İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 30.11.2017 tarih ve 1116 sayılı yazısına konu MAKSİM TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 21.11.2017 tarihinde saat 10:42’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 21.11.2017 tarihinde saat 10:42’de yayınladığı bal satışına ilişkin ticari iletişim yayınında, sunucu tarafından "Çok güzel bir kampanyaya sizleri davet ediyorum. Bakın normalde bir kavonoz bal 40-50 TL. ye satılıyor. .. Çünkü burası çok çok önemli 6 kavanoz süzme bal alana 6 kutu petek bal ücretsiz göndereceğiz...Üstelik bir de yanında çok güzel bir kol saati de ücretsiz hediye. .. Geç kalmayın sezonu bitiriyoruz. Balsız kalmamak için haklı olarak çünkü bal bitiyor bir yandanda en çok ihtiyaç olan ayın içerisine giriyoruz. Ama size güzelliğimiz şu an almanız yani bu güzellikten yararlanın daha sonra bizde 5 kavanozu 100 TL'ye göndermek zorunda kalacağız. Şu an son kez tekrar ediyorum 6 kavanoz süzme bal 100 TL. 6 kutu petek bal yanında ücretsiz. Üstelik bir de yanın da çok güzel bir kol saati de ücretsiz hediye. Yani kutusunun içerisinde herkesin bir adet kol saati çıkacak sevgili izleyenlerimiz., "Kampanya 26.10.2017-30.11.2017 Tarihleri Arasında Geçerlidir. 1 Kavanoz Süzme Bal Brüt 500gr. gelmektedir. 1 Kutu Petek Bal Brüt 275gr. gelmektedir. Gönderilen Ballar Üzerinde İzin Numarası Parti Numarası ve Gramaj Bilgisi Mevcuttur. Aksi Belirtilen Gramajlardan Firmamız Sorumlu Değildir. Bal Fiyatları Gramajdan Dolayı Piyasada Farklılık Gösterebilir. Tüketici Hiçbir Sebep Göstermeksizin Ürünü 15 Gün İçerisinde İade Hakkına Sahiptir. Reklam Veren Firma: Argül Tarım Hayvancılık Gıda Sanayi ve Dış Ticaret Şirketi.","Dev Fırsat 12 Bal. Arayan Herkese Kol Saati Hediye/ 6 Kutu Petek+6 Kavanoz Süzme/ 12 Kutu Bal Sadece 100TL.+ Kargo/ Hemen Arayın 0212 912 30 94" şeklinde sözlü ve yazılı ifadelerle bal tanıtımı ve satışının yapıldığı görülmüştür.
İhlale konu yayında, tanıtımı yapan sunucunun ürünle ilgili olarak marka ismi, ürüne ait gramaj, üretici firma, üretim yeri bilgilerini ve hediye olarak verileceğini beyan ettiği kol saati markasının adını hiç anmayarak izleyiciyle paylaşılmadığı, dolayısıyla eksik ve çelişkili bu bilgiler ile izleyicinin yanıltılmaya çalışıldığı kanaatine varılmıştır.
Ayrıca, kuruluşun bir saatlik yayın dilimi içerisinde (10:00-11:00) Kanunda belirtilen yüzde yirmilik oranı (12 dakika) aşacak şekilde toplam 16 dakika 55 saniye süreyle ticari iletişim yayınına yer verildiği tespit edilmiştir.
Bu nedenlerle mezkur yayında, 6112 sayılı Kanun’un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendi ile 10’uncu maddesinin ikinci fıkrasının ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde yer alan, "Ticari iletişim.....Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek, zorundadır." ve 10'uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "Tele-alışveriş yayınları hariç her türlü reklam yayınlarının oranı, bir saat başından bir sonraki saat başına kadarki yayın içinde yüzde yirmiyi aşamaz." hükümlerinin ihlali nedeniyle,
1) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. (…) İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
Bu itibarla; aynı yayınla, birden fazla yayın ilkesi ihlali olduğundan ve her iki ihlalin de idari para cezası yaptırımını gerektirdiğinden, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15’inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereğince, bahse konu ihlallerden en ağır (tek) cezanın verilmesi öngörüldüğünden,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Ekim 2017 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının bulunmadığı değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2017 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 14.908 (ondörtbindokuzyüzsekiz) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
2) Reklam Kurulu Yönetmeliğinin 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “Ticari reklam ve haksız ticari uygulamaları, (a) bendinde belirlenen ilkeler çerçevesinde incelemek ve gerektiğinde denetim yapmak” hükmünün uygulanması ve uygun görülmesi halinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza Hükümleri” başlıklı 77’nci maddesi hükümleri uyarınca işlem yapılmasını teminen raporun Reklam Kurulu’na gönderilmesine,
3) İhlale konu yayında sipariş hattı numarasının kullanılması nedeniyle, raporun; 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun “Kurumun görev ve yetkileri” başlıklı 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan; “Abone, kullanıcı, tüketici ve son kullanıcıların hakları ile kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri yapmak.” ve “Tüketicinin ve son kullanıcının korunması” başlıklı 48 inci maddesindeki; “Kurum, elektronik haberleşme hizmetlerinden yararlanan tüketici ve son kullanıcıların, hizmetlere eşit koşullarda erişebilmelerine ve hak ve menfaatlerinin korunmasına yönelik usul ve esasları belirler.” hükümleri kapsamında, değerlendirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gönderilmesine,
4) İhlale konu raporun; Türk Gıda Koteksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği’nin “Doğru Bilgilendirmeye İlişkin Kurallar” başlıklı 7’inci maddesi kapsamında değerlendirilmek üzere Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.