İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 19.10.2017 tarih ve 977 sayılı yazısına konu DOĞU TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 16.10.2017 tarihinde saat 11:42’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 16.10.2017 tarihinde saat 11:42’de yayınladığı "Samsung Galaxy S5" marka cep telefonu tanıtım ve satışına ilişkin ticari iletişim yayınında sunucu tarafından; “Merhabalar sevgili izleyenler, merhabalar tüm Türkiye Teknoloji Pazarı adlı programla karşınızdayız ..Tabii ki programımın içerisinde de satış değil, hediyeler olacak sevgili izleyenler. Bir kez daha vurguluyorum . Hediye diyorum adına. Hediyelerim olacak. Çünkü sebebi böyle bir satış olamaz sevgili izleyenler. ..Samsung Galaxy S5 cep telefonunu hediye edeceğim. ..Samsung Galaxy S5. Fiyatını hemen söyleyeyim size siz de göreceksiniz zaten interneti açtığınızda 850 TL'dir. Ama bugün ben kotalar vereceğim ya sevgili izleyenler telefonu arayın dediğim anda, ilk arayanlar olursa reklam anlaşması yaptık tabii ki hediye babında 5 kişi 3 kişiye dağıtacağız... Bugün beni izlemeyi başaranlara hediye var...Kapına gelen ve kargonun içinden bu telefon çıkmazsa, benim yerim de belli, yurdum da belli, adresim de belli ekranım da belli sevgili izleyenler. Birebir değil paranızı bakın, birebir değil 5 katı ile geri alırsınız. Çünkü bu satış değil. Satış yapmadığım için bir şeyleri ispat etme çabasında değilim. Çünkü satış olmadığı ortada...Çağrı atıyorsun sadece ya bu kadar basit. yapman gereken sadece numarayı ekrandaki numarayı hazır tutup pat çağrı atmak bu kadar. 850 TL'lik Samsung Galaxy S5 ....Bugün Samsung Galaxy S5 ile yaptığımız bir dediğim gibi reklam kampanyası. Bu reklam kampanyasından dolayıda hediye ediyoruz. , "Yeni Kampanya GALAXY S5 Akıllı Telefon/ 139TL+Kargo/ Hemen Arayın/ 0212 945 39 54-0212 945 17 89 " şeklinde yazılı ve sözlü ifadelere yer verildiği görülmüştür.
İhlale konu yayında, Samsung firması tarafından üretilen "Galaxy S5" serisi cep telefonunun satış yapmadan hediye edileceği izlenimi yaratılarak, ürünün tanıtımının ve satışının yapıldığı dolayısıyla satışın gerçekleşme şekli hakkında eksik, yanlış ve çelişkili bilgiler verilerek izleyicinin yanıltıldığı, verilecek hediyenin o güne özel ve sınırlı sayıda olduğu izlenimi verilerek izleyicinin ürünü hemen satın almaya teşvik edildiği, oysa aynı ürün reklamına farklı günlerde ve muhtelif saatlerde yine aynı ifadelerle yer verilerek, sanki yeni bir kampanyaymış gibi izleyicinin yanıltıldığı kanaatine varılmıştır.
Ayrıca, kuruluşun bir saatlik yayın dilimi içerisinde (11:00-12:00) Kanunda belirtilen yüzde yirmilik oranı (12 dakika) aşacak şekilde toplam 18 dakika süreyle ticari iletişim yayınına yer verildiği tespit edilmiştir.
Bu nedenlerle, 6112 sayılı Kanun’un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ile 10’uncu maddesinin ikinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek", ve 10'uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz."hükümlerinin ihlali nedeniyle,
1) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. (…) İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Eylül 2017 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2017 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 14.908 (ondörtbindokuzyüzsekiz) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
2) Reklam Kurulu Yönetmeliğinin 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “Ticari reklam ve haksız ticari uygulamaları, (a) bendinde belirlenen ilkeler çerçevesinde incelemek ve gerektiğinde denetim yapmak” hükmünün uygulanması ve uygun görülmesi halinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza Hükümleri” başlıklı 77’nci maddesi hükümleri uyarınca işlem yapılmasını teminen dosyanın Reklam Kurulu’na gönderilmesine,
3) İhlale konu yayında sipariş hattı numarasının kullanılması nedeniyle, dosyanın; 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun “Kurumun görev ve yetkileri” başlıklı 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan; “Abone, kullanıcı, tüketici ve son kullanıcıların hakları ile kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri yapmak.” ve “Tüketicinin ve son kullanıcının korunması” başlıklı 48 inci maddesindeki; “Kurum, elektronik haberleşme hizmetlerinden yararlanan tüketici ve son kullanıcıların, hizmetlere eşit koşullarda erişebilmelerine ve hak ve menfaatlerinin korunmasına yönelik usul ve esasları belirler.” hükümleri kapsamında, değerlendirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.