. Kendinize özel şifre yapabiliyorsunuz. … Tanıtım amacıyla bu cihazı şimdi arayacak olan tam 100 izleyicimize..bedava göndereceğiz, hediye göndereceğiz..Piyasa değeri yaklaşık 400-500 TL. değerinde..Bedava göndereceğiz, hediye göndereceğiz. Sadece cihazımızın kargosu ve bandrolü TRT bandrolü var. Kargo ve bandrol ücretini ödüyorsunuz...Bunun toplamı kargosu, KDV'si, bandrolü her şey dahil 59 lirayı geçmeyecek.... Aynı ürünün 12.09.2017 tarihli yayınında ise, “Avrupa'da 700 TL. Yani Avrupa'daki satış fiyatı Türkiye'deki 700 TL'ye tekabül ediyor...Arayan hatta çağrı atanlara bu cihaz ücretsiz olarak gidecek. .. Kargo, KDV her şey dahil , bütün vergiler 79 TL'yi geçmeyecek", "Mini Scart Dijital Uydu Alıcısı. Sipariş Hattı 0 216 235 05 95. 59 TL." şeklinde sözlü ve yazılı ifadelere yer verildiği görülmüştür.
İhlale konu iki ayrı reklam kuşağında, piyasa fiyatı abartılı ve farklı olarak gösterilen ürünün, birinci reklam yayınında arayan ilk 100 kişiye verilirken bir diğer reklam yayınında arayan herkese verilmesi, kargo ve bandrol ücreti olarak belirtilen 59 TL'den daha düşük fiyatlara alınabilmesi mümkün olan uydu alıcısının sanki hediye ediliyormuş gibi sunulması ayrıca ikinci reklamda ödenecek kargo ve vergi ücreti konusunda izleyicilerin net bilgilendirilmemesi nedeniyle söz konusu ticari iletişimin, aldatıcı ve tüketicinin çıkarlarına zarar verir nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle, 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
1) 6112 sayılı Kanun’un 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek" hükmünün ihlali nedeniyle,
6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. …” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ağustos 2017 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2017 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 14.908 (ondörtbindokuzyüzsekiz) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “ (…) 8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
2) Reklam Kurulu Yönetmeliğinin 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirlenen “Ticari reklam ve haksız ticari uygulamaları, (a) bendinde belirlenen ilkeler çerçevesinde incelemek ve gerektiğinde denetim yapmak” hükmünün uygulanması ve uygun görülmesi halinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza hükümleri” başlıklı 77 nci maddesinin on ikinci fıkrası hükümleri uyarınca işlem yapılmasını teminen dosyanın Reklam Kurulu’na gönderilmesine,
3) İhlale konu yayında sipariş hattı numaralarının kullanılması nedeniyle, dosyanın; 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun “Kurumun görev ve yetkileri” başlıklı 6’ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan; “Abone, kullanıcı, tüketici ve son kullanıcıların hakları ile kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri yapmak.” ve “Tüketicinin ve son kullanıcının korunması” başlıklı 48 inci maddesindeki; “Kurum, elektronik haberleşme hizmetlerinden yararlanan tüketici ve son kullanıcıların, hizmetlere eşit koşullarda erişebilmelerine ve hak ve menfaatlerinin korunmasına yönelik usul ve esasları belirler.” hükümleri kapsamında, değerlendirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.