İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının 16.11.2017 tarih ve 1081 sayılı yazısına konu YASİN TV logosuyla yayın yapan medya hizmet sağlayıcı kuruluşun 29.10.2017 tarihinde saat 12:05’de yayınladığı ticari iletişim yayınına ilişkin uzman raporu ile video görüntülerinin incelenmesi ve değerlendirilmesiyle yapılan görüşmeler sonucunda;
Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda ayrıntıları belirtildiği üzere, kuruluşun 29.10.2017 tarihinde saat 12:05’de yayınladığı "Termal Mest Çorap" isimli ürünün ticari iletişim yayınında, sunucu tarafından; sudan ve soğuktan etkilenmeyen, sıcak tutan, terletmeyen, yırtılmayan ve çekmeyen, hijyenik koku yapmayan, özel dalgıç elbisesinden yapılmış ve diyanetten fetvası alınmış bir ürün olduğunun, özellikle kış günleri soğuk su ile abdest almak zorunda kalan herkesin alıp kullanabileceğinin belirtildiği, "Termal mest Çorap. Sıcak Tutar. Su geçirmez Neopren Kumaş, İnce 2,5 mm, Koku Yapmaz, Yırtılmaz Ve Çekmez. Sudan ve Soğuktan etkilenmeyin. 0212 936 01 81 www.bayramdan.com Stoklarla Sınırlı. 39 TL.Kargo+Kdv Bizden." şeklinde yazılı ve sözlü ifadelere yer verildiği görülmüştür.
İhlale konu yayında, tanıtımı yapılan ürünün değerli olduğu ve az miktarda bulunduğu vurgusunu güçlendiren bir satış dili kullanılarak izleyici üzerinde "ürün kıtlığı" algısı oluşturulduğu, oysa aynı reklamın ertesi gün ve daha sonraki günlerde bir çok kez ekranda yer aldığı ve halen yayının devam ettiği, satışa sunulan ürünün stoklarıyla ilgili izleyicilere doğru bilgi verilmediği ve tüketicinin ürünü acele satın almaya teşvik edildiği, dolayısıyla mezkur yayının aldatıcı ve tüketicinin çıkarlarına zarar verir nitelikte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu nedenlerle mezkur yayında, Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 9/A maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen, "Gerçek dışı olarak 'İlk kez', 'son', 'Sadece tek bir sefer', 'sınırlı satış',' hepsi satılmak üzere-satıldı-satılacak' gibi ifadelerle izleyici ürünü satın almaya teşvik edilemez." hükmünün, dolayısıyla 6112 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinin ihlal edildiği sabit görülmüştür.
Bu itibarla;
6112 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesinin 6’ncı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar vermemek," hükmünün ihlali nedeniyle,
1) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkralarında ve bu Kanunun diğer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykırı yayın yapan ve/veya bu Kanun hükümleri kapsamında Üst Kurul tarafından belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmeyen medya hizmet sağlayıcıya ihlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiği aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletişim gelirinin yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası verilir. (…) İdarî para cezası miktarı, radyo kuruluşları için bin
Türk Lirasından, televizyon kuruluşları ve isteğe bağlı medya hizmet sağlayıcıları için onbin Türk Lirasından az olamaz.” hükmü uyarınca idari para cezası uygulanması gerektiği,
a) İhlalin ağırlığı, yayının ortamı ve alanı göz önünde bulundurularak, kuruluşa %3 oranında idari para cezası uygulanmasına,
Ancak, ihlalin tespit edildiği tarihi itibariyle kuruluşun Eylül 2017 ayına ait ticari iletişim gelir beyanının 8.300,00 Türk Lirası olduğu değerlendirilerek, televizyon kuruluşları için idari para cezasının 10.000 (onbin) Türk Lirasından az olamayacağından, 2017 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranına göre 14.908 (ondörtbindokuzyüzsekiz) Türk Lirası İDARİ PARA CEZASI UYGULANMASINA,
b) 6112 sayılı Kanun'un 32’inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “8 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri dışındaki bentlerini, aynı maddenin ikinci fıkrasını ve bu Kanunun yayın hizmetlerinde ticari iletişimi düzenleyen hükümlerinden herhangi birini yaptırım kararının tebliğinden itibaren bir yıl içinde yirmiden fazla ihlal eden medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayını beş güne kadar durdurulur. Bir yıl içinde aynı ihlalin tekrarı halinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yayınının beş günden on güne kadar durdurulmasına; ihlalin ikinci tekrarı halinde ise yayın lisansının iptaline karar verilir. …” hükmü uyarınca işlem tesis edileceği hususunun yapılacak tebligatta bildirilmesine,
2) Reklam Kurulu Yönetmeliğinin 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “Ticari reklam ve haksız ticari uygulamaları, (a) bendinde belirlenen ilkeler çerçevesinde incelemek ve gerektiğinde denetim yapmak” hükmünün uygulanması ve uygun görülmesi halinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun “Ceza Hükümleri” başlıklı 77’nci maddesi hükümleri uyarınca işlem yapılmasını teminen dosyanın Reklam Kurulu’na gönderilmesine,
3) İhlale konu yayında sipariş hattı numarasının kullanılması nedeniyle, dosyanın; 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun “Kurumun görev ve yetkileri” başlıklı 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan; “Abone, kullanıcı, tüketici ve son kullanıcıların hakları ile kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri yapmak.” ve “Tüketicinin ve son kullanıcının korunması” başlıklı 48 inci maddesindeki; “Kurum, elektronik haberleşme hizmetlerinden yararlanan tüketici ve son kullanıcıların, hizmetlere eşit koşullarda erişebilmelerine ve hak ve menfaatlerinin korunmasına yönelik usul ve esasları belirler.” hükümleri kapsamında, değerlendirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gönderilmesine,
Oy birliği ile karar verildi.