İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 12.10.2017 tarih ve 913 sayılı yazısına konu WORLD BEAUTY CHANNEL logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 08.10.2017 tarihinde saat 08:03’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 08.10.2017 tarihinde saat 08:03’de yayınladığı “Elektronik Nargile” isimli ürünün ticari iletişim yayınında sunucu tarafından; "Nargile sevenler, sigara bağımlıları ekran başına kitlenebilirsiniz. 2017 yılının son nargile kampanyası. Evet yanlış duymadınız son nargile kampanyası ile karşı karşıyasınız. Şu andan itibaren ekrandaki numaraları hemen aramaya başlayabilirsiniz. Çünkü bugün Amerika'dan ithal olan şarj edilebilir özelliğe sahip olan, her yere götürebileceğiniz, her yerde nargile keyfi yaşayabileceğiniz elektronik nargilelere bugün 149 TL yerine elektronik nargileye 49 TL'ye sahip olacaksınız…nasıl bir duman çıkarıldığını, nasıl bir yoğun duman aldığınızı ekranda görebiliyorsunuz sevgili izleyenler. Eğer sizde her yerde nargile keyfi yaşamak istiyorsanız, sigara bağımlıları hayatınızdan ebediyete kadar sigarayı çıkartmak istiyorsanız, yapacağınız tek şey ekrandaki numaraları aramak, hayatınızı kurtarmak ve şu andan itibaren her yerde nargile keyfini yaşamak...", "Dev Kampanya/ Bol Dumanlı Nargile/ ABD Ürünü Elektronik Nargile/Şarj Edilebilme Özelliği Olan/ 2 Yıl Garantili Ürün/ Cihaz Yanında Likiti ve Şarj Cihazı Hediye/ Elma, Portakal, Çikolata ve Muz Gibi Likit Seçenekleriyle/1 Alana 1 Bedava/ Tüm Türkiye Ekran Başına/ 49TL+Kargo/4 Adet Likit De Yanında Hediye/Kullanıcılarımızdan Gelen Videolar/ İlk Arayan 50 Kişiye 30 TL Değerinde Yedek Likit Hediye/ Sipariş ve Bilgi Hattı 0212 700 18 46"şeklinde sözlü ve yazılı ifadelere yer verildiği görülmüştür.
4207 sayılı Kanun'un 2'nci maddesinin altıncı fıkrasında "Bu Kanunun uygulanmasında "tütün ürünü" ibaresi tüttürme, emme, çiğneme ya da buruna çekerek kullanılmak üzere üretilmiş, hammadde olarak tamamen veya kısmen tütün yaprağından imal edilmiş maddeyi ifade eder. (Ek cümle: 24/5/2013-6487/26 md.) Tütün içermeyen ancak tütün mamulünü taklit eder tarzda kullanılan her türlü nargile ve sigara, tütün ürünü kabul edilir." hükmü yer almaktadır. Söz konusu hüküm dikkate alındığında, tütün ürünü olarak kabul edilen “Elektronik Nargile” isimli ürünün ticari iletişiminin yapıldığı söz konusu yayında, 6112 sayılı Kanun’un 11’inci maddesinin birinci fıkrasının ihlal edildiği kanaatine varılmıştır.
Ayrıca, kuruluşun 08:00-09:00 saatleri arasında yayınladığı reklam kuşaklarında bir saatlik yayın dilimi içerisinde Kanunda belirtilen yüzde yirmilik oranı (12 dakika) aşacak şekilde toplam 16 dakika süreyle ticari iletişim yayınına yer verildiği tespit edilmiştir.
Bu nedenlerle, 6112 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesinin ikinci fıkrası ile 11’inci maddesinin birinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 10'uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz." ve 11’inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Alkol ve tütün ürünleri için hiçbir şekilde ticari iletişime izin verilemez" hükümlerinin ihlali nedeniyle,
1) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. (…) İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Eylül 2017 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2017 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 14.908 (ondörtbindokuzyüzsekiz) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
2) İhlale konu yayında sipariş hattı numarasının kullanılması nedeniyle, dosyanın; 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun “Kurumun görev ve yetkileri” başlıklı 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan; “Abone, kullanıcı, tüketici ve son kullanıcıların hakları ile kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri yapmak.” ve “Tüketicinin ve son kullanıcının korunması” başlıklı 48 inci maddesindeki; “Kurum, elektronik haberleşme hizmetlerinden yararlanan tüketici ve son kullanıcıların, hizmetlere eşit koşullarda erişebilmelerine ve hak ve menfaatlerinin korunmasına yönelik usul ve esasları belirler.” hükümleri kapsamında, değerlendirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.