İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 19.07.2017 tarih ve 782 sayılı yazısına konu DOLUNAY FM çağrı işaretiyle yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 25.05.2017 tarihinde saat 09:33’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile ses kayıtlarının incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 25.05.2017 tarihinde saat 09:33’de yayınladığı ticari iletişim yayınında, sunucu tarafından; “(…) An itibariyle programımızı başlatıcaz. Bugün Allah’ın izni keremiyle yıllardır çekmiş olduğunuz sıkıntıların yüzde seksen, yüzde doksanını üzerimizden atıcaz. Özellikle size Perşembe günü demiştik: Kılınacak bir namaz var, yapılacak işler var. Bu gece ki tedaviye dahil olmak isteyenler de reklam kuşağında zaten anlatıcaz İnşallah. Oradaki numaraya çağrısını bırakıp, ben ailecek dahil olmak istiyorum diyen kardeşlerimiz soy ismini yazdıracaklar, bir kişi. İşte evlat sahibi olamayanlar kardeşlerimiz var yıllardır tedavi olup ama hiçbir şekilde netice alamayan bu kardeşlerimiz karı, koca iki set alıyor. İki setin yanına da ikisi de ismini yazdırıyor. Allah izin verirse, İnşallah bu gece tedavi başlıcak. Sette size gelir gelmez, bana burdan Nusret kardeşim setimiz geldi, isterseniz dolunay yazıp, boşluk bırakıp 2353’e yollarsanız mesajlarınızı, isterseniz de canlı bağlantılarda ulaşmaya çalışırsınız…, siparişinizi veriyorsunuz 0212 945 28 18’e çağrılarınızı bırakıyorsunuz…” şeklinde ifadelerle, program içindeki reklamlarda da tanıtımı yapılan bir setin toplam 40 dakika uzun uzun tanıtım ve pazarlamasının yapılarak, haksız çıkarlara hizmet eden ve haksız rekabete yol açan nitelikte yayın yapıldığı kanaatine varılmıştır.
Ayrıca, kuruluşun bir saatlik yayın dilimi içerisinde Kanunda belirtilen yüzde yirmilik oranı (12 dakika) aşacak şekilde toplam 40 dakika süreyle ticari iletişim yayınına yer verdiği tespit edilmiştir.
Bu nedenle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun’un 8’inci maddesinin birinci fıkrasının (j) bendi ile 10’uncu maddesinin ikinci fıkrasının ihlal edildiği kanaatine varılmıştır.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun’un 8’inci maddesinin birinci fıkrasının (j) bendinde yer alan “Haksız çıkarlara hizmet eden ve haksız rekabete yol açan unsurlar içeremez.” aynı Kanun’un 10’uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan; “Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz.”.” hükümlerinin ihlali nedeniyle,
1) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. (…) İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Nisan 2017 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 143.750,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, yüzde üç oranı (%3) 4.313,00 TL.Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “8’inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
2) Reklam Kurulu Yönetmeliğinin 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirlenen “Ticari reklam ve haksız ticari uygulamaları, (a) bendinde belirlenen ilkeler çerçevesinde incelemek ve gerektiğinde denetim yapmak” hükmünün uygulanması ve uygun görülmesi halinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza hükümleri” başlıklı 77 nci maddesinin on ikinci fıkrası hükümleri uyarınca işlem yapılmasını teminen dosyanın Reklam Kurulu’na gönderilmesine,
3) İhlale konu yayında SMS ve sipariş hattı numaralarının kullanılması nedeniyle, dosyanın; 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun “Kurumun görev ve yetkileri” başlıklı 6’ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan; “Abone, kullanıcı, tüketici ve son kullanıcıların hakları ile kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri yapmak.” ve “Tüketicinin ve son kullanıcının korunması” başlıklı 48 inci maddesindeki; “Kurum, elektronik haberleşme hizmetlerinden yararlanan tüketici ve son kullanıcıların, hizmetlere eşit koşullarda erişebilmelerine ve hak ve menfaatlerinin korunmasına yönelik usul ve esasları belirler.” hükümleri kapsamında, değerlendirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.