İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 13.11.2017 tarih ve 1037 sayılı yazısına konu LALEGÜL FM çağrı işaretiyle yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 17.10.2017 tarihinde saat 09:26’da yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile ses kayıtlarının incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 17.10.2017 tarihinde saat 09:26’da yayınladığı ticari iletişim yayınında sunucu tarafından; “Araç sahibi olanlar dikkat, aracım çok yakıyor diyenler dikkat! Kamyon, tır, otobüs, kamyonet ve binek araçlar dizel ya da benzinli farkı olmadan aracınızda %40 tasarruf yapan ve Türkiye’de çığır açan Titanbor’u sizlere gururla sunuyoruz. Son yıllarda benzin fiyatları aldı başını gidiyor. (…) Bor ve titanyum madenleri bir araya getirilerek hazırlanmış bir ürün var. % 40 oranında yakıt tasarrufu sağladığı, motor ömrünü uzattığı söyleniyor, aracın performansı da kat be kat artıyor. (…) 2018’de piyasaya sürülmesi bekleniyor, 500, 600 gibi rakamlar konuşuluyor ama bunu, ürünü üretenler henüz açıklamadılar, ama önemli olan Türkiye’de üretilen, Türkiye’nin adını taşıyan, Türkiye’den çıkmış madenlerle geliştirilmiş bir ürünün bütün dünyada akaryakıt piyasalarını alt üst edecek bir sonuç ortaya çıkarması. (tekrar coşkulu, yüksek ses) Tek kullanımda 6 ay boyunca & 40 tasarruf! Evet, tek kullanımda 6 ay boyunca & 40 tasarruf. (…) Şimdi 20 000 araç sahibinin yüzünü güldürecek tanıtım fiyatıyla karşınızdayız. Yakıt 10 lira olsa bile Titanbor kullanan araç sahipleri asla zamlardan etkilenmeyecek. (…) Sadece 20 000 araç sahibine tanıtım amaçlı sadece 59 lira, 0212- 9121058, 0212- 9121058, herseybusepette.com (…) Titanbor yakıt tasarrufunu aracınızın yakıt deposuna, Titanbor motor performansını da aracınızın yağ karteline boşaltın ve altı ay boyunca aracınızdaki değişimi görün. Türkiye’de çığır açan Titanbor’u sizlere gururla sunuyoruz. (…) Titanbor kullandıktan sonra aracınız çeşitli sebeplerle yağsız kalsa bile kesinlikle zarar görmez. (…) şeklinde ifadelere yer verildiği tespit edilmiştir.
İhlale konu yayında, tanıtımı ve satışı yapılan ürünün 10 dakika süreyle kullanıldığında tüm araçlarda % 40 yakıt tasarrufu sağladığı, aracın performansını kat kat artırdığı ve bakım süresini uzattığını iddia edildiği, ürünün tanıtım amacıyla sadece ilk arayan 20000 kişiye 59 liradan satılacağının söylenerek ürünü acele bir şekilde satın almaya teşvik edildiği, dolayısıyla mezkur yayının aldatıcı ve tüketicinin çıkarlarına zarar verir nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun’un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun 9’uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek" hükmünün ihlali nedeniyle,
1) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. (…) İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %1 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Eylül 2017 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 22.634,06 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, radyo kuruluşları için idari para cezasının 1.000 (bin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2017 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 1.486 (bindörtyüzseksenaltı) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
2) Reklam Kurulu Yönetmeliğinin 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “Ticari reklam ve haksız ticari uygulamaları, (a) bendinde belirlenen ilkeler çerçevesinde incelemek ve gerektiğinde denetim yapmak” hükmünün uygulanması ve uygun görülmesi halinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza Hükümleri” başlıklı 77’nci maddesi hükümleri uyarınca işlem yapılmasını teminen dosyanın Reklam Kurulu’na gönderilmesine,
3) İhlale konu yayında sipariş hattı numarasının kullanılması nedeniyle, dosyanın; 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun “Kurumun görev ve yetkileri” başlıklı 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan; “Abone, kullanıcı, tüketici ve son kullanıcıların hakları ile kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri yapmak.” ve “Tüketicinin ve son kullanıcının korunması” başlıklı 48 inci maddesindeki; “Kurum, elektronik haberleşme hizmetlerinden yararlanan tüketici ve son kullanıcıların, hizmetlere eşit koşullarda erişebilmelerine ve hak ve menfaatlerinin korunmasına yönelik usul ve esasları belirler.” hükümleri kapsamında, değerlendirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.